Annons:
Etikettalger
Läst 463 ggr
Emisch
3/12/20, 6:46 PM

Alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör jag för fel? Eller… Vad behöver jag göra annorlunda? Gröna, mossiga alger. Jag har reflektor och jag använder toppgödning en gång per vecka. Har två otocinclus, ca 5-7 Guppy varav tre vuxna individer och 4 Platy varav en vuxen individ. (Har fler bilder…)

Annons:
Lillyrod
3/12/20, 6:57 PM
#1

Det där är antingen sk sammetsalger eller Cladophoraalger. Mitt råd är att slänga alla växter där du har dessa alger. Eller iallafall nypa av de blad som är drabbade. Har du mossbollar i karet? De är gjorda av  Cladophoraalger och sprider de sig har man problem.

Vilken alg det än är så är det ett elände att bli av med. De växer fort och tar snabbt över stora ytor i karet. De kan sitta på växter, stenar, rutor mm. 

Jag har själv haft jätteproblem med Cladophoraalger och det enda jag har hittat som biter på dem är väteperoxid. Upprepade behandlingar krävs.

PeG
3/12/20, 7:08 PM
#2

Om du har problem med alger så pröva följande åtgärder Minska antalet ljustimmar, växterna behöver 6-8 timmar men inte mer. Minska näringstillförseln dvs mata mindre eller byt vatten oftare Tillför spårämnen eller andra näringsämnen än fosfor och kväve

Lillyrod
3/12/20, 7:13 PM
#3

Tyvärr hjälper inte de råden för den här typen av alger. Jag fick in dem med en köpt växt och det tog tid innan jag blev av med dem.

Draken
3/13/20, 12:08 AM
#4

Jag har haft Cladophora en gång, då jag var dum nog att köpa mossbollar , för de var ju så snygga 😓 Gör aldrig om det misstaget.

Vad jag kan se av bilden, så är det just Cladophora du har. tror, precis som lillyrod skriver, att du måste ta till hårda åtgärder innan de sprider sig vidare. Försök få tag på en behållare eller ett till akvarium dit du kan flytta fiskarna tillfälligt och sanera karet med , t.ex vätesuperoxid.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: