Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 931 ggr
Staempel
2/28/18, 9:03 PM

Ser rom inuti guppy?

Är det ens möjligt eller hoppas jag för mycket? 😃 Honorna är så gott som genomskinliga förutom stjärten som är knallorange. Tycker den ena blivit bra mycket tjockare också då hon var slankare än den andra honan när jag köpte dom för en vecka sen. De gick då endast honor vs endast hanar i affären.

Har tyvärr inga bra bilder i skrivande stund, men nån kanske har nån tanke ändå?

Annons:
molam
2/28/18, 9:14 PM
#1

Guppy föder levande ungar ^^ MEn går hon med hanar nu så är hon med all säkerhet Gravid! Levandefödare är i princip alltid Gravida om det finns en hane i karet, tänk bar apå att djuraffärsguppy är det rätt dålig Kvalite på och dom dör ofta efter en eller ett par kullar, så blir hon skruttig eller seg efter förlossning så är det helt vanligt tyvärr =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Staempel
2/28/18, 10:58 PM
#2

Foster eller yngel kanske är en bättre term, men ser ut som romkorn därför skrev jag det 🙂 Kändes tidigt dock att kunna se nåt därav frågan :P Har bara en hane och två honor än så länge och ett nystartat kar så hoppas nån småtting klarar sig. Ser lite tomt ut haha.

Andra honan känns lite hänging däremot 😕 låg en hel del under pumpen i mörkret igår, men varit piggare idag.

Lillyrod
3/1/18, 7:20 PM
#3

Alla fiskar lägger rom. Även de vi kallar levandefödare så det är säkert rommen du ser i honan. 

När Guppy, Molly, Platy och de andra levandefödarna får sina yngel så släpper de romkornen ett och ett. I samma ögonblick som romkornet kommer ut spricker det och det färdiga ynglet vecklar ut sig. Det går så fort att man oftast inte hinner se det och därför säger vi att de föder levande.

Rommen befruktas ju inne i honan med och det är inte så vanligt bland fiskarna. Oftast lägger ju honan rommen och hanen befruktar dem samtidigt 🙂

Staempel
3/2/18, 8:02 PM
#4

Definitivt rom/yngel jag ser, ploppade ut en liten knatte för några minuter sen 😍 den hade romkulan hängande på sig så måste verkligen precis fötts!

Det är den hängiga honan som är mamma till den, så antagligen därför jag uppfattat henne som hängig då hon hållit sig undan men ändå ätit o så. Nu förstår jag varför hon var tjockare än den andra när jag köpte dom. Döpte henne tom till Tjocka Damen 😃

Upp till toppen
Annons: