Råd om uppstart bl.a 96L
Igår köpte jag ett akvarium igen efter några år utan.
Jag har tänkt att ha ljus botten, typ blästersand. Sen vill jag ha en bakgrund, som slimline men det finns inte några (vad jag vet) till måtten jag har på mitt akvarium (80x30x40).
Sen hade jag tänkt att ha ett gäng corydoras, typ panda eller sterbai. Men längre än så har jag inte riktigt kommit. Jag vill gärna ha fisk från samma ställe, det känns bäst. Jag har kollat på kakaduaciklid och tycker dom är väldigt fina. Men sen då? 🤔 Tips vill jag ha i massor!
Du får köpa två slimlineskivor och kapa till dem för ditt akvarium.
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-installation/
Kakaduaciklid vill ha lätt surt vatten. Möjligt att du behöver göra en del åtgärder för att få det.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
Och vad är det för åtgärder?

Annars så finns det en typ här på forumet som gör bakgrunder på beställning, och billigt. Hans mail är ulrik.malin@gmail.com
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Corydoras är ju sydamerikanska, så då finns det massa fina firrar att välja mellan! Kolla på SA-biotop-tråden för inspiration. Vissa grenar och rötter försurat vattnet. De kan vara en sådan "åtgärd".
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Ja det är sydamerika jag är inne på. Men har svårt att hitta sånt som är snyggt och färgglatt men ändå passar in i mitt akvarium.

Mollysar?
#2 Köp ett pH test och kolla vad du har för pH på ditt kranvatten.
Har du kommunalt vatten har du säkert ganska högt pH också för att skydda vattenledningarna. Du kan även fråga din lokala akvariebutik samt kolla din kommuns hemsida vad du har för vattenvärden. De brukar ha koll på sådant.
De flesta fiskar klarar basiskt vatten ändå men har du väldigt hårt och kalkrikt vatten kan det t.ex. vara smart att titta på malawi och tanganyikaciklider som vill ha basiskt vatten.
Det är lättare att höja pH än att sänka. Höja pH gör man förslagsvis med bikarbonat. Sänka gör man med diverse syror och/eller filtrering genom t.ex torv.
Nu skriver jag inte detta för att avskräcka på något vis utan för att du ska vara lite mer förberedd inför valet av fisk. Vi hjälper dig hjärna med att optimera vattenvärden för valet av fisk 🙂
Nej mollysar har jag haft och är trött på sånna fiskar! Vill testa nya arter nu. Jag vet inte vad vi har för vatten men vi bor i lägenhet iaf. Vill inte ha några stora ciklider. Dom tilltalar mig inte..
Här i Kinna har vi runt 8.0 på dricksvatten.. Det är vad det står på hemsidan men ska köpa ett test idag och kolla vad vi har just här hemma. Så får se vad det kan behövas göras med vattnet. Finns det rötter som INTE färgar av sig så mycket? Jag är intresserad av red moor. Vill inte ha tefärgat vatten 😕
Hårdheten ligger på gränsen mellan mjukt och medelhårt, alltså 4.8-5.2.
#9 - Jag har redmoor i ett av mina kar och den varkar inte färga av sig så värst, dock blir den ganska skräpig och kan bilda vitt slem i början.
Tycker inte mangrove färgar så värst heller, det är från rot till rot. Den enda som färgar är en massiv rot vi har i mitt 40L, då blir vattnet gulaktigt.
Vad jag har förstått kan man koka bort detta samtidigt som man får roten att inte flyta. Eller helt enkelt lägga den i blöt.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#9 Köp rötter redan idag och lägg dem i blöt eller koka dem om det går. De slutar att färga vattnet efter ett tag så blötlägg dem i god tid innan om möjligt. Dessutom sjunker de lättare.
Då gör jag så :)
Vad rekommenderar ni vid vattenbyte? Ska jag hälla ner nåt i vattnet som gör vattnet/växterna bättre eller hur ska jag göra? När jag hade kar för 5-6år sedan så kunde jag inte så mycket utan chansade bara hej vilt, och visst fiskarna levde länge men jag vill göra rätt för mig nu.
Det finns diverse olika vattenberedningsmedel som ska ta bort en del tungmetaller m.m i vattnet. En del säger att det är ett måste och andra säger att det är helt onödigt. Själv säger jag kör utan om du inte vet med dig om att det är problem med vattnet. T.ex. mycket klor.
Växtnäring behövs från dag 1 om du ska ha växter.
Flytande bakteriekultur för att snabbstarta filtret kan vara bra om du snabbt vill ha mycket fisk i akvariet.
Tester som kan vara bra att ha hemma är. pH och NO2 (nitrit)
Vad för växtnäring är det jag ska köpa då? :) Jag fick med mig en flaska Aquasafe men då behöver jag inte använda den då? Vad jag vet så har vi inte mycket klor i vattnet.
Jag tror inte det spelar så stor roll vilken näring du tar. Flytande växtnäring för akvarium.
Typ denna
http://www.easylife.nl/en/freshwater-products/plant-nutrition/profito
Många som pysslar med växtakvarium blandar egen gödning som kallas PMDD. Den är som ovan fast innehåller dessutom nitrat och fosfat vilket gör den väldigt effektiv men ganska svår att dosera.
http://www.pmdd.se/
Men jag rekommenderar dig att vänta lite med PMDD och testa med näring från akvariebutiken först. När du blir varm i kläderna och kanske börjar experimentera med mer belysning och kanske även koldioxid så är PMDD grejerna du ska ha 🙂
Nu har jag två Ancistrus på 3-5cm och 4 pärlrasbora (ska köpa mer så småningom). Vad för fiskar kan jag ha till dessa? Hon i djuraffären sa att svärdbäraren skulle äta upp rasboran.. Stämmer det? Kanske den minsta men dom större känns för stora för en svärdbärare :P
Eftersom dvärgciklid inte passar i mitt akvarium (pH) så vet jag inte riktigt vad jag ska välja :/
Ancistrus, ska bli intressant vad mina två små har för kön. Får dock vänta ett tag, dom är inte så stora!
Vilka fina bilder du tagit 🙂
Tack så mycket :) det är inte lätt att fota dom små pärlorna kan jag säga!
Blå Fjärilsciklid, kön på dessa? Dom till höger håller ihop och den med rött öga till vänster är ensam.
Verkligen fina bilder på ditt akvarium! Får säga att jag verkligen tycker att du lyckats. Inte bara med bilderna utan hela akvariet :)
Tack så jätte mycket, kul att höra!!
Så här ser det ut idag, väntar på att växterna ska ta sig och växa, pesten är ny och liten så det tar ett tag. En rot som malarna hänger på och två stenar som ålarna gillar att gräva sig under och fjärilarna gillar dom också! Växterna längst fram är en favorit för ålarna, mysigt att gömma sig i det gröna 😃
Ingen som kan se könen på dessa fjärilarna?
Verkligen jättefint! :)
Jag är ingen expert men jag skulle säga att den längst till höger är en hane, längst till vänster en hona. Den i mitten är jag inte säker på men det skulle kunna vara en hona. :)