Döda räkor, varför?
Förstår ingenting.. Har ett 30L nanokar där det går Körsbärsräkor, tre endlers och en drös posthornssnäckor. Har sedan några dagar tillbaka sett att några av räkorna dött, och fruktar nu att fler ska dö.
Karet har varit igång länge utan några som helst problem, växterna mår bra och växer så det knakar, lika så övriga invånare. Jag matar sparsamt och har varken gjort någon förändring i inredning eller foder. Vattenbyte (ca 50%) görs ungefär en gång i månaden. Vid behov så brukar jag göra ett litet vattenbyte genom att fylla en petflaska.
Nu ikväll plockade jag fram min stora vattentest-väska och lekte kemist en stund. Testade bland annat Nitrit/nitrat, pH, Ammonium/ammoniak, Koppar, hårdhet m.m. utan avvikande resultat. pH låg på strax under 7,5, men eftersom det inte fanns något ammoniak i vattnet så bör det (ännu) inte vara någon fara.
Ska hur som helst köpa medel i morgon för att sänka pH:t..
Någon som har nån susning om vad som kan vara orsaken?
// Sofia
Tyvärr vet jag inte. Däremot kan jag av naturliga skäl rekommendera att du börjar utföra 20-30% vattenbyte i veckan istället. Det är det enda som fungerar för mig i samma typ av akvarium med räkor.
Ja det kan jag prova. Har dock aldrig haft problem med räkorna tidigare :/ Det är det som är så skumt.
// Sofia
Det är därför jag slutade att odla och hålla räkor. De klarar inte mina normala akvarium i mer än 6 månader innan de börjar dö av oförståeliga skäl.
Jag har inte tålamod för det :)
Oh :/ ja vi får väl se om några överlever nu då :/
// Sofia
Du kan säkert få fina tips på redbee.se :) Där finns en hel del räkfolk som har koll på sina saker.
Ska kolla! Tack för dina svar :)
// Sofia
Kan det inte vara så att endlersna har kommit på att räkor går att käka? :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Nej mina endlers är inte mycket störreän räkorna så det kan jag inte tänka mig :P
// Sofia