Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2698 ggr
farido13
2

korsning på fiskar

hej jag undrar om vilka sällskapsfiskar som kan para sig med en annan art. Jag har sett en fisk på korsning Platy och Svärdbärare. Om ni vet vilka fiskar som kan para sig med en annan art, hur stor är chansen eller hur många procents chans är det att dom kan det eftersom då jag skaffar mig ett större akvarium ska jag avla fram korsning på fiskar

MagArne
4

Finns en hel del ciklider som kan korsa sig men är väl inget jag rekommenderar. De som vill ha ciklider vill ha så rena stammar som möjligt, nära snudd på viltfångat.

Varför vill du satsa på korsningar för? Inte bättre att satsa på urvalsodling där man t.ex. sorterar ut fiskar med extra mycket färg eller fenlängd och odlar vidare på dessa.

Twili
1

Varför ska du avla på korsningar??? Jag skulle inte vilja ha en platyhybrid med svärdisar, och om du nu avlar på dem endå så måste du säga till köparna att det är hybrider.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Zureel
1

Den enda någorlunda populära hybriden jag känner till är flowerhorn men de är stora och aggressiva och behöver ofta ett  akvarium per fisk och det ska vara stora akvarium.

TccT
1

Är inte så att säga vanliga platy svärdbärbäre redan uppblandade med varandra egentligen? Annrars att medvetet korsa till exempel ciklider eller andra som lätt korsas för att få ut på marknaden  är ju fruktannsvärt oseriöst i mina ögon. Risken att korsningar som ser rena ut och sen odlas på av seriösa förstör ju totalt.

Twili
0

#4 vad jag hört är de det. Men låt oss då säga att innan man fick fram tex. hundrasen Y så blandade man rasen x och z osv. i flera generationer. Nu är Y egen ras, men menar du då att om man blandar x och z igen så får man automatiskt ut Y? Köper man ett yngel av en blanding av Platy och svärdbäre, så tror man sig ha köpt en svärdbäre för det ynglet ser ut som en, och ska hobbyavla lite på svärdisar. Men så kommer det ut delvis Platy i kullarna? Jag hade inte uppskattat det utan vill vara medveten om vad jag köper. Så låter mina tankar i alla fall :)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

ivanhoe81
1

Svärdbärare och Platy är redan korsade med varandra i affären som jag har hört

Helt renrasig Platy är dock i stort sett omöjlig att få tag på i zoohandeln, istället säljs fertilakorsningar mellan Platy och svärdbärare.

javascript:nicTemp();

farido13
0

jaha ok men jag hade tänkt att göra så här men vet inte om det är farligt eller nåt men jag hade tänkt att typ ex som svärdbäraren med Platy sen får dom ungar och två av ungarna som blir både Platy och Svärdbärare avlar jag ihop så det kanske blir nåt i aveln

TccT
0

Tänker mest på som sagt olika ciklider till exempel som är snarlika och kan vara avåra att se skillnad på sen. Skulle i och för kännas konstigt att sätta ihop Svärdbärare och Platy även om inte är renrasiga men varför.

ivanhoe81
0

jag har Platy och Svärdbärare ihop, tänkte att då de ändå är korsade i grunden (utom vildformen då men den är svår att få tag på) så gör det inget

-Cissi-
4

Jag tror inte att fiskar frivilligt korsar se med en annan art (Finns dock undantag) så alltså måste man ha enbart honor av den ena arten och hanar av en annan art i ett kar för att det ska funka.

Fardio: Varför vill du alltid odla det nyaste du läst om? först var det kampfiskar sen Ancistrus, danio mm. Varför inte hålla dej till en art? isf att byta hela tiden?

Inget negativt menat, vill bara veta varför. Det är väldigt tidskrävande att odla och man behöver i många fall flera akvarium, och det är inte alltid man går i vinst eller att ynglen överlever. Vore det inte bättre att först hitta ett större kar (om dina föräldrar går med på det) och sen börja planera vad du ska ha i och eventuellt börja odla på när du har det? och hålla dej till den planen och inte vilja byta art efter en månad.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

farido13
0

jaha ok men då gör jag inget

farido13
0

men jag har en fråga bara, allltså min kompis fick en svärdbärar yngel fast albino och jag undrar då hur får man albino av Guppy, Svärdbärare och Black molly. Men jag tror inte att det är farligt att försöka odla albinosar.

-Cissi-
0

Albino är en mutation och är inte så jättelätt att få fram.

Det finns albino guppys att köpa om man vill ha.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

farido13
0

jaha ok, för att jag hade en gång letat info om Tigerbarb och då kunde man se på dom om dom var lite vita på sig och om dom var det kunde man avla fram albino

-Cissi-
0

Det låter bara som en missfärgning

farido13
0

ok

NiklasTyreso
0

Discus-arterna går att korsa med varandra.

farido13
0

#17 jag har inte så stort akvarium