Nu eller senare?
Hej allihopa!
Jag har länge varit intresserad av akvaristik. Min dröm har varit ett vackert 43 liters med Dvärggurami och massa växter. ❤️
Ett sånt skulle kosta väldigt mycket men jag tycker att det känns som att det är värt det för att följa min lilla dröm. Problemet är att jag nu hittat ett snyggt och komplett 10-liters på Blocket. Det skulle kunna vara ett bra insteg i akvariehobbyn eftersom det inte skulle ha en totalkostnad mycket högre än 600 kr med inredning och räkor.
Tycker ni att jag ska vänta och börja stort eller sakta smyga mig in i fiskarnas (och till en början räkornas) värld? Tack för allas goda råd!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Tycker att du ska vänta och köpa ett större, eller om du har möjlighet att både ha ett 10-liters och 43-liters. Mitt första akvarium var ett 30-liters med guppys och det tog bara 1-2 månader innan jag sålde det och köpte ett mycket större. Har hört att det är rätt vanligt om man börjar med ett litet akvarium, man vill snabbt ha ett större :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Jag skulle rekommendera att fortsätta söka på blocket efter lite större akvarium, minst 30 L för räkor och minst 60 L för fiskar. Ett 10 L akvarium är svår att sköta och hålla bra värden i.

Okej. Jag tror att jag ska skaffa båda, de kommer se jättebra ut bredvid varandra. Är det verkligen så svårt att få balans i ett litet kar om man har lite räkor och mycket växter? Om det är litet kan jag gu göra mycket vattenbyten. 🤔
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Har du tittat efter akvarium här I fokus, leta i köp o sälj tråden ser att det finns 50L till salu.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jag har ett 54l till salu med tillbehör om du skulle vara intresserad TS. Jag bor i Eskilstuna men åker en del runt i landet.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Tack Cissi! 🙂 Jag är tyvärr inte intresserad av ett 54 liters. De finns till väldigt bra priser men jag tycker inte att det är så snyggt med svart lock. 😇 Jag skulle lägga pengarna på ett riktigt snyggt Cocoon 7. 😍
Okej :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Oj! Förresten, har du kvar lite av den fina gälörten? Jag skulle vilja köpa. 😃
Gälört? det har jag tyvärr ingen aning om hur den ser ut :P

limnophila sessiliflora. Jag tror att det var ett av dina räkkar som hade den. Fin och fluffig! Du har något liknande i flera av de kar du lagt upp i bildtråden. ☝️
Ah :) den har jag i 2 kar men har inte så mycket över av den nu faktiskt.. men kan pma dej om jag får lite över :)

Okej. 🙂
Ett litet akvarium är mycket svårare och jobbigare att sköta än ett större med tanke på vattenvärden o så! Ett 60l brukar vara lagom att börja med, där har du lite mer möjligheter:) Fortsätt leta så kanske du hittar ett snyggt och billigt, men bara som några ledord så rekomenderar jag att börja med 50-60l, lycka till;)
http://www.blocket.se/goteborg/Unikt_Akvarieskap_48471820.htm?ca=22&w=3&last=1 Detta kanske är något, då får du både 60l och 30 l i ett pluss annat:) vet inte om länken fungerar kopiera o klistra in annars!:)

Tack för allas goda råd! Jag har bestämt mig för att anta utmaningen och börja med ett litet akvarium. Jag börjar försiktigt med växter och hållet örnkoll på alla vattenvärden. Det kommer bli jobbigt men jag tycker att jag måste orka med det för att låta mig lägga pengarna på ett stort kar. Tack än en gång för allas fina tips! :)
Lycka till LajvKrattan och det ska bli kul att se hur du inreder akvariet för det får man väl ta del av? 😉

Klart ni får! Jag lägger upp bilder när jag kommit en bit. :)