Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1000 ggr
Frida B
0

Julidochromis ornatus, svår att få tag i?

Någon som vet ngt om Gul julle? Eller rättare sagt någon som har erfarenhet av den, då jag läst faktamässigt men det är inte alltid det stämmer. Är den fredlig, lätt att odla och svår att få tag i? 

Vet ni någonstans i Göteborg man kan få tag i de? 

Går de att ha tillsammans med "vanliga akvariefiskar"?

(osäker på gruppen, någon medis får ändra om det blev fel)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MagArne
0

Definiera vanliga akvariefiskar.

Jag har precis köpt 6st men enda erfarenhet jag har av dem är att de dör som flugor. Hade Julidochromis för 15 år sen och de lekte trots att jag på den tiden hade noll koll på akvarium. Hade säkert blandat i både Svärdbärare och Gurami i det akvariet. Idag har jag enbart Julidochromis i akvariet då det ska bli ett odlingsförsök.

Frida B
0

#1 typ som Platy, Guppy, zebrafisk :) (är helt ny i fiskvärlden, kan inte alls mycket)

Måste man odla i ett enskillt akvarium?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MagArne
0

Nja, risken är stor att andra fiskar äter upp ynglen. Störst chans att de lyckas är ju om de får vara ifred.

Frida B
0

#3 då måste man ha ett riktigt akvarium va? eller räcker det med en samlalåda? läste att dom vaktar äggen och vårdar ynglena, så om dom vaktar äggen borde väl inte så många fiskar komma och käka upp dom? (jag har då 2 Ancistrus, 8 kardinaltetror, 1 Siamesisk algätare, ett gäng zebrafiskar)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[raichu]
0

De ska ha hårt vatten med högt ph för att må bra. :)

Det kan gå att odla dem i ett sällskapsakvarium men då måste man se till att ynglen kan gömma sig när de blir övergivna av sina föräldrar.

Har du tetror som neontetror så bör du inte ha julidochromisar alls då tetror vill ha mjukt vatten och lågt ph.

MVH//Patrik

MagArne
0

Beror på hur många Jullar du ska ha men 40-50 liter bör de ju minst ha. Ynglen kan du ha i mindre akvarium/balja sen om du vill föda upp dem utan föräldrar

Frida B
0

Hmm.. Blir nog inga Jullar för min del ändå. Kikar vidare på jakt efter min art 😃

_(f.d MelvinMimmiLufsen)