Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 864 ggr
Roxie
0

Liten mal till mindre kar?

Har en liten fundering.. Finns det någon mindre mal som skulle funka att ha i ett 30L nanokar? Just nu går där en kampfiskhane och jag tror han vill ha lite städhjälp i sitt hem.

// Sofia

[Jens]
0

Jag tror inte det finns någon mal om man nu inte köper bäbisar som låter växa ett tag och sedan ger bort dem när de har blivit för stora men det är tråkigt att göra tycker jag. 

Du vet nog säkert om detta men säger det ändå ;) Snäckor och räkor är riktigt bra städare också.

wille_wille
0

Antingen ottosar eller posthornssnäckor skulle nog fungera bra.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

CaptainBunchie
0

Själv tycker jag inte att ottosar ska gå i så litet, speciellt om det är en "kub" med liten yta. Jag tycker det är trångt att ha mina i 40l så ska flytta tillbaka dem till 54l när det är klart. Väldigt livliga firrar.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Jens]
1

Ottosar är inte så lämpligt tycker jag för det är en stimfisk och krävs vara minst 5-6 st och om man tittar på zoopets rekommendation så är det minst 40 L som gäller för dessa och gärna 45 cm bred akvarium.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329

Sedan undrar jag om inte ottosarna kan stressa kampfisken efter som de är livliga varelser.

Roxie
0

Precis det jag misstänkte. Hade dock lite hopp om att det fanns nån liten firre jag missat i mitt letande ;)
Jag har Körsbärsräkor i ett annat kar, kan prova flytta i några såna så fort de börjat yngla av sig. Annars kanske Amano hade funkat? De är ju lite större.

// Sofia

-Cissi-
0

Räkor kan ju bli mat om man har en kampis, om jag skulle testa så skulle jag testa med räkor jag inte är så rädd om eller amanos just för att dom är större :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Jens]
0

Aha, visste inte att Kampfisk skulle ge sig på räkor. Alltid är det något nytt man lär sig 🙂

Roxie
0

#6 Ja precis. Körsbär är ju både färgglada och små :P Hade posthorn i när kampis flyttade in, men han verkade störa sig på de röda. Var på dem en del. Flyttade ur dem och har nu bara några bruna kvar i, men tycker de slarvar lite med städningen :P Får kanske prova lite amanos. Funkar det inte så får de flytta till mitt stora kar, där det redan går amanos.

// Sofia