Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 6066 ggr
pluntan
1

Projekt 260 liter SA

Tjohooo va kul, idag ska äntligen nya karet komma. Om några timmar står det nog ute på gården. Och sen vänta till ikväll innan någon kan hjälpa mig att bära in det.

Tänkte att jag skulle bjuda på lite bilder och försöka visa mina idéer, idéer som just nu är det smartaste jag någonsin kommit på och förhoppningsvis förblir det ;)

Å så håller vi alla tummarna idag så inte det händer något dumt med akvariet, för det är halt ute.

pluntan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är Ruben, som också ska få bo med fiskarna. Han är ca 80 cm hög.

Han hade ganska mycket metall i sig så därför ligger han i delar. Har täckt igen småhålen och limmat ihop han bitvis med akvariesilikon.

pluntan
0

Här kommer den roligaste idén av allt. Det är en ugnsform av glas, som ska fyllas först med jord och sen grus. Min lilla tanke är att jag ska plantera massa växter där i sen, och hoppas på att de trivs bra med jordbotten.
Just nu ligger det en fin mysig jordsoppa i den. Tänkte att det säkert är nyttigt att blöta jorden lite.

pluntan
0

Missade tydligen bilden😛

[Seaside]
0

Alltid spännande att ge sig på nya projekt! Visa gärna karet sedan 🙂

-Cissi-
0

Följer :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

lol girl
0

Följer! :D

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

pluntan
0

Har platta jord i ugnsformen, för att tiden inte ska kännas så långsam. Tur var så hade jag hjärnan med mig så kom ihåg att inte trycka den ut mot kanterna.

Akvariet står ute på gården nu iaf :D

pluntan
0

Hade mer finkornigt grus ovanpå jorden och har fyllt på formen med vatten, så kan den stå i lugn och ro tills det är dags för den att dyka ner på botten.
Blir mer grus ovanpå, vilken sort det blir har jag inte bestämt än.
Sen hade jag tänkt 1 cm sand under formen, är lite orolig för att någon sten ska kila mellan formen och glaset.

Har precis insett att bakgrunden jag beställt inte har kommit… Men har ju akvariebänk att skruva ihop först.

rebeckanystrom-
0

tass

pluntan
0

En bild på karet som ställdes upp igår.

Alltid ska det ju vara något som inte går helt enligt ursprungsplanen, vi ändrade platsen det ska stå på.

Där det ska stå är varken tak eller väggar spacklade eller målade, så det blir till att göra ett litet ryck i helgen :)

Tur man tog sig en funderare på det, för tror inte man så gärna funderar på att flytta det när det väl är igångsatt.

Finns massa saker att göra ändå i akvarieväg. Kommer behöva ha mycket mer växter, ska kolla vädret för kommande vecka och se om det funkar att handla lite på tradera.

Kom på nu, undra om det skulle gå att limma fast grus med silikon på utsidan av glasformen. Eller ta större sten så att det ger terasseffekt. Värt att undersöka iaf.

MagArne
0

Du skulle kunna hoppa över din ugnsform och köra med kattsand i hela akvariet med sand ovanpå.

Här finns lite läsning om vilken kattsand som rekommenderas.
http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=40&t=15924

pluntan
0

Har läst om kattsand och lera, mer jag fattade inte riktigt vitsen med det. Förutom att lera kanske är mer lik växternas naturliga miljö mer än jord.

Hela grejen med ugnsformen är att jag ska kunna ta ur den när jag vill plantera om den, och att jag ska kunna göra om i resten av karet lättare utan att behöva vara rädd för att dra upp jord.

Nu blev jag väldigt sugen på att starta två kar till, en med jord och en med lera.

[Seaside]
0

"Nu blev jag väldigt sugen på att starta två kar till, en med jord och en med lera."

Farligt med ny information 😉

mbitton
4

Om jag har förstått rätt, så ska du ha ett 80 cm långt skelett i ditt SA akvarium? skippa "Ruben" o ha i massa snygga rötter istället.

Taggeman
0

Den här jorden du ska ha i akvariet är den behandlad på ngt sätt så du slipper att få en masa konstiga djur med i den? Jag skue byta ut den med ren ogödslad natur torvmull med typ lera inblandad eftersom du ska ha ett sa akvarium.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

pluntan
0

Har redan planerat nästa akvarium nu :P

#14 Blir rötter också, snyggast så. Men eftersom du skrev det var jag tvungen att kolla hur stora de var i karet och det var inte mycket att hurra för.

