Annons:
Etikettallmänt
Läst 7383 ggr
[Jens]
2015-05-23 07:48

Innovativt LED system från Sera!

Sera är som bekant ett känt märke inom många områden och nu har de tagit steget att visa upp sitt nya LED system. Cyberzoo.se säljer dem nu lite billigare som introduktionspris. Ersätter stort sett alla T5 och T8-rör och även Juwel.

Annons:
Lillyrod
2015-05-23 08:06
#1

Intressant. Diskuterade ljus sist jag var i akvarieaffären och ingen av de andra större märkena hade ens börjat fundera över belysning till sötvattenskar. På saltsidan fanns det mer intresse att göra något. Det är konstigt eftersom det i stort sett inte finns belysning att köpa till akvarium just nu i affärerna.

mimåne
2015-05-23 10:34
#2

Mycket intressant och rätt i pris. Det här vill jag veta mer om. Kan man ha "led lysrören" liggandes på akvariet tro eller behöver man någon typ av ramp att fästa dem i?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aristarcos
2015-05-23 10:45
#3

Häftiga ljus , men måste väl ha teknik som styr också. Eller kan det programmeras i röret så att säga..

Aristarcos
2015-05-23 10:52
#4

Har led på mitt aquael räkkar..

mimåne
2015-05-23 10:54
#5

Det här, är vad som behövs som jag förstått det. Alla delar går att köpa på cyberzoo. Frågan är hur effekten egentligen är. På ett led lysrör hittar jag informationen "Lysrör LED Sera Daylight Sunrise 23W Motsvarar 38W/54W Längd 105cm , 8000 Kelvin" vilket känns låter bra, något högre kelvin värde än vad som är det optimala för fotosyntesen men annars bra w antal.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2015-05-23 11:10
#6

Dimmern behöver man ju inte om man inte vill ha den. Det gick ju att använda som timer med så det är säkert bra men kan hoppas över. Adapter till gamla fästena måste man ju ha samt strömomvandlaren. Det vore verkligen intressant att byta till dessa i lilla 54-liters karet.

Annons:
mimåne
2015-05-23 11:19
#7

Jag söker ju ny belysning till mitt 300L och har hittat en som jag tänkt köpa, dock kommer den inte in i lager förrän i juli tidigast, så det här fångade verkligen min uppmärksamhet. Jag skulle skippa både dimmer och timer. Man kan ju koppla i kontakten i en vanlig timer som jag redan har flera av här hemma.

Jag har postat ett inlägg på plantswap också för att höra vad de tycker om effekten. De är riktiga proffs på växtbelysningar där.  Jag ska köra med co2 i akvariet också så effekten måste vara bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2015-05-23 11:20
#8

Jag har svårt att reda ut vilken längd på lysrör som passar till ett 54-liters där lysröret nu har en längd på 46 cm. Någon? Det står ju på att det är justerbar längd men hur då??

mimåne
2015-05-23 11:30
#9

Va? Justerbar längd? Var läste du det? 

Vad konstigt. På det kraftigaste röret står det att det är 105cm långt, men på de övriga står det ingen information om det. Du får nog mejla ted på cyberzoo och fråga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2015-05-23 12:05
#10

Bilden på paketet med röret. Det står adjustable lenght vad jag kan se även om det är suddigt. 360 mm på det lilla och nästa är 520 mm.

Sarah E
2015-05-23 13:24
#11

Nu har jag inte läst hela tråden men funderar över några saker och är jättetacksam om någon som har lite koll kan hjälpa mig :) 1. Behöver led-lysrör bytas ut 1 gång/ år som vanliga lysrör eller kör man dem tills de tar slut? (Med tanke på priset) 2. Till en vanlig lysrörs-armatur behöver man en adapter vad jag förstår. Den måste ju stjäla lite utrymme så måste man då köpa kortare lysrör? (Har kollat på hemsidan men tyckte det var svårt få en uppfattning.) 3. Min armatur (heltäckande lock, aquael-akvarium) har i dagsläget två 60 cm lysrör och på själva armaturen står det 38W. Vilka sera LED ska jag ha då? Tycker sånt här är så svårt…

mimåne
2015-05-23 14:13
#12

1. Led behöver inte bytas ut. Man kör dem tills de är slut.

2. Förstår inte vad du menar :)

3. Jag vet inte om du kan använda led lysrören i andra armaturer och adapter än de som tillhör serien.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
2015-05-23 14:34
#13

