Lättodlade guramis?
Jag har blivit väldigt sugen på att odla labyrintfisk, och jag har gjort några försök med mina kampisar fast hanen jag har klarar inte av att bygga hållbara bubbelbon. Så om jag skulle odla kampfiskar skulle det betyda att jag var tvungen att köpa en ny hane och då har jag kollat runt vad det finns för färger och sorter, och jag har nog kommit fram till att jag hellre odlar någon sorts Gurami. Men jag kan inte bestämma mig för vilken sort… Här är några vanliga jag funderar på att odla, men jag behöver lite tips och råd. Vilken är lättast att få yngel på och ungefär hur många yngel är det vanligast att de får?
Honungsgurami - Dvärggurami - Mosaikgurami - Blågurami
Vilken tror ni det skulle vara mest efterfrågan om i affärer och så? Tacksam för svar//Hillan

Dvärggurami tror jag nog kan vara ganska lätt. Vet igentligen inte så mycket om guramis men hade ett två dvärgguramis (hona och hane) och dom försökte till och med para sig i mitt sällskapsakvarium. Pysslar bara med kampfiskodling :P Men vad är det som gör att han inte kan bygga hållbara skummbon? Visar han helt enkelt inget intresse för honan eller går bara skummboet sönder? :)
Han bygger små bubbelbon lite här och där, och ibland gör han några stora men han bygger inte lika fint som honan gjorde (jo, det är en hona.) Hon byggde lite uppåt, han bygger bara på ytan liksom… Och sen plaskar han runt vid boet när han ska impa på brudarna och då förstörs bona helt enkelt, och han bryr sig inte om att bygga nya. Har provat med tre olika honor som alla tre har fått lekdräkt, så det är antagligen inte det som är problemet.

Lägg i en massssa växter som nästan täcker hela ytan, låt honom bara se honan i tex en glasburk ett bra tag tills han har byggt ett hållbart skummbo ;) Släck inte heller på natten för annars så har han ingen chans att reparera skummboet. Han kanske behöver lite tid att träna, ibland tar det ett tag inna hanarna får till det, hade en hopplös hane som varje gång han skulle ta luft, va tvungen att nästan hoppa upp ur vattnet så huvet kom över ytan xP
Jo jag har en massa växter (både riktiga och plast) i baljan, och även annat smått och gott som t.ex halva plastmuggar som flyter på ytan som han verkar tycka om att bygga bon i. Jag brukar även ha en hona i genomskinlig plastburk i baljan så att dem kan se varandra, för det får verkligen igång farten på byggandet. Lyset är på heltid, men det blir även samma taskiga kvalité på bona. Jag har nog bestämt mig för att inhandla ett par dvärgguramis i morgon och prova avla på dem, men jag kan ju samtidigt låta min hane träna upp sina bo bygga kunskaper för eventuella kullar i framtiden ^.^

precis som #1 skriver så tror jag att dvärgguruami är lätt att odla. den är nog relativt lätt att föda upp! hehe
Vet att tråden är gammalmen fick du några Dvärggurami yngel?
trådskaparen finns inte längre på iFokus sweetbebban!
Mvh Kaninsköld