#15 Jag tog vad jag hade hemma, tror det var såjord. Men eftersom jag inte var helt hundra på vilken sort så vattna jag igenom den rejält. Har hört från en för mig säker källa, att jord som vi använder inomhus till krukväxter tar slut på näring efter ca en månad. Sen blanda jag i lite extra sand, men inte för mkt för att den inte skulle bli för hård liksom.
Kanske hade varit mer optimalt om jag stoppat i kattens sand istället.

Usch vad jag är dålig på att beskriva saker, men hoppas du förstår vad jag menar. 

Haha, hädanefter kommer jag väl bara köpa sand till katten som funkar i akvariet ifall det skulle behövas någon gång :)

pluntan
4

Kan konstatera att jag haft för mycket tid över idag. Offrade ett dricksglas och sen var det bara att limma.

pluntan
0

Har lärt mig något nytt nu, akvariesaker tar tid att få hem efter beställning på nätet :P

Jaja, men det gör att jag kan ta en extra titt över fiskarna och fråga lite om råd. Har ni någon aning och kan ge tips om fiskplanerna.

De här sorterna bor redan här hemma och ska få flytta till 260 litarn.

10 st Sorgmanteltetror, de är ju som små pirayor i tecknade serier😉

2 albino pansarmalar, 

2 corydoras julii

1 segelfenspleco

Det här sorterna tänkte jag lägga till:

4 corydoras julii

Ett par nycklehålsciklider

Sen kommer frågetecknen. Funderar över fler algätare, typ Ancistrus. Eller skulle jag satsa på posthorns snäckor i stället, grejen är ju att det är ganska högt till vattenytan.

Och skulle jag senare om jag tycker det ser ut att få plats kunna ha ett till par av cilkider, typ dvärg-, fjärils- eller kakaduacilkid? 

Hoppas ni kan hjälpa mig :)

-Cissi-
1

Kan säga att du nog ska skaffa fler pansarmalar dom vill vara minst 6st :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

CaptainBunchie
0

#19 - Vad jag ser blir det 8 pansarmalar, så det är ju lungt såsett. 😃

Men jag tycker att de gärna skulle få lite påökning också, så att de blir 10 eller fler. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

-Cissi-
0

#20 Ah :P så det nu, är väldigt dålig på dom latinska namnen

pluntan
0

Hum, kanske inte så lätt när jag blandar hej vilt med både handelsnamn och latinska namn. :)

Ska bli en hel drös med corydoras. Det visar sig hur många när de väl har fått flytta in större karet. Men minst 6 leopard pansarmalar. Hoppas att de låter de två albinosarna också vara med i gruppen.

Tack för svar, alltid trevligt att få en knuff i rätt riktning när man köper fisk. Hellre några väl valda sorter i stället för en fisk soppa.

Måste ju bara säga att de två leopard pansarmalarna ibland simmar med sorgmanteltetrorna, så det syns att de vill vara flera. De kommer bli nöjda när de får fler kompisar.

pluntan
0

Kom på att det är dumt att ljuga, det är antagligen corydoras trilineatus
jag har två stycken av och som jag ska köpa fler av.

Men efter lite nätsök så kan jag konstatera att jag antagligen kommer få såna igen om jag frågar efter leopardpansarmal :P

pluntan
2

Bjuder på en bild. Inte för att det händer så mycket för tillfället, men var ju tvungen att kolla att allt får plats.
Mer grus och rötter ska till, sen ska det vara sand bitvis i karet.. Och självklart en massa växter.

Vart ändrade planer, var för lång leveranstid på bakgrunden jag beställt så i helgen blir det till att leta bakgrunder på butiker istället. Hoppas att jag har tur och hittar något jag blir nöjd med.

pluntan
0

Det fanns en bakgrund på arken zoo, så den blev det. Inte helt klockrent, men sen med lite växter och allt på plats så ska det väl se bra ut.

Limmade fast den med silikon på en gång. Fick sätt press på den för att den inte skulle halka ner.

