Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 624 ggr
Nicollan
0

Sand bo?

Först och främst vill jag bara säga att jag inte alls är insatt i fiskar och akvarium, det är min pojkvän som precis börjat intressera sig för det.

Han har förutom malar en Kampfisk hane och två marmorerade ciklider av nåt slag. Sen två yngel Malawi ciklider.
Så till frågan, nu har nån av dem under natten byggt som något sandbo högt upp i akvariet, i en liten grotta. Alltså måste ju nån burit sand i munnen(?) upp dit? Varför? Är det kampfisken som byggt?
Jag har bara hört talas om skumbo, aldrig sand..

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

[dynamitella]
0

Det är cikliderna som bygger :)

Men, jag rekommenderar att ni omplacerar kampfisken inom kort. De är inte menade att gå tillsammans med andra fiskar sådär. Framförallt inte stora och fenbitande ciklider. Kampfisken kan med stor sannolikhet ligga död på botten ihjälslagen när ni vaknar imorgon.

Så nu är ni varnade i alla fall :) Lycka till med sandboet så länge.

Nicollan
0

Tack för svar!
Så gulligt :) men är inte ciklider munruvare? bygger dom bo ändå för att få ett "lugnt ställe" att vara på?

Men dem har varit tillsammans länge, kampfisken och cikliderna. Men det kanske kan ändras ändå över en dag att de blir "osams"?

Ursäkta alla frågor. :D

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Nwmo
0

#2 Finns munruvare, substraruvare, mm

- Emil

ivanhoe81
0

en del ciklider är munruvare medan att andra lägger ägg i grottor etc (vi hade sådana som la ägg i en grotta när jag växte upp