Tack för svar! Det står på hemsidan att adaptern passar i alla vanliga lysrörsarmaturer. Jag tolkade det som att man alltså inte måste köpa en ny armatur utan kan använda sin gamla armatur med adapter för LED-lysröret. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Annons:
[Jens]
2015-05-23 14:49
#14

Nej, du tolkade rätt Sarah. 🙂

Sarah E
2015-05-23 15:10
#15

Toppen! Det blir bättre och bättre. Måste ha nya rör till mitt nystartade…. Nu måste jag bara fatta vilka jag ska ha :P

Lillyrod
2015-05-23 15:30
#16

Det är ju det som är problemet. Med en adapter på varje sida så måste ju röret bli kortare än det som sitter original. Att det skulle göra 10 cm däremot känns mycket. Kortaste som finns är på 36 cm och mitt original är 46 cm. Det är det som jag inte heller blir klok på.

mimåne
2015-05-23 16:00
#17

Jaha så man kan alltså göra så! Det var därför det stor information om t5 och t8.. 🤪

Men om man tänker såhär. Alla lysrör på marknaden idag är ju i specifika längder som ska passa i många olika armaturer. Dessa led lysrör borde ha samma mått. Det vore ju helknasigt och ologiskt av sera att skapa en produkt med helt andra mått.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-05-23 17:45
#18

Om ni köper dessa LED från Sera så vore jag tacksam om ni startade ett projekt där ni visar hur ni byter era ursprungliga T5- eller T8-rör så man får se hur man gör m.m. Jag tror inte jag är ensam om att vilja veta. 🙂

Sarah E
2015-05-23 21:18
#19

Har mailat cyberzoo och frågat vad jag behöver. Här är mailet jag skickade och svaret jag fick. "Hej! Funderar på att köpa sera Led lysrör men känner mig osäker på vad jag ska ha. Armaturen jag har är aquael täcklock med två lysrör. Armaturen är för 38w. Lysrören som är i nu är 60 cm. Antar att jag behöver köpa 2 st 2-pack med adapters? Vill gärna ha Daylight sunrise. Kan ni tala om vilket sera LED-lysrör jag ska köpa? Tack på förhand! //Sarah" "Hej Sarah! För att få ett komplett sett behöver du följande saker: 2st Daylight 16w : http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/sera-led/lysror-led-sera-daylight-sunrise.html 1st adapter T-8 (2-pack) så de ska passar din ramp: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/sera-led/adapter-led-t8-belysning-sera.html 1st strömadapter (ballast -Max 40w): http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/sera-led/ballast-led-20v-dc-2a-sera.html 1st förgrenare till ström (Triple cable): http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/sera-led/triple-cable-led-sera.html 1st Digital timer/dimmer : http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/sera-led/dimmer-led-digital-sera.html Just nu är det 20% rabatt på alla dessa artiklar."

[Jens]
2015-05-23 21:21
#20

Väldigt snällt av dem att hjälpa dig och snällt av dig att dela med dig. Nu till frågan är vad allt detta kommer att gå på?

Annons:
Sarah E
2015-05-23 21:24
#21

Jag fattar att jag behöver adaptern för att sätta i själva lysrören, MEN måste jag ha strömadaptern (ballast) och förgrenaren och dimmern för att det ska fungera. (Klart man ska ha dem om man vill koppla till flera lysrör och ha solnedgång osv) När det gäller strömadaptern så sätter man ju stickkontakten i vägguttaget men var sätter jag andra änden?? Har man ett täcklock med inbyggd armatur finns ju inga "hål" att sätta den i. Kan jag inte bara sätta i lysrören och sätta i kontakten i väggen? (Ni hör att detta inte är mitt område : P)

Sarah E
2015-05-23 21:26
#22

Med rabatten avdragen 1900kr i runda slängar.

[Jens]
2015-05-23 21:31
#23

Hmm, det var dyrt tycker jag. Jag köpte LED från aquawarehouse och om du letar efter en som är 60 cm så skulle det kosta 700 kr och den är för söt- och växtvatten.

