Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2226 ggr
Prinsessan81
2

Bästa akvariet för kampfisk

Ställer en fråga till er som har kampfiskar och känner dom väl. :)

Vilken storlek på akvarium känner ni att en Kampfisk hanne mår bäst av? Vissa säger mindre, vissa större så er erfarenhet vore intressant! :)

Hade några kampfiskar för länge sedan och kom ihåg att jag tyckte de var de roligaste fiskarna med stor personlighet. :)

MrJLundin
0

30 liter skulle väl jag säga är ganska ultimat.. Då de inte kräver större utrymme.. I naturen så har dom ju inte direkt någon begränsning på 30 liter direkt, så dom mår inte dåligt av att ha ett större kar.

Dock så vet jag att många har haft problem på grund av att större kar har starkare pumpar, och därmed hänger oftast kampfisken på det ställe i akvariet där cirkulationen är som svagast.

Men kort och gott, ett väl-planterat akvarium på 30 liter med lite flytväxter. Så har du ett fint hem till en Kampfisk.

IdaStranne
1

Jag har haft 3 akvarium med kampfiskar i som var 74l, 21l & 10l och då var det kampfisken i 10litaren som mådde allra bäst.
Många hade sagt att jag bara fick använda akvariet på 74 och 21 liter men liksom, man ska väll ha det så som känns bäst för djuret? ;)

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

peppe_ing
0

Har min kampis i ett 60liters 6kantigt akvarie fullt med massa växter och även en del flytande och han verkar stortrivas. Simmar runt som en kung och har koll på alla dom andra. :)

MrJLundin
6

Det kan vara lite missvisande, då det är många fler aspekter än själva liter antalet. Kampfiskar gillar att vara skyddade av omgivningen. Och när man då har ett 10 liters så blir det oftast en mer skyddad miljö, då alla växter tar mer plats och det blir mer tätt planterat. Likadant om man har ett stort, så gillar många att ha lite mer öppen yta. Vilket kampfiskar inte trivs lika bra i. Sedan spelar även cirkulationen roll, som jag skrev innan.

Så när folk säger att dom trivs bättre i ett 10 liters akvarium än ett större akvarium. Så köper jag inte riktigt det argumentet, utan det beror förmodligen på andra aspekter. Annars så skulle jag gärna vilja se de 10 liters pölarna där kampfiskar lever i naturen. 😉

Med detta sagt, så är det inget illa menat till någon. Utan bara min egen åsikt.

[Seaside]
1

Kul att du funderar på att skaffa kampis. Dom är ju bara hur mysiga som helst!❤️

Min Kampfisk bodde (som många säkert redan läst om…) först i ett rektangulärt 54L akvarium, men var uppenbart stressad där, så jag köpte ett 20L akvarium i lite högre modell till honom och nu mår han fin-fint. Han är lugn och harmonisk och bygger skumbo för glatta livet.

Är tyvärr svårt att ge ett generellt "rättesnöre" eftersom vissa kamfiskar stormtrivs i större akvarium och andra inte. Man får nog "helt enkelt" testa sig fram och se vart just sin egen Kampfisk mår bäst någonstans 🙂

Prinsessan81
1

Tack alla för svaren! Intressant att höra olika historier. :) Jag kommer nog börja med ca 30 liter med massa växter och gömställen. :)

IdaStranne
0

#6 Det låter som en bra idé =)

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Prinsessan81
0

Är detta ett bra akvarium att börja med? Eller är det för litet?

http://www.zoo.se/evolution-eco-40-haquoss-akvarium-svart-25-l.html

Annars finns det 50 l akvarium i butikerna för runt 500-600 kr. Men tyvärr har jag inte plats för det just nu.

Det får vara mellan 40-50 cm långt. Är det någon som har förslag så får ni gärna komma med det. :)

-Cissi-
0

#8 Ett nano på 30l brukar vara det vanligaste för kampisar så det du länkat till kan nog funka utmärkt :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Prinsessan81
1

Tack! Vill verkligen att den ska trivas i sitt lilla revir. Gillar också Cocoon 6. Men det akvariet är dyrt tycket jag. Men huvudsaken är att fisken trivs. Är ju lite större. :)