Stressad (?) kampfisk
Har en nyinflyttad kampfiskhane (Betta splendens) som beter sig lite stereotypt. Han simmar, nästan oavbrutet, fram och tillbaka på en ca 10 cm lång yta och rör sig nästan inte alls i den övriga delen av akvariet. Är rädd för att han är stressad och hoppas att någon med mer kampfiskerfarenhet kan hjälpa mig att bena ut vad som är vad.
Info:
* Han bor själv med några posthornssnäckor
* Akvariet är rektangulärt 54 liters (har dock inte vatten ända upp)
* Finns mycket växter inkl flytväxter och gömställen i akvariet
* Äter med god aptit
* Vattenvärdena är bra
Det jag funderar på är om akvariet är för stort (han bodde dock i samma storlek i affären). Planterade lite nya växter herrom dagen - blev det en förändring i hans miljö (som kan påverka)?
Ingen som kan hjälpa mig…?
Har nyss skaffat et kampis en CT och hade honom i 60L vilket inte passade honom iaf, flyttade honom till 30L och nu byggs det skumbo =) En av min teori är att dom gillar när det är trängre (iaf vissa)
Sen ska vattnet var så stillastående det går.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Tack för ditt svar Susanna_w! Tror det ligger mycket i det du säger. En del kampfiskar kan säkert trivas med att bo något större, men din och min verkar inte gilla det. Ska genast börja leta efter en mindre tank…
Uppdatering: Numera bor kampisen i en 20 liters tank och är så fantastiskt mycket lugnare. Är som en helt annan fisk! 🙂🙂
Det jag märkt med mina kampfiskar är att de ogillar om det är för strömt i vattnet, gillar mer dunkelt ljus samt mycket flytväxter, andra växter och gömställen.
Bra att han verkar trivas och må bättre nu iaf. :)
#5 Vilka typer av gömställen kan du rekommendera?
Själv har jag inga grottor, däremot rötter så att det bildas lite gömställen emellan dem lite här och där samt planterat täta växter i närheten som extra skydd. Flytormbunke är rätt poppis för dem att ligga och vila på ibland. Täta svärdplantor där det blir som gömmor mellan bladen verkar vara uppskattade med.
#7 Ungefär som jag redan har inrett då med andra ord 🙂
Ja det är skumbo!
#10 Tjoho!😃. Det betyder att han trivs bra i sitt nya, mindre hem. Känns såååå bra!
Vad roligt att han trivs! :D Flytväxter brukar ju vara poppis!
#12 Ja, jag glädjs enormt över detta. Han mådde ju inte bra i den större tanken och att se honom vara mer lugn och harmonisk PLUS börja bygga skumbo värmer ❤️:at