Jag undrar istället "varför"? :) Det är ju bara att tjoffa ner en Aquael fan "mini" plus utan kåpa, som tar 5x5x10 cm.
Svaret är osäkert. Du måste i så fall ha massvis med växter som tar hand om nitriten, och veta vad du gör när du matar. Om mat ligger kvar blir det snabbt obalans.
Det kan gå, absolut. Jag rekommenderar däremot trots allt en pump :)
Tack för det snabba svaret. Hade en FluvalU1 i förut, men såg att den blåste lite för starkt och så läste jag på http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4d71476eb9cb46222705bcc8-skaffa-kampfisk (svar #3)
att det går att ha kampfiskar utan filter… Har aldrig kört akvarium utan filter förut, men tänkte att det kanske skulle fungera 🤔
Okej :) Ja, det går absolut. Men eftersom det finns anpassade pumpar för det så finns det ingen större anledning att chansa. Rörande vatten är bättre än stillastående.
Jag sitter as we speak och tittar på mitt 10 liters yngelakvarium. Där har jag en aquael fan "mini" plus, och det rinner knappt något ur den. Precis lagom för att skapa försiktig rörelse bara.
Nej, chansa är det inte värt om det kan medföra problem. Man vill ju att invånarna ska må bra 🙂. Ska kolla upp Aquael fan som du tipsar om. Går det att reglera strömmen på den - eller är den såpass svag å bra ändå?
Den går att reglera :)
det lilla filtret är superbra….införskaffade mig ett sådant för att just ha i yngelkar…tipset snappade jag upp från dynamitella i någon tråd….
Ett sådant bör filter bör varje hushålla ha🙂
Googlade runt lite och fann ett ännu mindre innerfilter av samma modell; Aquael fan micro plus. Har nu beställt en sådan🙂. Tack för vägledningen i innerfilterdjungeln dynamitella!
Mindre behövs inte :) Jag vet inte ens om den har filter? Den är ju sååå liten :)
#8 Hmmm, tittade närmare på den och du har nog rätt. Den verkar sakna filterdel. Nedrans - jag som blev så nöjd å glad över att ha hittat en micro-liten. Ja, det får bli en mini iallafall. Letandet efter en sådan fortsätter 🙂
Funderar på om en simpel luftpump och syresten räcker… Eller är innerfilter ändå det som är bäst?
Det är filtert man vill åt :) Det bär på goda bakterier och filtrerar bort exempelvis matrester.
#10 och en simpel luftpump med syresten är rena växtmördaren och en sådan kombination ger ingen rening av vattnet & knappt någon syresättning heller för luftbubblorna är i kontakt med vattnet alldeles för kort stund.
#11 & #12 Tack för era svar - mycket hjälpsamma sådana!🙂. Då hoppar jag syrestenen/luftpumpen. Man blir lite halvt desperat känner jag när man inte har ett innerfilter som fungerar bra och då vill man lösa det FORT. Luftpump hade jag nämligen hemma…
#13 Går ju att använda sig av luftpump & syresten för att få lite ytrörelse & det är vi ytrörelsen som vattnet syresätts om man nu inte har otroligt mycket växter som producerar syre.
Alltså som en tillfällig paniklösning går det ju bra använda sig utav det.
#14 Tack för input:en! Ja, jag får nog snällt ta till det tills det nybeställda innerfiltert kommer. Blev ett rekommenderat Aquael fan mini + trots allt 😃
Satte i det nya innerfiltret, Aquael fan mini plus, idag. Himlars vad litet och smidigt det var - för att inte tala om TYST. Min sambo frågade om det var igång när han stod alldeles intill akvariet😛. Tack för tipset dynamitella! Det här innerfiltret var otroligt bra👍