övertala mina föräldrar
hej jag skulle vilja ha nån reptil/amfibier eller landsköldpadda. Men min mamma säger nej. för amfibier är hon rädd och tycker dom är äckliga och samma sak med reptil och för landsköldpadda tycker hon att dom luktar. Jag säger att jag kan läsa på jätte mycket tills jag vet allt och jag kan städa och hålla på med dom men hon säger bara nej och samma sak är det med min pappa. Dom är ifrån Iran och jag undrar då finns det nån sätt att övertala dom. Helst vill jag ha landsköldpadda eller klockgrodor.
Hahaha, vad har det med att dom är från Iran och göra? xD
alltså i Iran så är det ingen som har reptiler eller amfibier som husdjur.
#2 Det har nog med person till person, jag tror inte att man kan övertala sina föräldrar till något dom inte vill. försök och fråga vrf dom inte vill ha något av det och säg sedan vad du kan göra åt det :)
ok tack majamylove
Farido13
För att du ska få lättare att övertala dina föräldrar så tycker jag att du ska gå till reptiler.ifokus.se och fråga dem eftersom de vet mer om reptiler än vi som sitter här på akvariefisk.ifokus.se. Självklart kan det kanske finnas några här som har reptiler men jag tror du har större chans på den reptiler.ifokus.se. 🙂
Be, be, och be. Det gjorde jag. :p
- Emil
ok tack så mycket :D :D :)
Jag köpte först och frågade sen ;) men det är inget jag rekomenderar dig till att göra. Det är något av de dummaste jag gjort men jag fick ju som jag ville eftersom det var mina egna pengar jag använde.
Skulle egentligen bara ha karet men då följde 2 Reeves kärrsköldpaddor med (vatten &land) som jag sa att jag skulle sälja vidare när jag fått hem karet men efter 2 dygn så blev jag kär och behöll dem
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
ok
Men testa berätta för dem vad du tänker göra om det och det händer och hur du ska göra för att det ska lukta mindre, hur du tänker sköta dom dagligen osv. Det kanske får dom till att säga ja då du kan visa att du kan ta ansvar
ja men jag ska fråga. Men kommer det att vara bra väder i sommar kan jag typ inte ha en sköldpadda men om det blir en bra dag så kan jag få bättre chanser att köpa landsköldpadda.
Farido13 Jag bara undrar hur du har tänker?
Du har precis skaffat fåglar o har dom i en för liten bur som du behöver åtgärda o du har fiskar i för litet akvarium, nu ska du börja med reptil/amfibier eller landsköldpadda.
Jag tycker du ska ägna dig åt ett projekt åt gången o göra det bra innan du börjar med något nytt.
Du verkar inte tänka på djurens bästa utan bara för ditt eget nöjes skull.
Och det är inte bara jag som tycker du verkar missköta dig utan vi är ganska många som vill att du ska tänka om o fundera på vad du håller på med. För det är levande varelser som det handlar om o inga leksaker.
Jag tycker du ska lägga ner det här projektet o ta hand om dina andra djur först.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Håller med #12 faktiskt!! Inte för att värka ohövlig på något sätt men ändå man måste ha tid och ta hand om dom djuren man redan har innan man skaffar nya.
Oj, jag visste inte om att du hade andra djur.
Om du inte kan sköta dem så tycker jag självklart INTE att du ska skaffa något djur alls på ett tag. Fixa till dina "fel" och sen kan du skaffa annat =)
ok men om jag ska erkänna så har Taggeman rätt. Det blir för mycket för mig och att djuren kommer då att må dåligt om jag håller på så här. Men om jag säljer alla mina fiskar tror ni att jag kan skaffa en rysk stäpp sköldpadda
Då måste du skaffa ett STORT akvarie
Håller också med #12.
Farido, börja med se till att dina fiskar får det där 370 liters akvariumet du har tjötat om så länge,(kanske min annons om arb.kamratens kar kan passa) och se till att dina finkar har en laglig bur.
Det är ingen tävling om vem som har mest djur, vem som kan få mest yngel, vem som har ballast fågel osv osv..
Sen kanske dina föräldrar säger nej till alla dina planer, för de tycker du ska först och främst ta hand om de djur du redan har?
Du får bli hur sur du vill på mig, det kan jag ta :).
#15 Nej, du har ett för litet utrymme för en sköldpadda. :/
- Emil
ok men jag håller med er allihopa. #17 jag är inte sur så du vet😉
Du skulle la typ skaffa fler fåglar? Då är det ju inte konstigt att dom säger nej..
#20 nu förstår jag inte vad du menar
#21 skulle stå skaffa inte skada^^
jaha ok. men jag undrar bara nu men om jag säljer alla mina fiskar men har kvar mitt 40 l akvarium. Finns det nån amfibier eller reptil eller sköldpadda som jag kan ha däri.
#23 Googla ;)
- Emil
ta hand om det du har vilket alla redan sagt sedan kan man börja fundera på nytt isf men då ska alla burar och kar vara i rätt storlek och som sagt det är ju ingen tävling även om det är roligt och trevligt med mycket djur men dom ska alltid må bra oxå och man ska ha tid för dom jag vill ha gerbil nu men jag känner att jag inte har tiden så då väntar jag tills jag har tid för dom med… :)
ok men då gör jag det då
Svaret är att nej, det finns inte reptiler och likande djur som passar i så litet som 40 liter hela livet.
I så fall kanske vandrande pinnar eller en snygg spökskräcka kan fungera istället.
blir dom inte rätt stora och hur enkla är dom ens
Googla, är du snäll.
om du vill ha något enkelt ska du verkligen inte skaffa groddjur.
ok förlåt
Har du fått svaren du önskade?
Ja
Det finns flera sorter av daggecko som bara blir några få cm och som skulle trivas att leva hela sina liv i 40 liter.
En sjukt snygg, som jag själv är sugen på är Williamsi. (Prova att googla williamsi ;) )
De är väldigt dyra och kräver levande foder, så du får börja fånga fruktflugor och smått åt dem, när du inte köper, eller odlar födan.
De är dessutom så sjukt små ödlor, så du måste se till att det inte finns några möjligheter för den/dem att rymma.
ok jag ska söka på den
hittade ingen fakta om den men vart skulle man kunna köpa den och finns det nån som kan ge mig all fakta om den
Första sökresultatet….
http://en.wikipedia.org/wiki/Lygodactylus_williamsi
Tycker inte att du ska säga att du inte hittade fakta när xanna t.om säger vad du ska söka på…
Är du bara lat eller vad? :)
Inget elakt menat, bara undrar varför du säger så?
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
men jag såg den men kan inte översätta så bra på text och när jag skulle översätta det så blev det jätte lite fakta
Jag änvände google translate. funkade bra. Testa du så du lär dig! :)
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
ok tack