Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2147 ggr
hoppetossan
1

en fråga om posthorn

Jag har en fråga ang posthorn. tycker de är otrolig fina små städare och de finns ju så många härliga färger! Min undrar är vad som händer med avkomman om man har flera olika färger av dem i samma kar. Har nån blå  nu men skulle gärna ha rosa och leopard också. Men tappar de sin färg om de kan föröka sig fritt mellan de olika färgerna?

Nwmo
0

Vet inte om hur det är med posthorn men, äppelsnäckor kommer ju tillbaka till ursprunsfärgen efter några mix generationer :P

- Emil

starcastle
0

Dom blir snart bruna allihop om du mixar färger

Nwmo
0

Därför ska jag bara ha Leopard posthorn. :p

- Emil

Kiyona
1

Jag har haft posthorn i flera år och både blandat alla färger och haft dem separat i egna kar. Mina har jätte fina färger fortfarande. Skulle säga att det bör ta väldans massa år innan dem tappar färg.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

mejamylove
5

håller med #4, tror inte ens de någonsin tappar sin färg :P

Jag började med att bara äga tre bruna, från dom har jag fått både blå, rosa, röda mm. :)

[dynamitella]
3

Det är skillnad att ha bruna och få andra färger, och köpa blå, röda och aprikos och blanda och sen förvänta sig att bara få just samma färger 😎

Brun = Ursprungsfärg. Ur denna färg kan alla färger komma.

Röd/rosa/blå/aprikos = Urvalsodlade färger. Blandar man dessa hej vilt så kommer snäckorna återgå till naturfärgen. Ibland efter en generation, ibland efter tio.

Självklart kommer rosa/röda och aprikosfärgade snäckor förbli rödaktiga längre. Men blandar man in en blå eller leopardfläckig så är det mycket snabbare process till brun färg :) Samma sak gäller räkor.

Kiyona
0

hum, jag har då inte särkilt många bruna snäckor bland mina hej vilt blandade :P

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[dynamitella]
0

Vad för färger har du? :)

Kiyona
0

Blå/rosa, rosa, blå, grå, röda, orange leopard, leopard m.m

**Mvh//Andrea **

[dynamitella]
0

Då har det dykt upp orena färger. Vänta två år till med samma stam så är gott och väl alla "smutsiga" i färgen (vill jag påstå).

Jag påpekar att man inte kan upprätthålla rena färger och endast rena färger en längre tid om man blandar. Nu fungerar det (uppenbarligen) bra för dig :D Hoppas att det fortsätter.

Kiyona
0

Blandar ju inte hela tiden utan ren avlar med jäman mellanrum. eller håller samma färg i ett kar under en längre tid sen blandar jag färgerna i ett kar där jag bara håller avkommor från de renavlade. typ något i den stilen. blandar inte hej vilt hela tiden utan hoppar mellan dem. har fått blandfärgade typ röd/brun.

**Mvh//Andrea **

[dynamitella]
0

Då förstår jag. Jag gjorde lika dant förut när jag inte hade en sköldpadda som åt allt hon såg. Det fungerade ganska bra. Fick fram lite vita och guldiga snäckor också. Tyvärr höll de inte i färgen :)

Kiyona
0

ina guldiga hålle rinte heller ärgen me jag har guldiga och bronsinga :) mest blå, röd rosa dock :P

**Mvh//Andrea **

hoppetossan
1

Ok, tack för era svar :) då ska jag kanske hålla mig till mina blå då så att de får behålla sin färg!

Jamie+Engla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har snäckor från Kiyona och dem har fina och glada färger, deras många avkommor syns tydligt i karet redan som pyttte små. Men de är ju möjligt att det kan bli "skitfärger" på avkommor lämgre fram, men för tillfället är det färgglatt i karet^^ (Jag har mina som städpatrull och inkörnings snäckor)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bebisar (Dem andra är mindre o längre bak i karet så det fick bli en halvtaskig bild) ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning