Kampfisk bebisar
Hej, igår såg jag kamfisk bebisar i mitt akvarium och idag när min kompis var är så ser vi 3st och fångar upp YTTEP-YTTE-SMÅ!
Vad ska vi göra nu?
Vad äter dem?
Tyvärr har jag inte ett enda positivt ord att kläcka ur mig. Jag ber hemskt om ursäkt för detta. Meningen är att forum ska vara roliga och hjälpsamma! :)
Here we go.
1. Man ska/bör inte ha kampfiskarna tillsammans. Honor bör gå med andra honor och hanar för sig själv. Annars finns risken att de irriterar varandra, skadar varandra eller helt enkelt slår ihjäl varandra.
2. Därför händer sånt här sällan, att ungar av misstag dyker upp :)
3. Föräldrarna (pappan) tar hand om ungarna när de är nykläckta tills de kan simma av sig själv. Där efter kan mamman och pappan äta ungarna om man har otur. Så vill ni att de ska överleva rekommenderar jag att ni placerar dem i ett eget litet akvarium. Ca 30 liter vore perfekt för dem att växa upp i.
4. Du kan mata dem med flytande foder och artemia. Nykläckta artemiaägg (som blir små, hoppande räk-djur) är jättebra. Eller hårdkokt äggula, liquifry och smulat annat foder. Infusorier ska också fungera de första få veckorna.
5. Jag tror tyvärr inte att de kommer överleva. Det kan vara svårt i början :( Jag rekommenderar också att ni med en gång tar bort hanen från akvariet och ger honom ett eget. Det är inte hälsosamt när de går tillsammans och parar sig hela tiden.
Hoppas jag inte var för negativ nu. Lycka till!
Tror väl med att det är svårt i början och att yngel antagligen inte lär överleva men händer det fler gånger så går det säkert bra. :) Men därimot så tycker jag inte att det är några problem att ha 3 kampfisk-honor till 1 hanne. Jag har haft det innan och det har gått hur bra som helst, jag har även sett andra som har haft det och det har funkat bra då också men du behöver nog ha minst 3 honor.. :)
Inte för att detta var några svar på dina frågor utan menar bara att jag tycker det går bra med att blanda honor med 1 hanne…
Lycka till med de små!👍
Alla mina försök som ung med honor tillsammans med en hane har slutat i dödsfall. Otur eller ej, så gör jag aldrig om det :)
Men självklart är de individer. Bra att du berättar din del av historien!
jag har aldrig heller haft problem med det hag sitter och kollar på några just nu och jag har 3 grupper just nu och alla är glada och alla fenor är fina :D
#3 Jo det kan ju vara lite vilken hanne/honor man får tag på också t.ex jag kommer inte till att vilja testa palletciklider igen efter att jag fick i ett par som var väldigt aggressiva och jagade alla fiskar i akvariet och malarna tog väldigt dåligt av det… :(
Jag har haft 2 omgångar utav kampfiskar under ca 6årr och det har gått jätte bra att ha honor/hanar.
Hursomhelst så har jag ett 54L till mina "vuxna-kampfiskar" och ungarna som nu är 5st har fått flytta in i ett 30 L under natten nu är det det här med mat, vad behöver dem? Jag har lagt över lite grus samt lite olika växter ifrån det andra akvariumet!
Läste om #1 inlägget och ser svaret ordentligt om mat, nu får vi se om dem överlever!