Får ej växerna att trivas!
Hej!
Är ny här och hoppas ni inte skrattar åt kanske enkla frågor.
Jag har tidigare på 90 talet haft akvarium men ett litet 54 l. Har nu skaffat ett 54 l till då 10 åriga sonen är allergisk mot pälsdjur.
Köpte ett begagnat akvariul helt komplett, fisk, växter, sand, mat ect i slutet på juni.
Tyvärr sprack det i botte efter 2-3 dagar, lite svettigt en halvtimme men jag lyckades rädda fiskar och parkettgolvet. Köpte ett nytt och kunde ta över ganska mycket gammalt vatten till nya akvatiet.
Åkte på semester med 14-dagars gelefoderfoder i aktariet. Hade även köpt massor av växter. När vi kom hem hade en fisk dött, en Kampfisk. Växterna var det katastrof med. Massor av små växter som flöt omkring på ytan. Växterna ser avakalade ut och en del söndriga. När jag köpte växterna tog jag bort korgarna som håller ihop växterna men det kanske man inte ska göra? Har även haft i Happy plant men fattas det nått mer? Har ej fått mycket alger då det är så nytt. Men vad är felet? Vad ska jag göra? Jag har köpt nya fiskar också då vi vill ha yngel. Vi har nu 6 platy i olika färgkombinationer, en fisk har dött. Vet ej varför? Den dog under natten och var ej sjuk innan men nyinköpt. Vi har även ca 10 Neontetra, en kejsartetra, 2 black molly och 1 stor mal. Kan fiskarna äta på växtera så de inte mår bra?
Någon som vet och kan ge tips och råd!
Tacksam akvarieälskare!
Lilian
Har du kollat att vattenvärdena är bra?
När du köper växter ska du ta bort korgarna runt om och även den dära "ullen", sedan skall oftast rötterna klippas en bit och dåliga blad skall tas bort, lite beroende på vilken sort. Se till att alla rötter är nere i gruset/sanden.
Om du inte gjort det så kanske det kan vara därför de inte klarat sig (, tror jag..).
Är du säker på att du inte har haft en värmebölja i akvariet? Om karet står i ett rum som blir väldigt varmt när det är varmt utomhus kan det nämligen ha inträffat, och det tycker inte det "påhittade" ekosystemet om särskilt mycket.
Det är typ de anledningarna jag kan komma på, men som sagt, så är jag inget pro.
Jag tog bort korgarna men jag klippte ej växten! Akvariet står ej i solljus och under semestern hade jag neddraget så det kan inte vara felet. Jag behöll vadden så nästa gång jag byter vatten ska jag ta bort den.
Har också upptäckt att Neontetra beter sig konstigt. Oftast simmar de som vanligt men iblande så simmar de hackickt nedåt. Trodde det berodde på pumpen och byttge till en som inte var lika stark men det pågår fortfarande. Nått är fel men får avvakta och se vad det är!
Om fiskarna simmer hackigt nedår efter matning är det för att dom ätit mycket.
Jag tycker det låter som många fiskar i ett så litet kar. Neontetror tycker jag ska ha större för att få dom att stimma, Kejsartetran är oxå en stim fisk och det är samma som med neontetran samt att den vill nog gärna ha vänner.
Black mollies blir rätt stora och bör gå i minst 60l enligt mej.
Vad är det för mal du har? har du en bild? om du inte kan namnet på den.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
prova med pmdd växt näring har för mig att happy plant saknar vissa näringsämnen som pmdd har så var det för mig blev skillnad sen jag bytte till pmdd
Rödfena! Då får jag dra ner på maten och se om de börjar simma normalt!
Murffi! Ska testa pmdd hoppas det hälper!
Cicci! Vet ej vilken mal men den är stor svart och otroligt ful, ser läskig ut. Vet att det är på gränsen men det har dörr några nu. Köper inte fler för nu börjar det komma yngel.
#6 Bild? det är med stor sannolikhet att den kommer växa ur ditt kar om det är en plecko eller Ancistrus vilka är dom vanligaste malarna som blir rätt stora. Googla dom vett ja
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
ok tack! Ska googla på denna mal o se om du har rätt! Frågan är då vad jag gör med malen. Vill gärna skänka den till någon om det går för större akvarium vill vi inte ha (ännu).
Det är svårt att mata fiskar för alla vill ha olika stora 'flingor' men jag har olika stora fiskar och ser till att först mata fiskarna med väldigt smuliga bitar så att de små som t ex neontetror äter sig mätta och sedan får de andra de större. På så vis så kan man få lite kontroll över det hela. Matning ska ske i Max 1,5 minut och inget ska landa på botten om det nu inte är så att du har malar i akvariet men de kan du även mata med maltabletter. Fiskar kan nafsa på växter men får de lagom med mat så rör de inte växterna så mycket.