Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 4235 ggr
mollylisa
1

Kampfiskakvarium?

Hej! Jag funderar på att skaffa en kampfiskhane. Jag har haft ett akvarium förut, så jag vet en del om akvariefisk.

Jag har forskat mycket om Kampfisk, men det är en sak som jag inte riktigt är säker på. Kan jag ha en ensam kampfiskhane i det här akvariet? http://www.zoosajten.se/akvarium-16-l-p-18190-c-314.aspx

Räcker det att jag byter en tredjedels vatten i veckan?

IdaStranne
0

Nej, det akvariet är ganska litet. 
Kampfisk ska enligt zoopet.com ha minimum 35 liter

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

mollylisa
0

Jag vet, men många säger att 15 liter är det minsta. Kan någon tipsa om något biligt akvarium på ca 35 liter?

kallepudas
0

du kan garanterat hitta ett helt lagom på runt 50L på blocket för samma pengar som det där lilla du länkade till.

Elenih
1

Tycker 400 kr låter väldigt dyrt för ett plastakvarium… Kolla istället på blocket, det dyker säkert upp något fint nano-akvarium i glas för samma pris (rekommenderar dock inte mindre än 20 L till kampfisk).

elenihadjipetrou.blogg.se

[dynamitella]
0

För 249;- får man ett 25 liters nytt glaskar på hornbach, exempelvis. Mycket smidigt :) Annars blocket, som Elenih sa.

mollylisa
0

Tack för tipsen🙂! Hornbach ligger rätt så långt ifrån mig😕. Men vad tror ni om detta? http://www.blocket.se/ostergotland/Lattskott_akvarium_ca_40_liter_46907720.htm?ca=14&w=1 om jag köper lite "riktiga" växter till😉

[dynamitella]
0

Perfekt :)

mollylisa
0

Vad bra😃! Hoppas att jag har råd innan någon annan köper det…😉

mollylisa
0

Nja… Det första akvariet är i Norrköping, lite för långt bort. Det andra ingår det fisk i. Men tack ändå!

Men hur ofta behöver jag byta vatten i 40 liter? Och hur mycket då?

[dynamitella]
0

En gång i veckan, 10-15 liter :)

mollylisa
0

Tack så mycket!

[Geekinblack]
6

Lite OT, men vad irriterande det är att dom alltid använder guldfisk/slöjstjärtar som "visningsfisk" på akvarium annonser :P folk kan ju få för sig att man kan ha 3 slöjstjärtar i, som i denna ts länk, 16 liter. Väldigt dumt! 🤔

[dynamitella]
0

Urbota dumt. Instämmer :)

Nwmo
0

Stör mig också på det.. De hade det som ett designs tips på ett 30l.. :/

- Emil

mollylisa
0

Ja, på djuraffären hade de ett litet två-liters växtakvarium. Men på bilden var det en kampfiskhane😕

mollylisa
0

i akvariet

Susanna_w
0

20 L Borde ju passa en Kampfisk alldeles utmärkt? Det är ju väldigt många som håller dom så men då ska dom ju enbart hållas ensamma. Detta är vad jag har fått berättat för mig och läst till mig också. Dock tycker jag att det inte ska vara under 20L.

Sen ska man inte följa zoopet till punkt och pricka, det är ingen lagbok. Tycker folk tar zoopet på lite för stort allvar. Tycker dock att det är en fruktansvärt bra sida men man ska nog se det mer som riktlinjer.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

MrJLundin
0

#19 Man skulle nog kunna säga att zoopet är ett "snitt" av människors erfarenhet av djuren.. Är det sanningen, Nej. Men det är en bra guide när man ger sig in på en ny art. :)

[dynamitella]
0

Nej, 20 liter är inte för litet för en ensam hane i mitt tycke heller. :)

mollylisa
0

Akvariet som jag skulle köpa blev sålt😕. Jag får leta vidare.

mollylisa
0

Vad tror ni om detta? http://www.pwss.se/product.php?productid=9108&cat=1331&page=1

Är PWSS bra att beställa från?

wille_wille
0

#23 Bara så att du vet så får du bara själva akvariet där, ljusramp, värmare och pump får man fixa själv sen.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

mollylisa
0

Jag vet, värmare och pump kan jag fixa, men jag hittar ingen passande ljusramp. Fungerar det med typ en vanlig skrivbordslampa?

wille_wille
0

Skrivbordslampa borde fungera, annars har du ett likadant med ljusramp här: http://www.pwss.se/product.php?productid=10052&cat=1402&page=1

mollylisa
0

Tack så mycket😃!

mollylisa
1

Ännu bättre: http://www.pwss.se/product.php?productid=3287&cat=1401&page=1 det enda jag behöver köpa är mat växter och själva fisken😉

Susanna_w
0

Vcarför inte köpa aquael shrimpset? Där får man ju allt med ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

mollylisa
0

Ja, de är fina. Vet någon var någonstans man köper de billigast?

wille_wille
0

Detta är ganska billigt:

http://www.akvarieshopen.com/akvarium-EN/nano-akvarium/akvarium-shrimp-set-30-25x25x30cm.html

Såg ett på ebay eller om det var amazon förut, kostade dryga 400kr inkl. frakt.