Sarah E
2015-05-23 21:36
#24

Ja det tycker jag också. Men själva rören kostar 429kr/st. Dimmern och strömadaptern var dyra, 900kr tillsammans.

[Jens]
2015-05-23 21:39
#25

Ja det är de som skenar iväg priset och det var trist! Trodde verkligen att detta skulle vara ett kap!

Sarah E
2015-05-23 21:41
#26

Men jag undrar om man verkligen behöver strömadaptern och dimmern? Är det inte bara att sätta i lysrören och sticka sladden i väggen liksom?

[Jens]
2015-05-23 21:43
#27

Strömadaptern måste du ha men dimmern vete sjutton.  Strömadaptern omvandlar strömmen för det är inte samma sak som att driva vanliga lysrör.

Annons:
Lillyrod
2015-05-23 21:46
#28

Du måste ha strömomvandlaren då du inte kan köra led på 220 volt. Du sätter sladden från armaturen i ballasten och sen den i väggen. Funkar likadant på de som är köpta på aquawarehouse men där ingick omvandlaren. Dimmern/timern behöver du inte köpa om du inte vill.

Tyckte också att det blev dyrt.

Synd att det bara finns med blå ljus på aquawarehouse. Jag hade gärna velat ha röda i istället.

Sarah E
2015-05-23 22:02
#29

#23 Jens är det denna du menar? http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/61_136/products_id/992 Den verkar ju helt klart prisvärd i jämförelse. Hur länge ska den räcka? Kunde inte hitta info om det på hemsidan.

[Jens]
2015-05-23 22:09
#30

Jag räknade ut att den skulle räcka minst 7 år  och det är rätt som du hittade. 🙂

Sarah E
2015-05-23 22:14
#31

Vad blev fraktkostnaden på den då?

[Jens]
2015-05-23 22:17
#32

Han skickade med ett bussbolag och då blev frakten väldigt liten men minns inte vad det blev men det var inte något som skrämde mig utan jag slog till direkt.

Sarah E
2015-05-23 22:21
#33

Hehe ok. Det stod ju liksom kilopris och eftersom man inte vet vad paketet kommer att väga så blir det ju något av en gissningslek. Men inte mer än 122kr? (3 kg tungt paket) Tack snälla Jens för all feedback :)

Lillyrod
2015-05-23 22:22
#34

Jag betalade drygt 100 kr i frakt tror jag. Minns inte exakt. Det syns när du fyller i beställningen.

Annons:
fnula
2015-05-23 22:29
#35

Jag gjorde en liten uträkning för att kolla priset .. det var ju lite info att sätta sig in i, men jag tror jag fått det rätt..  Jag låtsas att jag har en befintlig dubbel T8 ramp som är 75 cm - idag har jag två lysrör på 18W i dem Aquastar..

För att "konvertera" min ramp behöver jag två LEDrör, jag väljer Cool day som i längden som passar min ramp är på 12w 409:-, och Plantcolour som är på 7w 429:-.Jag behöver en ballast som räcker till 12+7=19w 299:-, 2 set adaptrar 2*89= 178:-, en tre-kable 89:- Summa för det blir 1404:- Vill jag ha en dimmer 599:- så blir summan 2003:- Sera säger att LEDrören ska hålla i 30.000 timmar - jag har mina på i 10h/dag. 30.000/10=3000/365=8,2 år. Sen måste jag köpa nya rör..

Om jag jämför med lysrör T8, vi säger att de fortsätter att finnas och kostar lika mycket som idag hos Cyberzoo, och säger att jag byter varannat lysrör var 18 månad = 1 nytt rör var 9 månad = ekonomisk kompromiss, så blir det 8,2*12=98 månader/byta ett rör var 9 månad = 11 nya rör * 123:-= 1353:- ( jmfr 1404 utan dimmer )

Nackdelarna för mej är att LEDrören är kortare, så jag känner mej inte säker på att hela akvariet blir upplyst, och jag tycker att lumensiffrorna var låga..  Man kan hitta en snygg ledramp med minst lika bra ljus..  och har man en superfin heltäckande Juwelramp så säljer ju Cyberzoo Sunstrip som har ett attraktivare pris, andra längder med mer watt, lumen och bra kelvin..

Njää.. det var inget för mej.. 

