Vilka fiskar kan jag ha?
För ett tag sedan köpte vi en Kampfisk. Tanken var väl att bara ha honom, men sedan så blev akvariet så grisigt så han fick två lokalvårdare i form av räkor.
Eftersom akvariet han bodde i var ganska litet fick det inte plats med så många fler.
Men idag var jag iväg och Blocket-fyndade, då det visade sig att vårt akvarium har läckage någonstans.
Men detta akvarium är lite större, och nu ser det nästan tomt ut. Vet inte hur många liter det är på, men gissar på 54-60 liter. Tror det är ett sådant där som många djuraffärer brukar sälja som paket för en 600-800 kr för "nybörjare" eller vad man ska kalla det för.
Jag vill ju ha nåt mer där i, men vad?
Finns det något annat än tetror blir jag glad. Inge fel på tetror egentligen men jag tycker de är så dryga bara :P
Men samtidigt vill jag ha något med färg, då akvariet i sig är ganska mörkt och murrigt, så jag vill ha något som livar upp det eller vad man ska säga.
Ja guppysar är ju bland favoriterna, men "alla" säger ju att dessa ine funkar ihop med kampnisse.
Vill bara varna för att det tyvärr inte är säkert att kampfisken kommer att trivas i det större akvariet. Vissa kampfiskar blir nojjiga av för stor simyta. -Min var en av dem och jag fick snällt köpa honom en mindre tank (hade ett 54L från början)…
Aha, ja då kanske jag ska silikona det gamla för säkerhets skull då. Dock ser han då nöjd ut. Ser ut som att han leker i akvariet.
Jaha, fattade inte att kampisen skulle bo där, förlåt :)
Jo, kampisen och hans två räkor bor i nya akvariet. Men det ser ju så tomt ut ;D
#4 Om han verkar trivas är det ju toppen. Det är ju som sagt inte alla kampfiskar som ogillar mer yta. Men det skadar kanske inte att täta det mindre akvariet ändå - utifall att 🙂
Jodå, han är kung just nu ;) Leker i "strömmen" från pumpen.
En sak som han brukar göra, är att han ofta simmar ner till pumpens nedre del, den som suger in vatten i filtret, och så låter han fenorna "sugas fast" i pumpen.
Någon som har en idé om detta beteende? Det är alltså inte att han sugs in där ofrivilligt, utan det ser mer ut som att han åker dit för att slappa.
#8 Personlig firre det där! 😃 Vet inte varför han gör så, men det verkar ju vara ett bra sätt att slappa på - sitter man fast behöver man ju inte röra sig för att hålla balansen och kan ju på så sätt sova i lugn och ro 🙂
Är det två amanoräkor du har? Om ja, så kan det vara en grej att köpa några fler eftersom räkor trivs bäst när de är några fler.
Om du ska stoppa i någon annan fisk så är mitt råd att samtidigt ändra lite i karet för det har ju blivit din kampfisks revir nu. Alternativt ha i mer växter i olika nivåer för att dela in karet på ett snyggt sätt.
Läst om folk som har olika typer av rasboras ihop med sina kampfiskar.
Kanske kan vara nåt? Men tror inte det är helt fel om du silikona om det gamla så att du har ett i reserv om det skulle visa sig att din hane och de nya fiskarna inte går ihop.
Det blev ett stim tråkiga tetror och tre platysar.
Ja det ser ju lite småroligt ut när han sitter slickad som en fyrkant runt pumpen ;D
Är det så räkorna heter? Antar att det är "vanliga" räkor, köpte dem på arken.
#11 Skratt - kan tänka mig det!
Amanoräkor är grå och relativt stora: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2
Ser ut som mina räkor :)
Du kan lungt ha fler räkor i karet :) jag har ca 20+ i ett 54l och ser inte så jäkla fullt ut (dock är det inte amanos) dom gillar att vara fler. Förutsatt att dom funkar fint med fisken :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .