Akut hjälp(kampfisk)
Hej! Jag har en crowntail Kampfisk hane som vi köpte i februari i år. Han har levt själv i ett 20 liters med växter, flytväxter osv. För två veckor sen gick pumpen sönder och min pappa pappa släpe ner honom i vårdat stora akvarium. Fick reda på vad som hade hänt för några dagar sen och nu när jag träffade pappa sa han att bosse(som fisken heter hade dött. Pappa trodde att tigger barbrarna ätit upp honom(vi har länge funderat att ge tillbaka om till fiskaffären vi köpte dom i då dom käkat på guppysarna.) Men när jag kom hem idag letade jag igenom akvariet och hittade honom efter 10 minuters letande trykandes bakom filtret!! Såklart håvade vi upp honom och la honom i i en ganska så stor plastbunke, med vatten från akvariumet i och fryst artemia eller vad det nu kallas. Han har ätit lite gran och rört på sig i mellan åt. När vi kom upp från resturangen var han piggare och om man rörde på bunken simmade han lite. Hans fennor har blivit avbitna ganska mycket, kommer dom växa ut? Borde han klara sig? Inatt kommer han få bo i plastburken och imorgon ska vi fixa ny pump och massa flytväxter så han kan flyta in i sitt 20 liters igen. Ska kolla vattnet emellan åt och gå upp på 1 ngång på natten och ta vatten från det stora akvariumet så det håller temperaturen? //Anix
Vilken tur att ni hittade honom till slut! Bra att ni har honom i plastbunken tillsvidare så att han får kurera sig och samla kraft 🙂. Om ni tar redan inkört vatten från ert stora akvarium + sätter en doppvärmare till bunken som kampfisken går i ska det nog gå bra. Om hans fenor kan/kommer läka är svårt att svara på. Hur pass skadade är dem? Kan han simma som han ska? Du kanske har en bild på skadorna?
#3 Naw, vilken tilltuffsad liten en! God omvårdnad och tiden får utvisa om allt går vägen. Jag hoppas verkligen det! Lycka till!
Fenor på vanliga fiskar växer ut igen om vattenkvalitén är bra.
Kampfiskar behöver inte en syrepump på samma sätt som andra fiskar, ett vattenbyte på 30% per vecka har gått superb för våran. En sak o tänka på till nästa gång så ni inte behöver ta förhastade beslut ;)
Har du en yngelburk till yngel? Yngelnät? Du kan i så fall ha honom i burken i akvariet så slipper du gå upp, och han har bra temp hela tiden.
Mata på och gör vattenbyten ofta så ska han i tid se lika dan ut som förr
Lycka till 🌺
Tack för alla svar! Han mår mycket bättre och idag åkte vi Bromma Zoo och köpte ny pump samt lite inredning till stackarn! Hade inga bra flytväxter så ska köpa det snarast och några riktiga växter!