Eldsjärten
0

Super fint:D Sätter tass för detta!:)

Förresten vilket lim använde du till glaset med grus på som du hade gjort??:)

[ErikP]1
0

Tass

[Seaside]
0

#25 Det blir nog jättebra. Kul att följa! Skrattade gott åt det arma skelettet som låg där i akvariet med en gren över sig 🤪

pluntan
0

#26 Har använt akvariesilikon till allt. Var lite dyrt tycket jag, men en liten tub räckte långt till grottorna.

pluntan
0

#28 hehe, är väl lite den reaktionen jag är ute efter

För övrigt fick jag precis hem ett dropp pH-test… Fick fel resultat!

Har varit obefogat säker på att pH skulle ligga lägre än kranvattnet, men så var det inte.

Efter lite sök på sajten så slog det mig att det där vita gruset som jag hade i förra året antagligen är boven. Så idag blev det ett bakslag, för självklart har jag redan haft i en del av det gruset i nya karet.

Vad jag förstått spelar det ingen roll hur mycket rötter man än har i så kompenserar det inte för kalkhaltig sten.

Imorgon blir det att fiska smågrus och ta nya tag!

Taggeman
0

Råda sand ska va fri från kalk annars får man göra kalktest på sanden/stenen man ska använda. Man droppar saltsyra på sanden, stenen bublar o fräser det då är den kalkhaltig .

http://aquascapingsweden.blogspot.se/2008/10/byte-av-akvariegrus.htm

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

pluntan
0

#31 Läste i en annan tråd att någon skrev att man kunde göra samma test med ättikssprit, tror du det funkar?
Lite oftare man har ättiksprit än saltsyra hemma.

MagArne
0

Om du har ett Nitrittest hemma så innehåller det saltsyra. Sera NO2 har 12%

pluntan
0

Aha! Tack! Ska kolla det.

pluntan
0

Har lekt lilla kemisten! Kemi är ju ett roligt ämne helt plötsligt när det finns ett tillämpningsområde. 

Har plockat ur så mycket fulgrus jag kunnat på morgon, och nu kokar jag en rot som också kom hem igår. Håller tummarna för att det inte ska fälla så mycket.

Sen blir det till att fortsätta fylla vatten med hink, den där fiffiga lösningen med trädgårdsslang skulle ha varit bekvämt. 

Tror jag har bestämt mig för att jag inte ska bli så nojjig över att det blir gult och grumligt i akvariet, av tidigare erfarenhet vet jag att sånt brukar ge med sig med tiden. Grus och rötter är noggrant avsköljda och  kokade, så det ända jag har att oroa mig över nu är att få igång bakterier och sånt i karet.

Planen är att jag ska få i växterna idag eller morgon, sen vänta några dagar innan jag börjar släppa i fisk. Ska börja med två som får skita ner lite och sen allteftersom släppa i några fler. Förutsatt att jag inte får mer bekymmer efter vägen, typ rötter som färgar ut på tok för mycket.

MagArne
0

Om du får allt för mycket fällningar tror jag du kan filtrera bort färgen med aktivt kol.

Men så länge är det bara att att lägga rötterna i blöt så de blir vattenmättade och sjunker samt färgar klart.

pluntan
0

Första invånaren! Fattar inte hur de bär sig åt egentligen, har man sett en finns de överallt helt plötsligt.

Misstänker att vattnet är för kallt för den men det visar sig. Kan inget om hur man ser skillnad på snäckor men antagligen är det en så kallad skräpsnäcka.

pluntan
0

#36 kan vara värt att testa utfall det behövs senare. Du har koll på en hel del du, riktigt glad för alla tips och råd du ger. Tack!

MagArne
0

#38 Tack, det värmer att höra. Jag gillar att läsa på och lära mig saker. Har dock inte testat allt jag läst i praktiken men delar ju givetvis med mig vad jag snappat upp i olika forum och hemsidor så andra kan testa och sen även återkoppla om det fungerar eller inte🙂

MagArne
0

Mera av mina snilleblixtar 😃

Angående kalkhaltig sand så kanske man han hälla 50% sand i ett dricksglas och sedan hälla på kolsyrat mineralvatten. Har vattnet blivit basiskt efter säg ett dygn så borde ju sanden vara kalkhaltig.

Kan ju vara bra att ha ett glas med bara mineralvatten bredvid för att få något att jämföra med.

