Fenröta vs Svamp?
Hur ser man skillnad mellan fenröta och svamp?
Mina fiskar får som en vitaktig beläggning runt och på fenorna. Fenorna trasas sönder och efter en tid dör de. Det händer någon fisk då och då, när en försvinnit så dröjer den några dagar innan syptomen dyker upp på nästa, nu ser det dock ut som att två stycken har början till det. Vet inta vad jag ska göra. Ska jag köpa medicin mot fenröta och testa?
:(

om det är en vitaktig beläggning på fenan så är det svamp! är den däremot väldigt trasslig och brun och skrunken så är det fenröta! jag tror att det är svamp dina firrar har fått. så köp botemedel så snart som möjligt och placera de du ser har symtom för att ha svamp till en ensam behållare. byt vatten 1gång/dag!

Jag fick det ibland förr och der beror ofta på att man matar för mycket men kan även bero på att man har fett på händerna :P

#1 Har placerat de misstänkta i en hink nu. Finns det speciell medicin mot svamp? Har hört att svamp beror på dålig vattenkvalitet men jag har ´gjort ett test (en sån sticka) och den visade bra värden. Lite nitrat men inte farligt mycket.

#2 Är ganska noga med att inte mata för mycket. De får flingfoder varanna dag och frysta mygglarver varannan och kollar så de hinner äta upp det inom en minut. Mygglarverna brukar dock spridas runt i akvariet så det tar lite längre tid.
Tvättar händerna innan jag ska ner med dem i akvariet.

japp det finns speciel medicin i handeln så bara att sticka dit!

Har medicinerat mot fenröta två gånger nu men problemet kvarstår. När jag behandlade första gången hade en av guppyhanarna fått en vit beläggning över ena ögat som försvann vid behandlingen och han är nu återställd. Idag såg jag dock att en annan guppyhanes bakfena har börjar rulla ihop sig, ett syptom jag sett på de som dött tidigare.
NU blir jag verkligen tokig snart! Trodde inte att fiskar var SÅÅ känsliga. Har haft katter, kaniner och hamstar i åratal utan att de någonsin drabbats av något :( Även en Neontetra har en trasig fena.
Det blir väl till att prova svampbehandling, men det blir först efter nyår då jag kommer tillbaka från julupphållet och har pengar igen. Har en vän som matar fiskarba undertiden.
Utan att gå in på vad det är men nyfiken.
#2 Varför skulle fiskar få svamp/fenröta för att man har fett på händerna?
#4 Tvättar utan tvål väl för att inte riskera få tvålrester i akvariumet.
utvcklingsstadierna för svamp, någon som vet?
Har ett problem…..Får gärna hjälpa till i min tråd "sjukdom, hjälp" något…