Vilken Gurami?
Var och köpte två guramis idag (snacka med han i affären, han rekomenderade guramis…), men kommer inte ihåg vad sorten var. Han sa "superröd dvärggurami" eller ngt hela tiden, men när jag googlar så får jag inga träffar. Han var väldigt otydlig med vad han sa, därav funderingen.
Men, tänkte om någon här inne vet vad det är för sorts Gurami? En bild på hanen med honan i bakgrunden. (Glaset är jättesmutsigt på bilden, men hade lite trubbel med påsarna som fiskarna låg i… Dom välte i akvariet, och det skvätte vatten ut så det rann på glaset o.s.v)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
det är dvärggurami
#1 okej, tack :)
Kan ju tillägga att dom fick namn redan i bilen, hanen heter Pelle och hans fru heter Gertrud 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är en variant av Dvärggurami den du har kallas i handeln röd Dvärggurami. Den här varianten ska tydligen va mer svårskött?
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#3 jasså? det sa han inte där jag köpte dom… Får se hur detta går nu då 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Dom här framodlade varianterna är mer känsliga än ursprungs färgen, men det vet man inte förrän efter ett tag man har haft dom. Men snygga är dom i alla fall.
http://www.aleds.se/fiskinformation/fiskinfo_det_2.asp?Qsort=400
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Alla Dvärggurami är svåra. De får lätt sår på kroppen och dör. Detta beror på att de (oavsett färg variant) odlas med mycke antibiotika och annat i vattnet, så sen när de sälj och lever utan sånt i vattnet är de lätt att sjukdomar dyker upp. Men inland har man tur och går tag på sånna som är odlade på ett bättre sätt så de klarar vanligt vatten bättre :)
#6 hmm… Får se hur dessa klarar sig, det har ju gått bra hittills :) Vi brukar köpa fiskar av samma affär, och vet flera som köper hos honom och är jättenöjda. Så jag hoppas verkligen :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
men vad heter affären
#8 varför undrar du? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jag är nyfiken
Man är ofta nyfiken på vilken djuraffär folk köper från som djurintresserad :P
#11 ja
#11 nja det är väldigt olika ;)
farido13: Trop akvariefisk import i Gbg :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
jaha men det är långt ifrån ekerö
Jo det har du ju rätt i och det var därför jag sa ofta och inte alltid. ;)