Rådasand sägs ju vara pH-neutral och ska väl då inte påverka pH något nämnvärt?

pluntan
0

Det kan ju fungera, var tvungen att googla. Hittade det här http://school.chem.umu.se/Experiment/159

Funderar på om kolsyran hinner avdunsta så på pass mycket i rumstemp under ett dygn så att det också påverkar pH värdet. Men har man ett glas bredvid att jämföra med så är man inte ute och cyklar helt.

Annars kan man ju ta den långa vägen och låta gruset ligga i blöt någon vecka, då får man också svar. Men långa vägar är ju aldrig roliga.

Spontan tanke är att om något är pH neutral så har det ju ändå ett värde på 7, och det mesta brukar sträva efter att få jämvikt, så lite borde det ju påverka. Men sen kan ett resultat beror på tusen olika saker. Menar så här: akvariesten som höjer pH är det ofta kalk i vad jag har förstått, kalk verkar lösa sig i vatten eller iaf påverka det och det är inte säkert att det som är i rådsand påverkas av vatten.

Känner mig återigen frustrerad när jag inte kan skriva på bästa sätt, men hopppas du förstår mina tankegångar.

Man skulle helt enkelt behöva ett litet hemalab och tusen experiment igång samtidigt!

pluntan
1

Så där då!! Nu är det vatten i burken iaf, och bubbelränder så den som är intresserad av att veta hur många hinkar jag fick tömma i kan ju bara räkna 🥵

Rötterna flyter, de har legat i blöt ungefär en månad tills förra veckan då jag behövde hinken. De torkar fort.

Men va snyggt det skulle vara att ha rötter uppe i karet också!

Eldsjärten
0

45# WOW så snyggt👍

niklassandgren
0

Fint akvarium!!!!!!!!!!!!!!

#17 Vad använde du för lim till grottorna i glaset?

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

-Cissi-
0

#44 Svaret står i #29 :)

niklassandgren
0

#44 tack!

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

niklassandgren
0

#45 *

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

pluntan
0

#44 Tänkte att du kunde få lite med info. Jag gjorde två grottor, en av ett dricksglas och en av en plastkrucka. Glaset lyste det lätt igenom så fick limma fast tokmånga stenar, plastkrukan som var brun behövde jag inte  limma fast lika många sten på eftersom det matchade med gruset. Dessutom kunde jag klippa plastkrukan så att den blev att stå stadigare, men i karet vart det inte helt supersnyggt när man såg in i plastkrukan eftersom man ser insidan utan grus. 

Fick du lite för och nackdelar, du kanske hittar på en smartare lösning :)

pluntan
0

Igår kom tempen upp i 22 grader så kunde äntligen plantera lite echinodorus bleheri, tycker det så här i efterhand ser ut att sitta lite för tätt eftersom planen är att de ska växa sig lite större och bilda en liten skog. Men allt blir inte bra första gången, bara att ta ett steg tillbaka, begrunda och göra om lite innan rötterna jobbat sig ner mot jorden.

pluntan
1

Nu är det väl säkert någon som får hicka men så kan det var.

Känns som att jag på något vis måste motiver varför jag valt att stoppa i två fiskar redan nu så tidigt.

Har läst hit och dit om varför man ska vänta i en eller två veckor innan fisk nedsläpp. För att vattnet ska lugna sig och många pratar om att risken för nitrit är större om man har fisk i på en gång. Jag tänkte så här, eftersom jag tagit "kultur", rötter och några delar vatten från andra karet och tillsatt vattenberedningsmedel och snäckan överlevt vill jag så fort som möjligt ha igång hela systemet och det lättaste sättet för det är att också tillsätta fisk som skitar ner lite. Två pansarmalar gör inte mycket men lite. Viktigt är att mata de, eftersom det inte finns mycket i ett nytt kar för de att äta på.

Men de andra fiskarna ska få flytta dit i omgångar så småningom, skulle  jag släppa i alla på en gång misstänker jag att det inte alls skulle fungera.

Riktigt roligt att se när de tar satts och simmar över hela karet, de ser nöjda ut åt att ha bytt upp sig i storlek. På bilden solar de sig i morgon solen :)

MagArne
0

#50 Två små fiskar är inga problem. Är nog nätt och jämt de orkar dra igång filtret så du kan stoppa i fler fiskar. Men ha koll på nitriten ifall du behöver göra ett vattenbyte.

