starta om akvarium
Hej!
Vi har ett akvarium på 54 l som länge blivit försummat. Eller inte försummat men något hände och många fiskar dog så lusten att pyssla försvann. De som finns kvar (några kardinaltetror, 2 kulålar, en mal och 2 andra småfiskar) får mat men akvariet är så smutsigt och igengrott att det skulle behövas en omstart.
Hur ska vi göra och vad ska vi göra?
Tack för att ni tog er tid att läsa!
Jag skulle börja med att göra ett rejält vattenbyte, typ hälften av vattnet. Medans vattnet tas ur akvariet skulle jag skrapa rent rutorna från alger med en skrapa eller liknande. Slamsuga gruset medans jag bytte vatten skulle jag också göra.
Sen krama ur filtret till pumpen i akvarievattnet man ska tömmer. Sen skulle jag ha i nytt vatten med vattenberedningsmedel i, finns en hel del olika och jag vet inte vilka som är bäst.
Så skulle jag börja med att göra iaf, sen göra ett vattenbyte varje vecka och se om det klarnar i akvariet. Om någon vill påpeka något så gör gärna det, jag är ingen expert! :)
Mvh Linn
Inskaffa en samla-låda som rymmer lika mycket som ditt akvarium gör. Slanga ut 30-50% av vattnet till lådan, placera fiskarna där när du ändå håller på tillsammans med eventuella växter.
Pumpen kan du rengöra lite ytligt genom att krama filtervadden i det smutsiga akvarievattnet (inte hos fiskarna). Det är viktigt att du inte fullt rengör pumpen då du behöver bakterierna.
Släng eller rengör allt du har kvar. Rengör vad du kan rengöra så gott du kan och skölj ur gruset och akvariet tills det ser ut "som nytt" (eller skaffa nytt grus).
Sen är det bara att skaffa nya grejer och starta om akvariet. Köp inga nya fiskar. Köp istället lite mer växter än du egentligen vill ha, då dessa hjälper akvariet med rengöringen.
"Bra att ha-saker":
- Massvis med växter. Gärna snabbväxande (exempel: hygrophila polysperma, hornsärv, vattenpest, musselblommor).
- Nitrit-test (Dropptest).
- pH-test (Dropptest).
- Vattenberedningsmedel.
Detta är det enda jag har. Och det fungerar perfekt. Det viktiga är balansen mellan antalet/storleken på fiskarna, mängd vattenbyte, mängd växter och mängd mat.
Om du har få växter, många/stora fiskar, slarvar med vattenbyten och matar lite för mycket (det räcker med en av dessa saker för att akvariet ska krascha), så bildas det snabbt nitrit och farliga ämnen som akvariet inte kan ta hand om själv.
Så det är viktigt att bara tänka på vad man gör, och ta det lugnt fram. Detta ska gå att ordna, inga problem :)
#2 Tack!
Vill bara tillägga en sak men det kanske inte är någon fara nu beroende på var hinken med fiskarna står under tiden du gör rent akvariet helt. Graderna kan sjunka fort så ha doppvärmaren igång i hinken och se till att doppvärmaren är lika långt ner i vattnet som den är i ditt akvarium så den inte spricker ;)
Vi har ingen doppvärmare, värmen kommer från att akvariet står i köket och att det står i varmt
Men kommer inte att dra igång det här fören imorgon eller till helgen
Så, då är allt klart! Fortfarande lite "Bösigt" i akvariet, som det brukar vara precis efter att man städat.
Måste få berätta, trodde vår kära mal skulle dö, han är en nästan 5 år gammal Ancistrus sp. hane. HAN FASTNADE I HÅVEN!😮 Han har så taggiga fenor att han fastnade, både mamma och jag fick hjälpas åt att få loss honom. Han hamnade typ i chock men nu mår han bra…
Blod, svett och tårar… (minus blodet)
Skönt att höra! :) Det händer alltid mina malar också, så oroa dig inte.
Om det händer igen och du får lite panik, så sätt ner håven i akvariet bara och låt honom släppa själv. När han "suger in" spikbollarna på sidorna av huvudet när han slappnar av så släpper han håven. Eller fånga honom med händerna, det har jag börjat göra istället.
Hoppas det löser sig för dig :)
Han kunde inte komma loss själv, det var det. Hans taggar "kilade" in sig i nätet. Vi fick loss honom men sedan när han skulle tillbaka håvades han upp i en burk.
Hur gamla blir sådana malar?. Konstaterade nyss att han måste vara äldre än 5 år. Typ 7-8 år
De blir ca 12 år gamla :)
#9 härligt!
#6 Exakt samma sak hände mig när jag skulle byta gruset mot sand och tog ur alla fiskarna .. Trodde min mal skulle avlida och försökte peta ur honom - tog ett bra tag och jag var helt ensam!
När jag sen skulle ha i han i akvariumet igen så använde jag en saft tillbringare!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se