( jag har betällt ett från Aquawarehouse för att se vad jag tycker om det.. klart prisvärt! så jag hoppas jag blir så nöjd att jag beställer fler!)

Sarah E
2015-05-23 22:35
#36

155 kr i frakt. Men det blir hur som helst mer prisvärt än seras "paket". Jag beställde också en ramp från aquawarehouse :) Antar ni är nöjda med era ramper Jens och Lillyrod? Eller hoppas rättare sagt ;)

Lillyrod
2015-05-23 23:05
#37

Det ger ett vitt ljus och jag hade velat ha det lite rödare. Växterna trivs bra och växer men de röda växterna ser bruna ut i det ljuset och därför har jag en lite för kort ramp med power glo i framtill. Då blir det väldigt bra. För det priset är jag helt klart nöjd med rampen.

Nattbelysningen kan jag inte använda för Baenschi hanen blir fullkomligt skräckslagen om jag tänder det : )

[Jens]
2015-05-23 23:10
#38

Jag är mycket nöjd med LED-rampen och gillar ljuset för jag var van vid det innan då jag hade 2 st Hagen Power-Glo som ger 18000 K vardera och denna LED-ramp ger lika mycket ljus som dessa och samma ljus så att säga. Efter mina beräkningar som visar sig vara snarlikt det fnula skriver om så skulle jag tjäna mycket på att ha denna LED-ramp istället för min fula ramp jag hade innan samt så slipper jag byta rör en gång om året. Det var verkligen värt varenda öre.

Sarah E
2015-05-23 23:37
#39

Det låter bra tycker jag! Särskilt det där med att slippa byta varje år. Sen är jag inte så förtjust i mitt täcklock jag har nu. Dessutom får man ändå inte ut maximalt med ljus från det bakre lysröret då btn-bakgrunden sitter i vägen. Bättre då med rampen som jag kan sätta framför. Ska bli intressant att se vad man får för effekt med det bruna vattnet jag har i karet.

mimåne
2015-05-24 00:01
#40

Lampan från aquawarwhouse är inte lämplig för växtakvarium Sarah E. Vill du ha en bra växtbelysning så kastar du tyvärr pengarna i sjön på den :p

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-05-24 00:08
#41

Jasså inte det mimåne? När jag pratade med tillverkaren så sa de att den är bra. Varför skulle inte den vara bra? Tycker mina växter växer väldigt bra fast vad är växtakvarium? Växtakvarium för att odla och sälja så finns det bättre förstås men annars tycker jag denna är bra.

Annons:
mimåne
2015-05-24 00:15
#42

Givetvis förespråkar tillverkaren den, men den har tyvärr låg effekt samt är inte gynnsam för fotosyntesen.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2015-05-24 00:31
#43

Ja vad som är växtakvarium, bra ljus och dåligt kan absolut diskuteras. Har man t.ex enbart de allra enklaste växterna och en kass belysning, så kan det ju ändå vara ett växtakvarium. Men det betyder inte att belysningen är en bra lampa för växter.

När jag letar efter vad som är en bra växtbelysning, så ser jag till vad som har tillräcklig effekt och vad som är gynnsamt för fotosyntesen i första hand. Jag strävar inte efter det bästa på marknaden, utan att hitta ett billigare alternativ som har de rätta värdena. Tyvärr passar inte lampan från aquawarehouse in. Det är säkert en bra belysning, men för växter så måste jag säga nej.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-05-24 07:00
#44

Vad är bra effekt för fotosyntesen? Vad räknar man på då? Kelvin, Lumen?

Sarah E
2015-05-24 07:15
#45

Intressant! Undrar också vad som är optimalt för fotosyntesen? De led-lampor jag har till mitt stora kar är på 6000k och 1860 lumen. Skulle du säga att det är gynnsamt för fotosyntesen? Kan du rekommendera någon bra och prisvärd led-ramp som uppfyller kraven?

Lillyrod
2015-05-24 07:37
#46

Det sägs ju att 6500k är dagsljus. Jag köpte ett flora-glo en gång för det skulle vara så bra för växter. Det låg på 2800 k och det måste ha varit dagsljus under solförmörkelse. Jag använde det en dag och sen bytte jag ut det. Det här med ljus är svårt tycker jag.

