Triops - Erfarenheter?
Det har inte skrivits speciellt många trådar om dessa små varelser så jag tänkte höra om någon på forumet har någon erfarenhet av triops?
Jag köpte ett gäng ägg och startade upp det hela enligt instruktionerna som följde med. Det enda undantaget var att jag använde kranvatten, då jag är rätt så övertygad om att vi har bra kvalitet på vattnet där jag bor.
Sagt och gjort och igår (efter 3-4 dagar i blöt) kläcktes en liten, liten loppa. Jag kanske inbillade mig men jag tyckte att den blev lite större redan under en dag!
Vi får se hur det går för den lilla gynnaren, men kläckningsprocenten på äggen är ju bedrövlig. Vi petade ner en 10-15 ägg och bara ett av dem kläcktes. Tanken är att, om allt går vägen, flytta krabaten till ett större kar efter en vecka.
Hoppas att någon annan har provat att ha dessa småttingar och kan berätta lite om hur det gick.
Jag köpte ett helt set med ägg, inredning o litet plastakvarium till sonen under sommaren från en leverantör med alla möjliga "skoj prylar", så det var kanske inte det bästa stället att köpa från?
Jag testade ägg i tre omgångar, följde instruktionerna och använde kranvatten först, sen äkta källvatten på flaska två gånger. INTE ETT ENDA kläcktes, så jag säger grattis till dig.
Nu landade sonen med ett 180L sällskapsakvarium istället efter detta misslyckande, så han är nog rätt glad ändå 😂
Jag köpte ett set med 100 ägg, mat och kalk.
Alla kläcktes men efter tre dygn hade alla dött!
Jaja, lycka till i alla fall:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Ojoj, det verkar inte lovande. Men nu är min lille plutt 2 dagar så vi håller tummarna att det ska gå bra.
Man kan fråga sig varför de är så kinkiga med tanke på att de lever i pölar av regnvatten annars… Jag ska uppdatera med hur det går med det lilla livet framöver.
Jag lyckades kläcka 10st från en sats ägg (köpte "lyxpaketet" med akvarium, termometer och allt). Efter 4 dagar när det var dags för första vattenbytet så var det destillerade vattnet slut så pappa bytte 2dl av totalt 1,5L och använde kranvatten.
Tog 5 min innan triopsen var död då😕
Så ett tips till alla som vill försöka: använd destillerat vatten!
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Här är en sajt med all information du behöver. 🙂
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

#4 I instruktionerna som följde med de ägg jag köpte stod det att man absolut inte ska ha destillerat/RO/avjoniserat vatten. Antar att det har att göra med att triopsen behöver kalk för att bygga upp skalet.
#5 Been there, done that. Jag ville veta hur det gått för folket här. ;)
Den lille simmar på och äter glatt. Han/hon verkar inte växa något dock, så vi får se hur det går när det blir dags att ömsa.
jag har haft triops! de kläcktes men jag missuppfattade och matade första dagen men man skulle tydligen vänta till den 8 dagen🤔
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#6 Därifrån jag köpte stod det i instruktionsboken att man skulle använda destillerat vatten. Så det är väl olika från olika producenter vad dom rekommenderar.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Är det samma villkor för alla arter av triops?
#5 Eeeuuu, det var var faktiskt en läskig liten sak😮
Käner ni någon som har saltvatten eller en saltvattens butik kan ni köpa osmos vatten för 1kr/L och använda kalksand så borde ni ha mycket bättre kläckning av gynnarna, de ska visst vara sjukt känsliga mot koppar av vad jag hört, Vilket nästan 100% har i sina hus som vattenledningar.

Jag har börjat med mina egna triopser här hemma. De lever i kranvatten blandat med havssalt och har precis kläckts. Den lilla burken är fylld med små prickar som far omkring! 😃
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Jag hade såna när jag var liten :) 3st, de blev stora och levde rättså länge faktiskt

Min dog tyvärr. Ska prova med en ny omgång snart igen.
Funderade också på att ta destvatten/ROvatten och bara tillsätta kalk och se om det fungerar bättre.
Får lura på detta ett tag till.
#12 Vad fyller saltet för funktion?

#14 Det är en saltvattenstriops, den dör i sötvatten. 😕
Kan ni inte skriva ut det latinska namnet på triops-arten ni provar?
Ni kanske inte ens pratar om samma arter och då kan det ju vara lite dumt att ens lyssna på råden från varandra.

Vi pratar definitivt om olika arter. Problemet är att de är svåra att identifiera med hjälp av internet. Tillverkarna skriver inga latinska namn -produkten är riktad till småbarn.
Aha. Ja då förstår jag att ni får problem. Ni kanske skulle köpa definierade triops av andra akvarister istället?

Om vi vill bli seriösa triopsodlare så är det en riktigt bra idé. Just nu gör jag det dock bara som en liten skojig grej. 🙂

#19 Det är samma här, ville mest bara se om det fungerar. Att få tag på triops från något mer seriöst håll var inte speciellt lätt. Jag började med att leta efter något annat än "barnprodukterna" men lyckades inte hitta något i Sverige iaf.