Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1324 ggr
Ove555
3

Akut fråga!

Har ju köpt ett akvarium på 600 liter. Har ett antal Malawiciklider som jag har lagt i ett mindre akvarium nu på 150 liter, till att börja med, i går och förrgår var det bra liv i alla fiskarna.

Har inget reniingsverk i akvariet, men en liten sokerbit som ger syre. Köpte pellertsfoder och gav dem. När jag tittade i akvariet i går kväll la jag märke till att att vattnet blivit alldeles grådaskigt och fiskarna var mycket slöa. Tittade nu igen och nu såg jag till min stora förskräckelse att en del av fiskarna ligger på sidan och verkar hålla på att dö.

Förstår inte vad det kan bero på. Håller på att måla väggarna där nere. Det kan väl inte ha med det att göra? har täckglas på akvariet.

Behöver ett snabbt svar på vad jag kan göra. Väntar jag några timmar till är jag rädd för att alla fiskarna är döda.

niklassandgren
0

Jag har dock ingen erfarenhet av Malawi ciklider. Men kan det vara för att de inte har någon pump? Har du kollat värderna på vattnet? Det här brukar vara de vanligast orsakerna för andra fiskar och tycker iallafall att det borde vara lite snarlikt till Malawi?

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

kallepudas
0

har du ingen pump eller cirkulation av vattenytan så bör du genast göra ett stort vattenbyte.

Ove555
2

#2 Håller på att tömma det nu, ska sedan på med nytt vatten så fort som möjligt.

Har tatt upp dem nu och lagt dem i en spann. Tyvärr var ungefär hälften av alla fiskarna redan döda. 😕

Funderar på om det har med fodert att göra. Först såg jag att flera av fiskarna åt av pellertsfodert. När jag tittade lite senare så såg jag att det låg pellertsfoder både på bottnen och flöt på vattenytan, som dem inte ätit upp. Sen började vattnet att bli grått och grumligt, och fiskarna började bli slöa.

Syre tycker jag de borde ha fått eftersom jag har haft en sådan där så kallad sockerbit i vattnet kopplad till en luftpump.

Och jag tillsatte även sådan där vätska som man ska hälla i när man har nytt vatten.

PS: Där är även 3 mindre malar i akvariet, och dem verkar inte ha tatt någon skada, det är bra liv i dem.

-Cissi-
0

Det har nog berott på att dom inte har nån pump som renar vattnet från avföring eller mat som blivit över.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

kallepudas
0

malar är mer tåliga….en gång gjorde jag om i mitt ena akvarie & en ancistrus-mal var som uppslukad…hittade han inte så antog att han blivit rödzebra-mat….men när jag skulle lägga i lavastenar som jag lagt i en hink så var han där i botten på hinken i knappt 1 cm vatten….där hade han varit i över 2 dygn….klarade livhanken utan problem.

Ove555
0

Har nu tömt akvariet, och fyllt på med nytt vatten samt tillsatt 35 ml aquatan vattenberedare (gör kranvattnet fiskvänligt, står det på flaskan)

Ska nu lägga i dem malawicikliderna som har överlevt, sen får jag se hur det går.

11 Malawiciklider dog tyvärr, 5 av de största och 6 mindre. 😕 

Men 2 av de största malawicikliderna överlevde och uppskattningsvis ungefär 10 små.

Har släppt i de överlevande i akvariet med nytt vatten och dem ser ut att vara i bra vigör. Hoppas jag får 600-litersakvariet i ordning nu så fort som möjligt så jag kan släppa i dem där.

kallepudas
2

man bör ju ha ytrörelse för att vattnet ska syresättas……något som blåser luftbubblor i vattnet syresätter inte vattnet för luftbubblorna är i kontakt med vattnet allt för kort stund…..