[Jens]
2015-05-24 07:47
#47

Jag håller på med en djupdykning i fotosyntesens värld och återkommer strax med en kort sammanfattning. 🙂

Sarah E
2015-05-24 07:54
#48

Toppen Jens! Härligt att några av oss är på g så här tidigt ;)

Annons:
[Jens]
2015-05-24 08:12
#49

Okej, nu gjorde jag en djupdykning i det här med hur växter tar upp ljus på ett bra sätt. Kör en kort sammanfattning:

Kelvin och Lumen är helt ointressant när det gäller mått på vad växterna helst vill ha. Kelvin är vad våra ögon kan uppfatta och ligger över 400-700nm (måttenhet nanometer, nm), och lumen ar ett mått på ljusflödet, eller som vi normalt säger - ljusstyrkan.

Lite grundläggande beskrivning av additivt färgsystem - Additivt färgsystem. När man tänder tre lampor (en röd, en grön, en blå) blir ljuset vitt. Röd, grön, blå adderas (läggs ihop) och blir vitt. De primära färgerna RGB blandas för att skapa alla andra färger. Titta i de områden där färgerna möts (se bild). 

Röd + Grön + Blå = vit

Under 400nm så kan alltså inte vi uppfatta ljusets färg utan det börjar vid 400 nm. De flesta känner till UV-strålning och det är dessa som ligger under 400nm och har fått benämningen UVC, UVB och UVA och är trots allt viktiga de också men jag går inte in i djupet på dessa.

Ljus utgörs av elektromagnetisk strålning från solen. Ljuset delas in i våglängder (måttenhet nanometer, nm), där vissa våglängder kan uppfattas som olika färger av det mänskliga ögat. I människoögats näthinna finns synceller som kan uppfatta tre grupper av våglängder, nämligen de som ger rött, grönt och blått sken, mellan 400-700 nm. Övriga färger bildas i hjärnan beroende på ljusets våglängd och intensitet. Under ljusets väg från solen genom jordens atmosfär filtreras en del våglängder bort, vilket bidrar till att avgöra hur vi uppfattar ljuset.

De nanometer som växterna bäst och lättast absorberar, vilket är vid 430-470 nm blått och vid 630-675 nm rött. Växterna tar till sig allt ljus med glädje, men med dessa anpassade våglängder enligt ovan så blir effekten den bästa med ett betydligt lägre wattal än vad man normalt använder.

Om man skulle döma dessa Sera-ljus så avger de rött sken som växterna gillar och den LED-ramp som jag köpte avger blått sken vilket växterna gillar också. Det ultimata skulle vara att hitta en LED-ramp som både avger rött och blått sken.

Till sist vill jag dock säga att detta är bara min egen djupdykning och uppfattning om vikten av ljuset påverkan på växter. Bilda er egen uppfattning om detta låter klokt eller galet. 

Lillyrod
2015-05-24 08:22
#50

Precis där vill jag ha det. Några röda lampor i den rampen med så skulle den vara perfekt ; )

[Jens]
2015-05-24 08:33
#51

Ja, men undrar om man inte kan komplettera det med sånt man klistrar på ? Jag har inte lust att ha en ramp till på akvariet.

Lillyrod
2015-05-24 08:39
#52

Klistrar man på något på den rampen så täcker man väl de befintliga? Jag har inte hittat någon ramp mer än den sera rampen som har rött ljus i. Synd.

Sarah E
2015-05-24 08:43
#53

Tack Jens! Men då drar jag också slutsatsen att den rampen funkar även om den saknar röda led. Vad menar du att det finns att klistra på?

[Jens]
2015-05-24 08:53
#54

Funderar på en sak. I den LED-ramp från Aquawarehouse så finns det 8 st blå dioder på 1,5 meter. Om man köper en stripes som man klistrar på rampen med 8 st röda dioder så borde det bli bra? Jag tror att ögat avgör vilket man tycker bäst om och då menar jag att en del föredrar ljus mer åt det röda hållet och andra föredrar mer ljus åt det blå hållet och båda är bra på sitt sätt för växterna men det ultimata verkar vara att ha både och. Frågan är om man har lust att lägga ner energi för att skaffa det röda som saknas? Är det värd besväret?

Lillyrod
2015-05-24 08:55
#55

Jag tror färgerna i karet blir bättre med lite rött också. Om man klistrar på en längd med enbart rött så täcker man väl en del av de vita? Vet inte om det gör någon skillnad och om det överhuvudtaget är bra att klistra på något utanför?

Annons:
[Jens]
2015-05-24 09:11
#56

Tror att om man sätter en röd stripe bak så kommer det nog gynna växterna bak mer än de fram så att säga. Man vet att rött och blått ljus gynnar växterna och man ska inte glömma att i vitt sken så finns det rött och blått fast vi ser det som vitt. Jag tror att det är vi människor som bedömer vad som är trevligast genom att ha ljus som drar mer åt det röda hållet eller att den drar mer åt det blå hållet och Sera väljer rött och Beamworks (aquawarehouse) väljer blått.

Nu är det så att jag inte ser mitt akvarium som ett växtakvarium utan mer som ett akvarium för fiskar men att jag har växter i för att de ska ha en trevlig miljö. Mina växter växer och mår bra men har dock inga krävande växter men är nöjd ändå.

Lillyrod
2015-05-24 09:26
#57

Jo så är det säkert. Jag gillar ju mina växter lika mycket som fiskarna så jag vill gärna ha så det gynnar båda vilket kan vara svårt det med. 

Jag hoppas verkligen att fler tillverkare där ute satsar lite på akvariebelysning och gärna med en gång så det finns att välja på. Just nu är det verkligen svårt att få tag i något som passar ens smak.

mimåne
2015-05-24 12:11
#58

6500-8000k är vad som brukar rekommenderas för att det ska gynna växterna.  Om vi utgår från ett 300L akvarium så rekommenderas det ett w antal på över 100 för att det ska vara en effektiv växtbelysning. (Obs, nu gäller detta endast led, stämmer ej för lysrör)

Ser vi då till Seras nya led daylight sunrise så har den ett k värde på 8000K vilket passar bra och ett rör för ett 300L akvarium är på 23w. Man skulle då alltså behöva 5 rör för att komma upp i minimum 100w för ett 300L. 

Ser man då till t.ex belysningen från aquawarehouse för samma literantal så har den endast totalt 34w och ett alldeles för högt kelvin antal mot vad som rekommenderas. Det här är intressant och lite roligt. Hur får man en så pass "klen" belysning på ett sånt lågt w antal att verka bra och kraftig? Jo, man ökar kelvin antalet till ett start vitt ljus som lurar ögat att tro att den är lika kraftig som den ser ut. Och visst fungerar det på oss, men att växterna luras tvivlar jag däremot på.

Man skulle alltså behöva köpa 3 st aquawarehouse ramper för ett 300L akvarium, men fortfarande bara ha effekten och inte något som gynnar växternas fotosyntes.

Nu kräver jag personligen inte det bästa och strävar heller inte efter det, jag tror att man gott och väl kan klara sig på mindre effekt än det här men då också anpassa sin plantering efter det. 

Tyvärr säljs inga ( så vitt jag vet ) bra led belysningar för riktiga växtakvarium i sverige. Många bygger sin egen av dioder med bra kvalite. Men då måste man också tänka på att bygga ett bra fläktsystem. Det här är alldeles för tekniskt och komplicerat för min egen del och jag letar därför ett helt ok, färdigt alternativ utomlands som inte kostar en förmögenhet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2015-05-24 12:15
#59

Hittar du något så förväntar vi oss att du delar med dig : )

mimåne
2015-05-24 12:22
#60

Det kan jag absolut göra :) Jag har planer på att köpa ett Co2 system från co2art, så jag har kikat in deras belysning också ifall att man kunde göra ett kap och få allt på en gång. Det de erbjuder är en ledbelysning på 7000K och 56w för 300L, till priset £114.99. Men, "är de små får man ta två?" .. :) Det är iallafall vad jag hittat hittills som passar mig bäst och priset är bra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
2015-05-24 12:22
#61

ja tänk att det ska vara så besvärligt…

[Jens]
2015-05-24 13:56
#62

Jag måste nog säga att det mimåne skriver stämmer inte riktigt till 100%. 😎

Kelvin är mindre viktigt. Hittade denna på en sida om växter: http://www.naturochtradgard.se/vaxtljus_vaxtjlus_vaxtlampor.html

Annons:
[Jens]
2015-05-24 14:06
#63

Intressant det där med att Philips T8-rör, TL'D 840 är så bra för växter. Det fanns rör som hette 865 som var mångas akvaristers favorit förr i tiden och jag har ju letat efter dessa och det var en medlem här som hjälpte mig att hitta dem igen men nu hittar jag inte tråden (ska leta snart efter jag har klippt det sista av gräset). Kanske skulle man ge sig på det igen fast då vill jag måla min gamla ramp först till svart? 😉

Lillyrod
2015-05-24 14:14
#64

Läste lite på länken och funderade genast på om det blir någon skillnad när ljuset ska gå genom vatten?  Om det fungerar likadant i ett växthus som i ett akvarium? Jag har ingen aning…

[Jens]
2015-05-24 14:14
#65

Jaja, jag gick inte ut men nu ska jag det för jag hittade sidan: http://www.lampgrossen.se/produkt/Lysror-T8

[Jens]
2015-05-24 14:19
#66

Ärligt talat så tror jag inte höjden på våra akvarium påverkas så mycket när det gäller våglängder, dvs nanometer. Nu går jag ut och klipper det sista av gräsmattan. 🙂

mimåne
2015-05-24 14:53
#67

Haha, ja och då måste jag säga att "Det jens skriver, stämmer inte" ;)

Vi får enas om att vi är oense helt enkelt. Det går ju att söka sig till all information idag, även sådan som inte stämmer. Vill man hitta en länk där det står att grisar faktiskt kan flyga, så finns det säkert också på nätet. Det jag menar är att det kan vara svårt att veta vad man ska tro på då det finns så många olika teorier och "fakta". Det gäller att läsa på massor och höra sig för med andra insatta akvarister. 

Eller ska vi kanske köra upp till bevis? Jens med sin ramp och jag med min framtida. Den med bäst växter vinner ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-05-24 17:05
#68

😃 Absolut! Alltid kul att testa sig fram.

Sarah E
2015-05-24 17:17
#69

Vad jag läst mig till när jag letade belysning till mitt stora kar så spelar det stor roll att ljuset ska gå igenom vatten, att det inte är detsamma som med växter på land. Alltså skulle det inte duga med t ex en växthuslampa. Den ska orka trycka sig igenom vattnet. Jag vet alltså inte om detta stämmer men det är vad jag har fått lära mig.

Annons:
[Jens]
2015-05-24 17:25
#70

Fast jag menar förstås att dessa Philips rör är inte växtrör utan de används även till akvarium vilket var väldigt vanligt och populärt inom akvaristikvärlden. En vanlig växtlampa är förstås inte bra.

Gurky
2015-05-24 17:26
#71

Maxspect har en hel del olika LEDs för sötvatten, hur bra dom är för växter har jag inte kollat upp. 

#66 Jodå visst påverkar höjden ljusets effekt! Anledningen till att man oftast använder belysning i det blå spektrumet för saltvatten är för att det är den våglängden som tränger ner till dom. 

En kul grej, anledningen till att fiskar och andra varelser som lever djupt ner oftast är röda är för att det röda ljuset inte tränger ner dit och dom därmed uppfattas som svarta.

[Jens]
2015-05-24 17:34
#72

#71 Nu pratar vi om 50-60 cm djup samt philips rör som var och är fortfarande populära inom akvaristiken. Inte vanliga växtlampor.

72mm
2015-05-24 18:00
#73

Det här är en intressant diskussion. Ämnet är minst sagt komplext och mångfacetterat. Det är så många olika parametrar att ta hänsyn till att jag tror man ska vara lite försiktig när man försöker "optimera" något :) 

Framför allt ska man nog vara väldigt klar över exakt vad det är man vill optimera. Visuellt estetiskt för oss? Ljusflöde i förhållande till energi-förbrukning? Ljusflöde i förhållande till totalkostnad? Ljusflöde korrigerat för optimal fotosyntes?  För om man vill ha någon typ av "genomsnittligt bra"  så finns det troligen inga rätta svar. Allt blir ju då någon typ av avvägning eller prioritering i förhållande till allt annat. 

Hur stor är exemplevis skillnaden mellan hur bra växters fotosyntes fungerar för det sämsta ljuset (gissningsvis grönt) respektive det bästa (blått antar jag)? Hur ser effektivitetskurvan ut? Är variansen ens stor nog för att det ska vara lönt att bry sig om kelvin-talet överhuvudtaget eller är det enklare att bara öka ljusstyrkan? 