Twili
0

#14 haha, eller att de använder en svärdbärar/guppy hane som visningsbild på yngelboxarna 😃 de är inte riktigt dem som föder, även om många även använder lådorna för andra saker.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

mollylisa
0

Jag har hört någonstans att det inte är så bra att handla från Flodströms.

lelli
1

Ja. Min man har handlat där, ett väldigt strul. Svåra att få kontakt med, vet att han försökte över en vecka på både mail och telefon. När allt väl kom så var inte allt med, vi väntar fortfarande på en del saker. Har gått flertalet veckor nu. Så jag rekommenderar inte dem.

pluntan
0

Har också handlat där, det tog väl ungefär två månader. Och fick inte alllt som var beställt heller. Men fick tillbaka pengarna iaf.

Tråkiga var att de saker jag beställde hade slutat tillverkats men låg fortfarande kvar på butiken. Antagligen uppdaterar de inte så ofta heller.

kallepudas
1

#34 #35 Ett smart tips är om ni ser saker på nätet för ett visst pris….

skriv upp vad det är & gå till er lokala/närmaste zooaffär för dom tar hem saker & ting & ni slipper dessutom frakt på sakerna som postförskott och annat.

Min handlare beställer hem grejer tis/ons då kommer grejerna till butiken på torsdag & bara att betala & hämta & fördelarna förutom att man slipper frakt/postförskott är att man genast ser & får et man beställt.

IdaStranne
0

Det där är ett riktigt bra tips! Gör så med alla hundgrejer men har helt haft blackout, varför har jag inte tänkt på att man kan göra så med annat med?

Ska skriva upp detta på en lapp!

kallepudas
0

#37 man glömmer lätt bort detta när man sitter vid nätet & kollar efter saker…..

IdaStranne
0

#38 Helt rätt! Därför är det otroligt bra att man blir påmind lite titt som tätt =)

millan2000
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett 54 liters med pump o doppvärmare till salu. Bara använt drygt 3v. 500kr. Finns i Nyköping. Ska till Åtvidaberg 18e om det är på vägen så kan jag ta med. Roten i kan följa med,likaså två vackra zebrasnäckor som städar kvarieinvånare :)

mollylisa
0

Jättefint akvarium! Tyvärr kan jag nog inte ta mig till Nyköping eller Åtvidaberg😕

Jag tror att det blir den här http://www.pwss.se/product.php?productid=3287&cat=1401&page=1 eller http://www.pwss.se/product.php?productid=10082&cat=1271&page=1

Kalashnivik
0

Det sista du länkade passar perfekt för min ena hane. Man får pump och värmare med, dessutom är det snyggt. Alltså Aquael "räkakvarium" 30l är alldeles lagom i min mening :)

mollylisa
0

Ja, det blir nog det. Tack så mycket för hjälpen😃!

wille_wille
0

#43 Köp det bara inte på pwss, om du kollar runt lite kan de få ett för närmare halva priset av det på pwss ;)

Kalashnivik
0

Ja det är stor prisskillnad på dom akvariumen. Stället jag handlat på kostar runt 450 medans när jag kollat i andra affärer kostar dom 800-1000 kr. Om du bor i malmö kan jag tipsa :)

Nwmo
0

Jag hittade ett 30l för 250, komplett.

- Emil

Kalashnivik
0

#46 var det ett sånt kubformat "shrimp set" akvrium?

Nwmo
0

#47 Vet inte vilket märke men, kubformat.

- Emil

Kalashnivik
0

Okej, bra pris! Kubformade/Kvadratiska akvarium är snyggast tycker jag.

Nwmo
0

Japp. Jag ska köpa ett kubfomat skrivbordskar :3

- Emil

mollylisa
0

Kan ni tipsa om någonstans i Linköping eller på nätet där det är billigt? (som inte är Flodströms)

Nwmo
0

Blocket

- Emil

mollylisa
0

Jag tar en titt på blocket varje dag.

wille_wille
0

Kolla om du har någon djuraffär som kan tänka sig att sälja ett till samma pris som flodströms om du visar deras sida.

lelli
0

Zoolkatten brukar ha bra priser på små kar😉

mollylisa
0

Tack för tipset!

mollylisa
0
CaptainBunchie
0

#57 Det är väl dock bara 18L? :/

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

mollylisa
0

Oj! Jag såg det nu😕

mollylisa
1

I dag när jag var på myrorna hittade jag ett ca 20-30 liters akvarium, för bara 40 kr!

Jag vet inte exakt hur stort det är. Jag ska hämta akvariet på måndag, så jag får räkna ut det då.

Jag hoppas att det inte läcker, annars så får jag väl silikona-ihop det.

lelli
0

Kanon,nu blev ja avis😉

mollylisa
0

Det följde med grus till det, men det såg inte så fräscht ut, så jag tror att jag köper nytt grus.

mollylisa
0

I dag var jag och hämtade det. Nu har jag räknat ut storleken. Det var mer än jag trodde (om jag har räknat rätt), 37 liter!

mollylisa
0

Jag passar på att fråga i denna tråd, vad ska jag helst ge den att äta? Räcker det om jag köper lite fryst mat (tex artemia, Cyclops, svarta/vita mygglarver och oxhjärta) eller ska den ha typ granulat eller såna där pellets för Kampfisk också?

Jätteglad för svar!🙂

mollylisa
0

Snälla, jag vill värkligen ha svar på frågan

Nwmo
0

#65 Vilken fråga?

- Emil

wille_wille
0

#66 Frågan i #64, vad dom ska äta antar jag ;)

mollylisa
0

Ja precis, den frågan😉

Så är det någon som vet?