Hjälp! Khuliiål.
Hjälp min ena stora ål ligger på rygg och har svårt att simma rätt h* har även som ett litet hål i huden (kolla på bilden), Dom har fått vita mygg idag kan det ha nått med saken att göra?
H*n ligger i en yngel kasse i plast nu (Vet att dom suger men min i nät är sönder) ska jag avvakta eller ska jag släppa ut den?
HJÄLP vill inte att en till ska dö 😭
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Den fick nått anfall nyss och bara låg och vibrerade 😕
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag skulle isolera den asap ifall det är smittsamt.Lägg den i en hink eller något. Jag har ingen aning om vad det kan vara men låter inte bra.
Den ligger i yngel karet räcker inte det? tror inte att det smittar..
Min första tanke var att den hade ätit för mycket och typ sprack, den är röd under magen och vid "rumpan" och halsen
Vad har du för bottensubstrat och vad matar du med?
Mina tankar är:
1. Den har skavt sönder sig på vassa ytor. Exempelvis grus.
2. Den har ätit för mycket röda mygglarver eller något som den inte tål.
Jag har julas blästersand, vet inte om den kan ha skadat sej på roten eller ormhasslet, matar med vita mygg och maltabletter.
Jag har suttit den framför pumpen och höjt tempen från 25-26
Hm. Parasiter?
Jag, personligen, kan inte ge dig några tips just nu. Är lika förvånad som du är.
Däremot. Om den dör. Så gör mig en tjänst och obducera den. Leta efter parasiter i mag&tarmsystemet. Så kan du i alla fall eliminera att fina andra djur lider av samma sak.
Ingen aning :/ dom brukar ju smalna av om dom har invändiga parasiter och jag ser inga på den.
Tycker att den är lite bättre men kanske bara önsketänkande….
Får se om jag klarar av att obducera den ifall den dör..
Det blir väll bara att väta och se, synd ifall den dör då har jag bara 2 stora kvar och ett gäng "små"
Tror hon dog nu 😕 rör varken på gälar eller munnen…
Om jag skulle gissa på nått så tror jag att hon fick nått epilepsi anfall eller nått sånt.. hon fick "tokfnatt" tidigare och sedan följt av att hon darrade och spände hela kroppen och nyss samma, fast värre och hon är nog död..
#9 Ohh, det är så jobbigt när en fisk dör. =(
Jens, jag brukar inte tycka det men det är nått speciellt med ålarna så det är skittråkigt 😕
#11 Då är vi olika men jag kanske är 'blödig' av mig. =)
Kanske, men jag tycker att jag börjar gråta för ingenting ibland :P
En av mina skalarer fick "epilepsi anfall" för några veckor sen :S Skumt… den simmade som vanligt, sen la den sig på botten helt plötsligt och fick tokfnatt och började simma runt i en ring så jag la den i en hink och efter en stund så dog den :/
Hatar när man inte kan lista ut orsaken! Hur om helst, beklagar att din ål dog :(
Ursh :/ tråkigt när sånt händer..
I morse dog en till, en av dom nya.. skit jobbigt när man inte vet vad det är, ena sekunden är alla som vanligt och nästa ligger nån på sidan och sedan krampar..
Pratade med min kompis tidigare och hon hade sett sina ålar göra så innan dom dom med (tror det var öronålar).
Om det skulle vara inre parasiter vad behandlar man med då?
Är lite feg så vill inte direkt obducera dom när dom dött..
Testa salt utan jod? Brukar klå de mesta sjukdomar..kolla upp doseringen dock så de inte blir för mycket. Jag häller dock i på ögonmått när jag ser att något inte står rätt till. Funkar alltid. Testat om du har något i ditt vatten som är en hög halt?
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#17 Har bara ph test och det är okej, har tänkt länge att jag ska köpa fler..
Tror inte jag vågar ha i salt i akvariet då jag både har sandsnäckor och äpplen (Äpplena är lätta att flytta men inte några hundra sandisar)
Finns ett speciellt blått salt som jag kör hos mina snäckor när jag ser att firrarna är lite hängiga, funkar utan problem å dem blir alltid pigga.
kommer inte ihåg namnet på den dock
That's a cat...Not a horse.
Nu har en till dött.. F*n vd less jag blir :´(