Kul att du är igång ordentligt nu 🙂

Oliviahack
0

Jag gjorde likadant, och har tagit tester nästan varje dag och no2 och no3 är helt vitt! Viktigt är ju att inte mata för mycket och för ofta i början.

pluntan
0

Härligt att höra att det är fler som håller med mig. Får se om det blir fler fiskar under helgen.
Beställde red jasper sten igår, stod att den skulle vara kalkfri och från sydamerika. Värt att testa.
Och lite fler rötter!

Så kanske ska avvakta lite med fiskar ifall jag vill att det ska gå lättare att böka runt där i, men det är bara en fråga om tålamod :)

pluntan
0

Kan ju berätta att jag tänkte köra med Easy life easycarbo som tillsats för växterna. Hoppas på att det ger resultat.
Fundera länge över det där med mäsk, men bestämt mig för att det kan få bli ett senare projekt när det inte finns en massa renoveringar igång här hemma.
Har testat i det lilla akvariet med växtnäring, men aldrig fått till det riktigt. Resulterar oftast i mer alger.

Vid uppstart nu tillsatte jag en halv dos växtnäring om inte lite mindre ändå, tänkte att eftersom det inte finns fisk i finns det inte så mycket näring heller. Nu ska jag se till att växterna får det ljus de ska ha och en regelbunden rutin på Easycarbo, där också en delad dos. Det jag försåt om växter är att de gillar rutin och regelbundenhet mer än kvantitet.
Om jag med tiden ser att det växer och knakar men eventuellt kan vara lite brist på näring eller Fe så kommer jag tillsätta det. Nu i början ska jag göra så lite som möjligt så att allt har en chans att sätta igång sig självt så bra som möjligt. 

Min förhoppning är att jag ska kunna lära mig och se när det behövs något och vad det är som behövs. Så att det är växterna och fiskarna som bestämmer rutinerna i karet.

pluntan
0

#51 och #52 har ni eller någon annan förslag på vilka fiskar jag skulle kunna flytta över.

Har en segelfenspleco, 2 corydoras och tio sorgmanteltetror att välja mellan.

Vet inte om det är så bra att sära på stimfisken.

MagArne
0

#55 Beror ju på vad du tänkt med ditt akvarium men jag hade flyttat över samtliga sorgmanteltetror eller köpt fler fiskar när tid/lust/pengar finnes.

Om du är sugen på billig fisk kan du ju spana runt på blocket där folk säljer akvarium med fisk. Oftast så vill de bli av med fisken innan akvariet sälsj. Läge för fynd 🙂

pluntan
0

Alla ska bo i 260 liters, sen ska 90 liters sättas igång igen men med färre och mindre firrar och helt annan inredning.
Tänkte mest om jag skulle börja lite försiktig i 260 litarn så inte alla kommer i på en gång.

Kanske ska flytta sorgmanteltetrona idag och pleco och de sista corydoras om en vecka, om en vecka kanske det finns lite för de att äta på tänkte jag.

Smart tips!

pluntan
0

Bestämde mig för att flytta över sorgmantelterornan, de stackrana tappa ju färgen på en gång de såg håven. Men men, det kommer tillbaka så fort de känner sig trygga igen antar jag.

Blir till att hålla lite koll och ev göra ett vattenbyte om några dagar så blir det bra å.

pluntan
0

Tänkte slänga ut en fråga bara, det där med nitrit går det på en natt eller är det något som arbetar upp sig?
Som det ser ut nu är allt bra, inge nitrit alls på testerna, fiskarna simmar runt och ser nöjd ut, vattnet är klart, pH är på väg åt rätt håll! Jag tror själv att det inte säger pang med nitriten men jag kan ju ha fel också! Vad säger ni? :)

pluntan
1

Säkert felvänd bild, men ni får vrida på skärmen ;)

Tror att allt är så gott som klart nu, med inredning och sånt. Ska ta lite fler bilder så fort inte solen lyser in i rummet och reflekterar allt.

Men jag är nog nöjd i det stora hel. Växterna ser ut att må bra så hoppas på att tar sig duktigt med tiden :)

m4rkus93
0

hej jag undrar mest vart du har fått tag på skelettet då jag gillar lite ovanligt i akvariet :)

Kiyona
0

Häftig fantasi! tass på detta :D

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

pluntan
0

Handlade skelettet på Sagitta, de verkar sälja skolmaterial. Men jag vet inte vilken sorts plast det är i det och om det tål att ligga i vatten. Är lite av en chansning. Men det sjunker iaf :)
Är roligt att se fiskarna simma igenom det, kunde bygga upp mycket gångar och gömställen med det och rötter.

pluntan
0

#62 Tack Kiyona, ska försöka komma ihåg att uppdatera sen när växterna tagit sig mer eller om det blir tillskott i burken.

m4rkus93
0

ja men dina fiskar värkar må bra??

pluntan
0

Japp, inga fel på mina fiskar. De ser ut och trivas mycket bättre när de fick byta upp sig i storlek :) Så tror väl inte att det är någon fara.

Ville bara inte vara den som rekommenderar något som inte är gjort för akvarium, fast det ser ut att fungera bra :)

m4rkus93
0

haha jag har annat som inte häller ska vara i akvarium heller men alla mina fiskar mår prima :)

lol girl
0

#67 Vem har inte det… 😇

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

-Cissi-
0

#67 #68 vad har in som man inte ska ha i akvariet då? :P

m4rkus93
0

haha jag har en mini grävmaskin i mitt akvarie och en gammal trasigleksaks bil :)

-Cissi-
0

Hehe :P vad är dom gjorda av för matareal?

pluntan
5

Ta bilder är inte min starka sida, tog några i farten igår. Men man ser ju vad det är iaf :)

pluntan
0

#70 det lät intressant och snyggt! Bara de inte rostar är de väl inget bekymmer :)

m4rkus93
0

mesta dels plast ja hör och häpna han har plast i akvarierna ^^ och allt lever och mår bra :) lite små skruvar i metall som min far undersökt och dom är behandlade så det e ingen fara… min pappa jobbar även med skruv så han vet vad han snackar om oxå ;P

m4rkus93
1

så här ser det ut :)

pluntan
0

Haha!! Klockrent! Visst är det super när man har folk att fråga som har koll på saker.

Har lärt mig av sambon att silikon är bästa vännen, allt går att täcka över eller täcka in med silikon ifall jag skulle vara orolig. Typ som på skeletten där det är metall, bara att täcka in.

Tänk om man hade tillräckligt stort kar för att få ner en kundvagnen eller cykel, det om något skulle vara naturtroget :S

m4rkus93
2

haha SÅ KAN DU INTE SÄGA!!! ge mig inte såna ideer ^^ nu vill jag ju ha en kundvagn i akvarium ^^ fatta tufft nu vill man ju ha stort kar ^^

MagArne
0

Finns ju barnkundvagnar. Borde ju få plats i ett 500+ kar? 😃

wille_wille
2

Eller en lite sönderklippt stor så det ser ut som att den har sjunkit ner i sanden/gruset…

Skulle nog se ganska coolt ut o klä in den i mossa😃

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

m4rkus93
0

haha ja jag kan säga att jag oxå tänkte på mossa ^^

pluntan
0

hmm… Eller, bygga en borg eller dylikt i LEGO!! Det finns ju tusen ideér om man inte begränsar sig någonstans. :P

Men halvsjunken kundvagn skulle jag gärna se en bild på någon gång ;)

m4rkus93
3

det e inte omöjligt att du kommer få se från mig isf ;)

pluntan
0

En uppdatering.

Idag hittade jag plecon död i karet. Han var inte bra igår kväll så vi gjorde ett vattenbyte bara för att vara på den säkra sidan, men det hjälpte tydligen inte. Tror inte att det var det som var bekymret heller, ingen av de andra fiskarna ser ut att må dåligt på grund av att det eventuellt skulle vara dåligt vatten.
Men passade på igår att plocka ur kolfiltret ur innerfiltret, hade läst på nåt ställe att det måste ur efter en månad. Tydligen hjälper det riktigt bra i en månad och sen börjar det att släppa ur gifterna det samlat upp. 

En av de nya pansramalarna ser mager ut, så funderar på om jag inte har matat tillräckligt. Har matat två eller tre gånger per dag, men ska hålla det till två gånger och ge mer vid ett av tillfällena i stället och planera lite mer i vilken ordning det ska ske. Tror det blir lite svårt för alla att få det de behöver när sorgmanteltetrorna äter allt de kommer åt och lite till. 

Har kollat nitriten med jämna mellanrum och inte fått nå utslag alls.

Så i det stora hela känner jag mig nöjd. Gissar att det tar en till två månader till innan vattnet och jag fått ordning på rutinerna.

pluntan
0

I helgen hittade jag oinbjudna gäster i karet! Små, små saker som hoppade på vattenytan och flytväxterna. Tydligen intresserade inte dessa djur mina fiskar ett dugg!! Lite synd.
Så plockade bort alla flytäxter och en rosa frigolitbit som hållt de på plats. Det kryllade på frigoliten! Åtgärderna minska beståndet en hel del iaf. Så hoppas på att det hjälper en del.

Efter lite läsning så insåg jag ganska fort att de inte gör skada, men kändes bättre att plocka bort det som gick. Om jag bara hade sett att fiskarna hade roat sig med att jaga hade de helt klart fått va kvar, för då hade ju de hållt beståndet i schakt.

Nwmo
0

Jag håller också på med ett SA! :D

- Emil

[Seaside]
1

#60 och #75 Gillar era idéer. Verkligen inspirerande! 😃

pluntan
0

Tack :) Det ska ju vara lite extra kul å!

#85 Har titta på din tråd med jämn mellanrum :)

m4rkus93
0

#86 tack ja sånt e ju alltid kul :D

pluntan
0

Usch va jag har varit dålig att ta bilder och lägga upp, växterna och fiskarna växer så det knakar! 

Men haft lite problem med solen in in karet nu när det plötsligt börjat bli ljusare och solen når till det fönstret på morgonen. Har blivit grönt vatten och krävt en hel del vattenbyten och uppdateringar på filter. Bland annat gjort rent innerfiltret och fyllt upp det med flera blåa klossar. Men idag har jag gjort något åt problemet, vi tonade fönstret här hemma! Hoppas på att det ger resultat :)

pluntan
0

Tre av pansarmalarn, skulle gissa på att det är Corydoras trilineatus.

pluntan
0

Ludwigia glandulosa. I och för sig är inte det en SA växt, men fick flytta in i alla fall. Den har vuxit sig så pass hög så fick klippa av den. Överdelen stoppa jag ner i gruset och den verkar överleva :)

Men det jag vill visa med bilden är att den första plantan gör små förgreningar :) Tyvärr suddig bild men titta noga!

pluntan
0

Echinodorus bleheri, svärdplanta. När jag efter ungefär två veckor såg att den trivdes så bra börja jag fundera på hur den sprider sig. För ett tag sen såg jag hur :) Den skickar iväg stora kraftiga skott! Underbart, läste att den efter ett tag släpper de och då kan man plantera… Har inte riktigt plats för de :P

pluntan
1

En till bild på posthornen, de har fullkomligt tagit över karet. Har läst om andra som har haft bekymmer med att det inte förökar sig i större kar med högt till vattenytan, men det vet inte de här om.

De har tillsammans med fem ottosar gjort ett kanon jobb mot algerna.

Om ni funderar över att det ser lite grumligt ut, så är det så. Blev ju som tidigare sagt lite överraskad över solen. Tyvärr har det varit molnigt varje morgon nu, så har inte kunna se hur mycket ljus en tonad fönsterruta reducerar. Ska göras några fler vattenbyten inom en snar framtid, sen är jag ganska så säker på att det inte är lika grönt.

pluntan
0

Såg pansarmalarna leka nu när jag kom hem efter jobbet, de uppvakta varandra riktigt fint iaf. :) Såg ut som att de seglade fram i vattnet, "svävade i luften". Har inte hunnit googla saken än, men får göra det så att jag har koll på hur det går till, utifall man någon gång i framtiden väljer att rädda några korn.

Apropå en tonad fönsterruta för att reducera morgonsolen, så är det det bästa jag gjort. Fungerar klockrent, inget grönt vatten något mer!!

Däremot som när jag sist slamsög botten dök det upp en fundering. Vart tar allt bajs vägen?
Det brukar ju vara sånt i akvarium, men jag hitta inget! Gjorde mig en anings misstänksam.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.