Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 5803 ggr
CarlMH
0

Röd zebra ??

Har en röd zebra (malawi ciklid) som börjar se lite vitaktig ut … har haft henne väldigt länge å hon är väl typ 13 cm å störst av dem …. men på sistonde har jag sett att hon blivit vitare i färgen

Så undrar om det blivit nå fel på henne, hon är ju iof väldigt gammal å rätt stor för att vara röd zebra …. och aktiv med maten och härjar runt som vanligt, så min fråga är väl är det nå fel på henne pga den vita färgen lr är hon bara gammal?

Eliinn
0

Röd zebra brukar väl bli lite bleka i färgen när det börjar nå maxstorlek, mina erfarenheter av röd zebra iallafall.

Sen kan det ju bero på andra saker också men…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

CarlMH
0

#1 ok ja kanske, som sagt hon är ju inte ung, innan hade jag en som blev mobbad, fast det blev bättre efter isolering … fast hon jag menar är ju typ störst, bäst å vackrast så tror inte det är samma problem…

Men hade ju en white lip som dog av hög ålder …. hon va ju ihopsjunken typ ett halvår innan, men min röd zebra ser ju ut å må bra förutom färgen … men då kanske det bara är åldern lr? …. för skulle ju lätt medicinera henne om det är så 😭

Eliinn
0

Är hon som vanligt, äter, fin i hullet och är aktiv som hon brukar så tror jag inte att du behöver oroa dig :) hade en stor röd zebra som bleknade sådär och hon mådde super och var faktiskt den som levde längst av zebrorna :) Kul att du har white lip! :) min favvo fisk! Hade tyvärr också en white lip som jag fick ta bort nyligen, en utav mina fina avelshonor som visade symtom på bukvattensot. Blev just insjunken, slutade äta, höll sig undan och såg allmänt risig ut. Men nu får hennes avkomma ta över :)

/Elin

CarlMH
0

Ja hon verkar ju "normal" så då får hon väl hållas 🙂

Ja gillar White lip =) tror dock jag bara har honor, köpte till en som kanske är en hane (tog den största i kullen) … ok men min sluta inte äta … sista tiden var det ändå gången hon rörde sig, för att få mat. Fast svårt att veta fick med henne med karet å förre ägaren sa att hon var gammal redan då, så skaffa lite kompisar till henne sen =) … du har ingen garanterad hane till salu å bor i Mälardalen =) ?

Eliinn
0

Jasså, vi brukar ha ett helvete att få ut honor snarare, alla honor visar sig vara hanar i slutändan…
Vi har precis lämnat iväg en 30 whitelip men har 7 kvar från den kullen.  Det är garanterat någon hane där men dem är ganska små just nu, runt 3-4 cm.
Vi bor i Västerås :)
Det är min pappa som sköter aveln och han tänkte väl spara nån hona från dessa 7 och kanske att jag tänkte ta nån hona men hanar har både jag och min pappa så det räcker och blir över så är du intresserad av en hane så går det jättebra, dock är dem ganska små just nu som sagt men det växer nog ganska snabbt nu när det blev så få
Hur stora är dina nu?

/Elin

CarlMH
0

Har 3 stora och en liten (4-5cm) … jaha westerås ligger ju inte långt bort, så bara säga till om ni vill sälja en hane =), brukar ju gå bra även fast de är små, min minsta röd zebra som är "fri simmande" (inte gömmer sig) är väl runt 2,5 cm nu så 🙂

Eliinn
0

Men om du inte har nå emot att det är lite mindre så går det ju bra att hämta ganska snart isåfall :)

Borde kunna se om det finns nå garanterade hanar nu men blir jag osäker så kan vi ju avvakta några veckor så du verkligen får en garanterad hane den här gången ;)

Jag hör av mig när jag kikat på dem! :)

/Elin

CarlMH
0

Ja .. näe så länge de inte är så små så de blir uppätna så =) … men har ju inge brottom så hör av dig när du vet =) skulle ju vara bra om det blev lite ordning på damerna 🙂

Eliinn
0

Så nu har jag kollat lite grann. Det ser ut att va två hanar (2-3 cm) den ena är garanterat hane
(vi sparade dessa 7 som honor från början men vi visste att nån skulle visa sig va en hane ändå)
Den som jag är säkrare på är redan riktigt fint utfärgad och spärrar ut fenorna och visar upp sig ;)
Har en större (4-5 cm) som jag är lite osäker på, ser ut som en hona men beter sig som en typisk hane. Avvaktar lite så kanske det visar sig vad det är, för den är ju större.
Annars har jag nog en garanterad hane men han är som sagt bara runt 2-3 cm nu.
Så oavsett så är det ju bäst att avvakta lite så du får en garanterad hane och så kan han få växa till sig lite :)
Vart bor du ?

/Elin

Eliinn
0

Edit: Har suttit och kollat på den större "honan" och det är en hane… Den har så typiska beteenden för en hane och analfenan är för spetsig för att va en hona.

/Elin

[fredric-e]
0

om ni söker röd zebra så kolla med aqua tropic i sala. Ludvika Zoo. Ludvika zoo har egen import & egen odling av ciklider. Aqua Tropic är suverän ca 40 akvarium enbart ciklider. Bor själv i säter och köpt de mesta i ludvika eller sala. På väg hem med en grå/blå hane just nu. Köpt på zoohoo i Västerås. Har även 2st vita troligen hanar i karet.