Å andra sidan, med tanke på hur effektivt vatten filtrerar bort allt annat än blå våglängder (bara 2 meter ner så är ju allt i princip helt blått) så borde extremt höga kelvin-tal vara väldigt värdefulla. Men vad är bäst, 100 lm 6500K eller 50 lm 10kK? Och på vilket djup?

För att inte tala om vad man vill åstadkomma. Tex blått ljus som nattbelysning är bäst för att undvika alger (växer ofta i extremt grunt vatten, dvs optimerade för varmt ljus) och penetrera djupt. Rött ljus borde däremot vara optimalt för att störa fiskar så lite som möjligt. (Jag antar här att fiskar är extremt mycket bättre på att registrera blått ljus än rött). 

Extremt mångfacetterat problem.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jens]
2015-05-24 18:16
#74

Ja det är väldigt intressant och det är mycket att tänka på och för mig så är allt galet nytt och snurrigt så man vet inte vad egentligen som är bäst men jag tror dock man får testa sig fram.

Gurky
2015-05-24 19:34
#75

#72 60 cm är ca det maximala djupet innan akvariebelysning(generellt sett) minskar markant i effektiv penetrationsförmåga.

[Jens]
2015-05-24 19:36
#76

#75 🙂

Annons:
[Jens]
2015-05-24 20:54
#77

Såg att jag glömde en smiley men tur nog så förstod mimåne att jag skojade 🙂

mimåne
2015-05-24 21:49
#78

Jaså, så du tror du har en chans jens? 😎

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-05-24 21:51
#79

Först måste jag ju måla rampen först men när ska jag göra det? På min semester tänkte jag… Klart jag ska ge dig en match! Alltid kul att testa olika saker för det gynnar oss alla. :))

mimåne
2015-05-24 22:05
#80

Ja visst gör det de, men sen måste jag ju först hitta min perfekta växtbelysning och sen köpa den, så du behöver nog inte ha bråttom med penseln :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-05-24 22:05
#81

Penseln! Det orkar jag inte med. Det får bli spray! :)))

mimåne
2015-05-24 22:07
#82

Det blir nog en finare yta med spray också. Sen är det ju även så mycket roligare.. 😊

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Gurky
2015-05-24 23:11
#83

Allt jag hör är bortförklaringar! Sätt en deadline så det blir gjort 😉

Annons:
[Jens]
2015-05-25 05:15
#84

Hahaha Gurky! Tro mig så ska jag ge mig på projektet!

Gurky
2015-05-25 15:51
#85

#84 Ser fram emot det :)

Denna kommentar har tagits bort.
Sarah E
2015-05-26 12:02
#87

Är detta nåt att ha om man nu vill komplettera rampen från Aquawarehouse med röda led?? http://www.pwss.se/product.php?productid=11945&cat=1394&page=3

mimåne
2015-05-26 12:13
#88

Det står ingenting om några värden på lampan så jag kan tyvärr inte svara på det. Googla och se om du hittar någon effekt o.s.v på den.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
2015-05-26 17:33
#89

Dekor bara verkar det som…

mimåne
2015-05-26 20:21
#90

Det lät som det när de stod att den även kunde användas under vattnet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Sarah E
2015-05-26 20:37
#91

Ja jag missade den detaljen först. Pwss ger ju extremt knapphändig info om produkterna.

[Jens]
2015-05-26 20:46
#92

Ja, det är det sämsta med pwss. Jag gillar deras support och priser men informationen om produkterna är väldigt undermåliga.

mimåne
2015-05-26 20:58
#93

Ja verkligen. Sen tycker jag heller inte om att de inte kan skriva ut några fraktuppgifter som alla andra onlinebutiker. Inte ens vad frakten skulle kosta per kilo eller något.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2015-05-26 21:00
#94

Det knasiga är att skickar man ett mejl till dem och frågar vad frakten kommer att kosta för en produkt man vill köpa, så har de svaret.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-12-04 06:10
#95

Hur gick det för er alla som har läst i denna tråd? Har ni köpt några Sera rör eller vad bestämde ni för att köpa?

Upp till toppen
Annons: