Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 848 ggr
jossan84
0

Fiskar och växter dör

Nu måste jag göra något åt mitt akvarieproblem. Jag startade upp ett 112 L akvarium för snart ett år sen. Det gick jättebra. Fiskarna trivdes och förökade sig och växterna frodades, i några månade. Redan i vintras märkte jag att växterna började se lite tråkiga ut. De var bleka och glåmiga och tillväxte dåligt. Sen började de tappa blad. De växer fortfarande med långsamt och se väldigt trista ut och några gånger i veckan rensar jag yta från döda blad.

Tänkte först att de var i en svacka så jag körde på. Sen började alla vallisneria vissna bort så nu är det knappt några kvar. Sen började fiskarna dö. Först någon enstaka ibland (men fortfarande mer än normalt). De blev helt enkelt bara slöa och dog. Inga prickar eller trasiga fenor. Nu dör de allt oftare och man blir ju frustrerad när favvofiskarna dör. Nu har de dessutom slutat föröka sig.

Jag har två till akvarium som får precis samma skötesel och har i princip samma invånare (guppy, Platy, mal och snäckor) och i dem funkar allt bra. De får samma mat. Det dåliga akvariet får samma skötsel som det alltid har fått och har samma inredning som det alltid har haft.

Jag har sånna teststickor (som iofs inte är jätteexakta), men de ger liknande värden i nitrit och pH i alla karen.

Vad kan vara fel? Funderar på att tömma det helt och börja om :(

xanna
0

Har du bra belysning?

Dålig belysning gör att växterna dör bort. De förmultnande växtdelarna bildar nitrat som i sin tur omvandlas till nitrit som i sin tur förgiftar fiskar och andra invånare.

jossan84
0

Vad definierar bra belysning? Det här är mitt nyaste kar, och har starkast ljus. Men då borde det väl gått dåligt redan från början?

De döda växtdelarna plockar jag bort så det ligger inget på botten men kan det vara så att rötterna sitter kvar sanden och bildar nitrit? Brukar suga runt lite i sanden med en hävert när jag gör vattenbyte.

Jag vet ju inte vilket nitritvärde som är för högt, den visar samma som i de andra karen.

xanna
0

Lampor har bäst-före-datum. Att de står och lyser med starkt sken behöver inte innebära att de ger god effekt till växterna.

Vanliga lysrör bör man byta var sjätte månad. T5-or en gång om året. T

kallepudas
0

Dessa stickor att mäta vattenvärden med ger jag inte mycket för….

ett bra test visar resultatet i mg/liter  då får man riktiga värden som går att avläsa….

Du kan ju prova att byta belysningen……men fiskarna dör inte av fel belysning utan det beror på något helt annat och där får du testa dig fram.

Hoppas det löser sig för det låter inte som något roligt problem.