Annons:
Etikettväxter
Läst 16774 ggr
[melodier]
2012-08-30 21:40

Bruna alger? Vad skall jag göra?

Jag har haft igång mitt akvarium i ca en månad nu. De senaste dagarna så har det uppstått en brun hinna lite här och var på växterna och nu 3 dagar senare så är de även på stenarna och glaset. :( Algerna går väldigt lätt att få bort men det kommer snabbt nya och det ser fult ut och jag blir orolig men fiskarna verkar må som vanligt och jag har gjort ett vattenbyte och haft i algmedel och bytt en del av filtret men det blir inte bättre.

Tänkte gå att köpa tester och se om allt stämmer men har inte tid innan djuraffären stänger på några dagar eftersom jag jobbar.

Finns det något jag kan göra innan jag testat vattnet?

Skulle en mal äta sådana bruna alger? Läste någonstans att det här kan vara ett vanligt problem bland nystartade akvarium, stämmer det?

Annons:
[dynamitella]
2012-08-30 21:46
#1

För att hålla mig kort, så kan jag bara säga att detta ingår i akvariets naturliga cykel :) Innan det blir balans i karet får man små och stora ammoniak/nitrit-spikar som kan göra att fiskarna mår dåligt och/eller att vissa algblomningar kommer.

I ditt fall har du fått alger (kiselalger?).

Jag vill påstå att det försvinner av sig själv inom en månad:) Malarna kommer inte hinna käka upp det, då det skapas snabbare.

Du kan ju gå till affären och köpa ett "No3-test (nitrit)", och ett "NH3/NH4-test (ammoniak)". Dropptester, INTE stickor! Sen följer du beskrivningen på paketerna och testar vattnet. Jag slår vad om att du har förhöjda nivåer på någon av testerna :)

Du kan bota det hela med tiden genom att ha ordentligt biologisk filtrering och mata sparsamt. Lika så köpa snabbväxande växter. De förbrukar nitrit som annars är giftig för fiskarna :)

Gurky
2012-08-30 21:58
#2

Det tar ca 2 månader eller så innan ett kar är någolunda inkört, så att få alger är något man får räkna med. Vad du än gör byt inte filter/häll i medel mot det. Låt det få sin naturliga gång och håll koll på dina värden så ska du se att det blir bra när karet har stabiliserat sig.

[melodier]
2012-08-30 22:15
#3

#1 Ja, jag antar att det är kiselalger. Filtreringen är bra. Tänkte köpa lite fler växter. Det ser dock så himla tråkigt ut när man tittar på nära håll med allt detta bruna. Men kan det inte hjälpa lite med malar? Tänkte ändå skaffa två malar så tänkte att jag lika gärna kan göra det nu när jag har massor fula alger.

#2 Nu har jag ju redan hällt i medel, :( men det är ett sådant där medel man har när man startar och ibland vid vattenbyte som skall orda upp med bra bakterier och ta bort skadliga ämnen. Jag har ett juwel filter med flera filtermaterial i. Jag bytte bara det som man skall byta varje vecka eftersom det var ganska snuskigt. Det kan väl inte skada?

Gurky
2012-08-30 23:19
#4

#3 Jaha men då är det lugnt. Jag uppfattade det som att du hällde i någon form anti-algmedel. När du skriver byter menar du att du sköljer filtret? Hoppas att du inte byter ut det för det ska man inte göra.

oh-la
2012-08-31 09:01
#5

antar att du menar det här översta vita tunna luddiga filtret? det behöver du inte ha i. har också juwel och vet att dom envisas med detta. det blir bara dyrt för dig. dom övriga filtren i akvariet räcker gott.

[melodier]
2012-08-31 09:02
#6

Alltså juwel filtrer består av sju olika sortes filtermaterial. Allra längst upp är ett jätte tunt filtermaterial där vanlig skräp hamnar (mat, växtdelar osv)

Det är bara det materialet jag har bytt. Det skall man göra varje vecka.

http://www.aquamania.co.uk/juwel-filter-media-guide.asp

Annons:
[melodier]
2012-08-31 09:03
#7

#5 Jaha! Men jag jag tänkte att jag skulle köpa såntdär filtervadd som man kan klippa ut så att det blir billigare? Sedan byter jag inte riktigt varje vecka.

oh-la
2012-08-31 10:08
#8

jagh ar det inte alls. har totalt fyra filter i mit akvarium. antar att du även har ett svart kolfilter då? också helt onödigt och följer ofta med akvariet när det är nytt. det är ju iofs bra med filter, men just kolfilter, som dom säger att man ska byta ofta är helt onödigt. i alla fall så länge som du inte medicinerar.

man ska ha mycket filtermassa, men att ha filteröverst som är så tätt som detta vita tror jag bara ställer till det. det blir liksom som ett lock på filtret som försämrar genomströmningen. strunt i det så blir det billigare.

gällande dina alger. ha lite is i magen och rör inte runt för mycket med medel och vattenbyten. köp helldre någon växt och köp en växtnäring som kan hjälpa växterna att dra igång. växter konkurerar ut alger naturligt, så det är bättre. om du håller på och byter vatten en massa och joxar runt kommer det bara bli svajigt och skapa förutsättningar för mer alger, och då hamnar du i en ond spiral istället. filtret i sig påverkar inte algtillväxten mer än indirekt, så låt det vara.

vad har du för invånare i akvarier och hur stort var det?

[melodier]
2012-09-05 13:04
#9

#8 Jag har inte kolfiltret eftersom han i zooaffären sa att jag skulle ta ur det pga att jag ville använda gödningsmedel och då försvinner tydligen effekten på det om jag använder kolfiltret.

Det där med ett lock har jag inte ens tänkt på! Klart att det nästan måste bli så! Det blir ju en himla brun sörja varje vecka.

Men sköljer du ur det översta filtret då? Med tanke på att det måste bli en del skit som samlas där.

125 liter.

Guppy, Svärdbärare, pansarmalar. Köpte även fjärilsciklider, Otocinclus affinis, Dvärggurami och rosentetror igår.

Akvariumet har blivit mycket bättre de senaste dagarna! Slamsög botten och försökte få bort lite alger på växterna och sedan har otocinclusarna ätit en hel del! :) & det verkar inte komma mer alger alls!

oh-la
2012-09-05 13:32
#10

#9, jag har inte det vita filtret alls. kör bara med dom blå och kramar ut dem emellanåt i akvarievatten. det vita filtret är så fint att jag sket helt i det. de andra filtrena är lite mindre fina och där blir det inget lock. bättre genomströmning i filtret ger fler bakterier som kan bryta ner ämnen som ger algerna näring. har man lite is i magen brukar det lösa sig för nystartade akvariet :)

[melodier]
2012-09-05 13:46
#11

Ja, det har du alldeles rätt i!

Det är på god väg att försvinna helt! :) Köpte även lite växter igår. Han gav mig ett tips på växter som växer fort så det skall nog hjälpa lite på traven med. Blir att köpa någon flytväxt också tror jag.

Upp till toppen
Annons: