Projekt - 260l SA
Jag kommer att lägga upp bilder hela tiden, typ. Fiskar: 4x VF Peru Scalare 2x Fjärilsciklider 3x Otosinclus 10x Koppartetror (Än så länge..) Växter: 6x "Vanlig" Svärdplantor 4x Amazon Svärdplantor 2x Delta Arrowheads 10x(+) Mikrosvärd 8x(+) Flytväxter Lite Java-mossa på en sten! Övrig inredning: 2x Mangroove rötter 1x Stor Skiffer (Platt) 2x Små Skiffer (Platt) Sand: Julas Blästersand Övriga "notes": Skissen är sjukt ful. Alla bilder är tagna med min iPhone.
- Emil
Föjer gärna, älskar scalare :D
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#1 Bra! Älskar de också! :) Glömde att skriva: Måtten på akvariet är 122x50x38 (Något sånt..) Så, scalarerna skall trivas! :)
- Emil
Juwel kar eller?
#3 Nej :( Ville ha ett Juwel Rio 240 men, detta var billigt som f*n.
- Emil
Kanske ska vara glad att du inte har ett Juwel Rio*s*. Jag köpte ett nytt, men var tvungen att reklamera det och lämna tillbaka det för det inbyggda filtret lät för högt och j**vligt.
Kollade din fisklista här ovan. Vart har du malarna? Ottosarna är förvisso bra, men pansarmalar? Vanliga Ancistrus?😎
Bra planering
Var inte så illa som jag trodde! Kan bli riktigt snyggt när du rengjort och inrett den :).
Den där bakgrunden känner jag igen, sådan hade pojkvännen i ett av sina alla kar. Ska du silicona fast den så ta reda på vilket silicon du ska använda.. ;-).
Om du ska ha ottosar i ett så "stort" kar, satsa på många eller inga. ;)
Tänk också på att för mycket blandade fiskar är inte snyggt heller, så försök hålla dig till max 4 arter kanske. :)
Annars tycker jag att det ska bli intressant att se hur det blir!
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#10 Jag har ju rengjort det (lite)! :) #11 Jag ska nog ha typ 9st då? :D
- Emil
#12 Haha, ja typ!
Tänk på att de svälter ihjäl väääldigt lätt! Och att de även är väldigt känsliga mot vattenvärden.
Skulle vara såå fint om dom stimmade, som en liten blandning av Ancistrus och pansarmalar typ, haha!
_
Intressant! Håller faktiskt på och planerar samma sak just nu xD tänkte göra om mitt 375 till biotop för mina skalarer men inte helt säker ännu! Följer din tråd för lite inspiration ;)
Och håller tätt?
#16 Japp
- Emil
Perfekt😃.
#18 Ja! :D Det enda som stör mig är att jag är tvungen att skaffa en ny pump, priset = skyhögt. Sen stör jag mig på att det tar sååååå lång tid att fylla det. :(
- Emil
#19 kolla hos pwss.se , de har rätt hyggliga priser eller så kollar du begagnat på alla fisksidor jag har skrivit här på en del trådar😉.
hmm, använd trädgårdsslangen att fyll karet med*s*. Se det annars som styrketräning och att du kommer få snygga biceps till sommarens strandhäng*skojar glatt*
Beror självklart på vilken pump och vilket märke du vill ha.
Om du skulle nöja dig med aquael som märke skulle du kunna komma ganska billigt undan, runt 500 isf skulle jag tippa på.
Har ingen trädgård, den sprang iväg. :( Så, jag fyller det med en behållare som rymmer 2liter, tar något år..
- Emil
Kollade lite snabbt på pwss.
Antingen 2st sådana här=430kr
http://www.pwss.se/product.php?productid=580&cat=618&page=1
Eller 1st sådan här=275kr:
#22 Wuuut, TVÅ LITER?
Är du galen människa? Här tar det för lång tid med 25 och 10-liters hinkar. :(
_
#22 Men skaffa dig en 10 liters hink, då tar det bara ett halvår att fylla karet*s*.
Vi hade trädgårdsslang när vi hade 720 l karet, väldigt behändigt och det var i en lägenhet.
Rusta och Ö&B brukar ha 10L hinkar för 10kr/st.
Kanske skulle vara en prisvärd investering om du har något sånt varuhus i närheten😉
#25 Jag ska låna en slang! ^^
- Emil
jag har en 30 liters dunke tror jag men det finns såna man kopplar på kranen det blir nästa inköp :D
Står akvariumet i "våg"?
#31 Va?
- Emil
Var finns billiga rötter? :S
- Emil
Evisen har rätt.. men det är säkert ngt som Nwmo redan har tänkt på!
Än idag så kan jag bli nojjig på kvällarna när vi ligger i sängen. Inbillar mig att det knakar om karet. 🥵 Du kan säkert hitta rötter på blocket o plantswap. Jag kör med trollhassel. billigt o snyggt!
#35 Innan jag somnar så undrar jag om jag har "stängt taket" på akvariet! :S
- Emil
Själv har man det framför sängen så man ser allt så jag sover gött.😃
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
#37 Gissa vart min är? VID SÄNGEN! :O
- Emil
hmm.. jag skulle oxå vilja ha ett mindre kar i sovrummet. tyvärr får jag inte det 😕 sakta men säkert försöker jag få Linda att förstå innebörden varför jag måste skaffa ett 1500 liters akvarium inom en snar framtid.
Nwmo
Måste säga att det är inspirerande att följa ditt projekt. Inget slår känslan med ett nystartad akvarium. 😉
#40 :)
- Emil
#39 Med all respekt så förstår jag din fru*l*. Pojkvännen hade inte ett kar i sovrummet utan tre st.! och jag hade också tre st. i sovrummet. Det går inte att sova så bra med ljuden från pumparna.
#41 Har du funnit rötter nu?
#42 Nej.. :/ En uppdatering: Scalarerna var visst inte VF.. :(
- Emil
#42 Jag har fyra akvarium (plus andra djur, gnagare) i mitt rum, sover utmärkt. :3
Gäller bara att ha pumpar som inte väsnas. 😃
_
Skaffa EHEIM-pumpar. Låter knappt! :)
- Emil
Fint!Men du ska väl höja vattennivån sen? :)
#47 När jag stoppar i rötterna och allting! :) När tror ni att jag kan stoppa i Scalarerna?
- Emil
#44 När jag gjorde mig av med akvariumen.. Det var så tyst så jag vaknade hela tiden och undrade vad som hade hänt*s*. Tänk vad man ändå vänjer sig vid ett visst surr.
#45 Det var Eheimpumpar jag hade😂.
När tror ni att jag kan stoppa i Scalarerna? :) Otosinclusarna ska i när det är massor med alger! :D
- Emil
#52 Rötter kan flyta ett tag, helt normalt då de är torra och en helt annan densitet, än när en rot har varit länge i ett akvarium.
Du kanske kan surra fast den runt en sten så länge? Använd vanlig metspöfisktråd och surra ordentligt så inga fiskar fastnar i den.
#55 Avstår från det, när roten sjunker så kan stenen krossa en ruta. :/
- Emil
#54 låter som ganska mycket fisk i ett 240 liters(?) Roten kommer hålla sig på botten om du surrar fast den vid en sten, så det finns nog ingen risk för att stenen skadar rutan ;)
#57 Haha, jaa :P Jag får se :) Tänker inte hänga en sten.
- Emil
#55 Ok, är du orolig för det ska du inte göra det…
Ska köpa 6st 3-4cm Ancistrusar på måndag.
- Emil
Putt
- Emil
Varför puttar du?
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
#66 För att inte förlora den, vad annars?
- Emil
Vaddå förlora den?
Den försvinner ju inte efter X antal dagar.
#68 Du fattar ju tydligen inte, jag menar så att man inte kan hitta den längre..
- Emil
Annars finns den ju under "mina inlägg" bland grupperna i vänster. Tycker också att det är onödigt att putta sina egna inlägg "utan anledning". :)
_
Du ser den ganska lätt om du kollar under mina inlägg (för din del samt dom som har kommenterat) eller kollar under bilder.
Om man bläddrar bak lite vid senaste inlägg så kommer den nog fram ganska snabbt där också😉
Stenrösen/rötter funkar lika bra. :P
_
#74 Funkar de jag har gjort? Ska lägga in flera stenar, tror jag, och en jättevalle där åt vänster xD
- Emil
Bara man lägger så att de kan gå in som i en grotta borde det funka. Mina lade äggen i eller vid roten jag har (såg de aldrig, men yngel kom det), trots att jag hade gjort en stengrotta. ^^
_
#76 Okej, jag kan nog köpa en keramikgrotta, sen stoppa den i ett stenrös :P
- Emil
Kan någon medis ändra rubriken till "Projekt - 260l SA"? :)
- Emil
#79 Har akvariumet växt^^?
#80 Jag mätte själv, fick 260l. Fuck yeah.
- Emil
#81 Oki:). Mer utrymme då*s*.
(Och jag tror du ska ta bort det där sista du skrev.. Jag läste nämligen inte yeah utan you🤦♂️.)
#82 Fattar inte varför jag skulle skriva fuck you när du typ har hjälpt mig sjukt mycket :O
- Emil
#79 'Någon medis' var jag så nu är det ändrat efter önskemål. 😉
Det var väldigt lite sand du hade i akvariet? Är det någon orsak till varför du har det? Växterna trivs ju när det är betydligt mer sand, likaså sandsnäckorna.
#84 Kan pröva att lägga i mer sand, jag har sandsnäckor, och snart äppelsnäckor. (Har äpplen i ett annat akvarium) Men, kan man ha sandsnäckor med äppelsnäckor?
- Emil
Självklart! Det har jag haft hela tiden så det är inga problem 😉
#86 Vilken färgsort har du på äpplena då? Jag har gula/jade :)
- Emil
Jag hade posthorn, sandsnäckor & lila äpplen i samma kar. De förökade sig så det knakade alla 3 sorter 😉
Har bara gula för tillfället.
#83 Jag läste för fort(vilket jag brukar göra), och så blev det koko i skallen på mig. Jag läste en gång till och läste då yeah, och kunde inte sen låta bli att retas lite ;-)
#90 Haha, okej :)
- Emil