Problem 250l
Hej på er!
Ni som läser min tråd Babyboom vet vem jag är och ni som inte läst den vet de inte, men i detta syfte kvittar det lite eftersom det är inte mitt babyboom jag vill prata om i denna tråden.😛
Jag märkte ett problem i mitt 250 liters kar för två dagar sedan. Inne i akvariet kryper det vita sträck på rutan (rutorna). De är max 2 mm stora dock har jag kass koll på just mått så lita inte på mig fullt ut om de där millimeterna 😉 Dock detta stör mig som fan. Jag har sökt och misslyckats totalt med att hitta något vettigt om vad detta är för något.
Blev så frustrerad så jag körde över alla vita sträck med min magnetalgerremover!!! muhaha…hjälpte inta alls….men tro de jag körde över med den dog….MEN de är tillbaka! (inte i full force men tillräckligt på alla rutor iaf)
Jag bifogar här en bild på hur de ser ut. Det är massor och jag har inte gjort något egentligen med karet i sig. Inte ens matat med något konstigt. Dock testade jag att mata med de där superduper dyra bra fodret en gång och det var inte ens mycket…Men nu frågar jag er..Vad i hela friden är detta? Har ni sett något liknande och hur blir man av med skiten? Farligt för firrarna? Säg inte att jag måste tömma hela karet! haha eller ja säg de om det är de som hjälper mot dem. Själv funderar jag på att dammsuga upp dem med min slamsug..dock tror jag att de är envisa nog med att komma tillbaka eller hålla sig fast som dåligt klister på rutan om jag försöker.
Please help me😊 Ni ser på bilden två små vita sträck mellan fenorna där.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Sök på nematoder;)
Mindre matning, mindre ljus i akvariet och vattenbyten kan hjälpa.
#1 Åh fy fan vad äckliga! Sluta sända mig till sådan sidor Evisen! Nu vågar jag inte sticka ner handen där igen😛
Men ärligt EWWWWW. Och när jag läser om detta gillar de leva tort och hatar vatten!? Va fan gör de i mitt kar!!! Det är vatten där!!!!
Mina firrar kommer inte bli glada..De matas bara en gång om dagen ..mycket ljus har de inte heller (tänt på kvällarna kanske 7-8 timmar)🤔 Få byta vatten imorgon och ramma över de jävlarna (nematoderna då) !!!! Grr…Här ska de inte va äckel i mitt kar😡
TACK EVISEN för snabbt svar!😍
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
En fråga till bara…Om jag släcker karet i 3 dagar och täcker över de efter detta vattenbyta och matar firrarna mycket…dör de då kanske? Nematoderna då…..inte firrarana😛
Läst på lite mer och det blir vattenbyte och maten behöver jag inte tänka på då mina firrar äter upp allt inom 2 minuter. Synd detta inte var i yngelkaret..Då hade ynglerna fått nått att göra eftersom de äter dessa haha 😃
Har du någon stor(bara för scalarerna inte ska få en extra måltid) matglad Guppy så skicka ner den i det karet du har "skräpet".
Att ha en matfri dag i veckan är en rätt bra sak och fiskarna "dör" inte av det:).
Att drabbas av allehanda äckelheter är rätt vanligt när man har akvarium. Har själv haft nematoder i ena karet och guppyna käkade glatt upp dem.
Testa med att ha karet bara tänt 5 timmar om dagen och det där vattenbytet.
Om det inte funkar med vattenbytet, så ta och byt lite vatten dagligen och rör inte pumpens filter under tiden med tanke på alla bra bakterier som finns i det:).
Äger inte en ynka Guppy 😕 *snyft* men just nu funderar jag på att köpa ett par stycken!!😈 eller så flyttar jag bara över lite skräp 😛 Jag väntar bara på att de ska växa till sig lite. Har inte mega många än. 6 vuxna avlånga och en rund och massor av små bebisar efter dessa.
Ska testa de där med tänt i 5 timmar istället och en matfri dag.
Min fråga är bara…Om jag nu köper Guppy..Blir de inte fiskmat då? hahaha har ju bara stora fiskar där i, Scalare, någon blå sak, drakmal, några få platy och två stora öronålar…Dock kan jag utesluta platy och den blå saken. Få nog bli enbart guppyhonor då jag har scalaror som ser en hane med stor fin bitfena att nomma på…Varför äter inte mina platy de där äckliga krälande maskarna..Tycker allt de borde vara passande just nu att de visar lite ryggrad😃
Scalarerna skulle säkert försöka att käka upp guppyna:(. Lite konstigt faktiskt att de inte har testat att äta upp dina platys. Men de kanske är för knubbiga i kroppsformen. Min fd pojkvän hade en Scalare som hade neontetror som nattmat*suck*.
Testa först med mindre mat, mörkläggning och allt det där.
Tror mina scalare är lite för fina för att försöka med sånt tss när jag slängde ner de superduper fodret som e dyrt tittade de på de som om jag var dum i huvudet…sen så kom de lite som snuddade den gula hanen och han skakade äcklat på sig och backade. Hans hona samma sak men mitt andra paret åt haha (mitt spräckliga par är lite normalare Svenssons och allt för snälla i beteende medan mitt guldpar är mer kungligt beteende tss) Om jag slänger ner guppys tror jag inte de bryr sig alls…om de inte lägger rom då vill säga. :-P