Skaffa akvarium.
Jag har nu på sista tiden blivit intresserad av att skaffa axolotler(?) och har läst på en hel del och tycker jag har ett litet hum om hur dom ska ha det för att trivas.
Dock har jag absolut ingen aning om hur man tar hand om ett akvarium? Jag har aldrig haft akvarium förut men min sambo som har erfarenhet av det säger bara att det luktar väldigt illa. Luktar det verkligen illa? Finns det inget i sådana fall som man kan göra så det inte luktar? Har läst att Axolotl vill ha under 25 grader i akvariet för att må bra och att runt 20-22 brukar funka. Måste man ha något som reglerar temperaturen eller håller det sig runt där ändå? Vill veta allt, hur man rengör? Vad man behöver? Hur man tar bäst hand om det? Något spec man behöver tänka på?
Tell me everything!! 🙂
ska erkänna att jag vet totalt ingenting om djuret i fråga men tycker att det är väldans bra att du frågar om råd först och tittar och knske köper sen, brukar bli bättre då när man faktiskt har lite kunskaper om djuren och deras omgivning
Luktar vattnet illa så har man gjort något fel 😉 Det ska i regel bara lukta svagt av fuktig jord/kärr eller inget alls.
18 grader är väl en optimal temperatur för dom, själv har jag en vuxen hona i ett 120l kar med kylaggregat till. Aggregatet var dyrt men det är mycket effektivt, har tidigare testat med PET-flaskor i frysen men det är ingen bra permanent lösning, speciellt inte på sommaren. Jag har läst att dom är mest aktiva på natten och det förklarar kanske att dom mest ligger still på dan. Min simmar ofta upp till ytan, hämtar ett andetag luft och ligger sen still bland växterna och flyter, det här gillar hon. Jag matar med daggmask och räkor, man ska se upp med fet fisk (jag har gett lax men det är nog inte så bra i längden) eftersom dom kan få leverskador precis som andra djur som blir för feta. Min Lotta är förmodligen överviktig, det är därför hon bara får mat varannan dag numera. Måste säga att jag ofta ler när jag ser henne ta sej fram med sina små ben, min bebis!❤️
#1 Tack, jag är ju nybörjare vad det gäller akvarium så kände också att det är lika bra att ta reda på så mycket som möjligt för att se om det är något som skulle passa mig till 110% innan jag kastar mig in i något nytt. 🙂
#2 Tack för tipset, ska definitivt skriva i den tråden och fråga! 🙂
#3-#4 Han har sagt själv att han inte tog så bra hand om det så det var nog troligtvis därför. 😛