Behöver räkor någon pump?
Som rubriken lyder så undrar jag Behöver Körsbärsräkor någon pump? Har lite ideer om att göra om mitt 30 liters till ett räk o snäckakvarium men vet inte riktigt om jag ska ha pump eller inte.. Skulle det räka med att ha en "syresten"?
Du behöver egentligen bara ljus för växterna så producerar de syret dina räkor behöver. :)
Sedan ska du också göra ett delvattenbyte någon gång ibland. :)
MVH//Patrik
Med pump, menar du då pump som cirkulationspump/syresten eller filter?
Jag rekommenderar helt klart att ha ett filter till ditt 30 liters. Har ett hang on liter med ett svampfilter som jag satt fast på insuget som jag tycker fungerar väldigt bra, är tyst och svampen gillar räkorna att plocka på. Finns även små, rätt tysta innerfilter som inte är så särskilt dyra alls.
Bra att du skriver 'egentligen' raichu men man behöver väldigt mycket växter för att kunna kompensera en pump. Utan rörelse så kommer det inte vara så mycket syre i vattnet. 😉
Jag vet att det är bra att ha lite cirkulation på vattnet och det är inte bara pga av syre utan till mycket annat också. Jag rekommenderar starkt att ha någon form av pump och har hört att denna pump passar bra till små räkakvarium - aquael fan "mini" plus.
Tack för svaren. Jag har en pump till akvariet men det som jag inte gillar är att jag måste ha en nylonstrumpa över då för att skydda de små räkorna. Jag har en pump i nu med nylonstrumpa över och nylonstrumpan stoppar all cirkulation i akvariet dvs den stoppar vattnet från att komma ut vid utblåset på pumpen. Har några ideer hur man kan göra för att göra pumpen "räksäker"?
Glömde skriva det innan, det är en cirkulationpump med filter i.
Hoppas att det inte blev för konstigt skrivet.. 👍
Vilket märke och modell är det?
Jag har hört den smarta idén med nylonstrumpa men aldrig skulle jag tänka mig att göra på det viset med en pump. Utseendemässigt så ser det ju bedrövligt ut tycker jag😉
Jag skulle hellre satsa på att köpa en ny pump som jag skrev ovan och hittade en för 132 kr exkl. frakt. Då får man en bra, snygg pump utan en nylonstrumpa i karet. 🙂 --> Aquel Fan Mikro plus.
Jag har något liknande som du visade mig #6. Men kan inte räkor/räklingar krypa in i en sån och dö? 🤔 🙂
Man tar av kåpan och blottar filtert på insidan. Så blir det räksäkert :)
pumpen gör ju så att vattnet blir renare