Damm? Fiskar?
Vi har planer nu på att skaffa fisk. I vår damm, nu. Vi hade fiskar för ett bra antal år sedan, men någon passade dem och när vi kom tillbaka var alla döda… mindre lyckat. Sedan dess har jag inte låtit någon jag inte känner passa någon av våra djur… well, tillbaka till ämnet.
Vi har haft fisk, men aldrig i en damm. Nu när vi flyttade hade det varit roligt att ha fisk. Jag är väl den som är mest glad över det, fiskar är… intressanta och ganska roliga, trots allt. Först av allt ska vi i alla fall rengöra dammen noggrant, göra en storstädning. Vi har även redan salamandrar i dammen och grodor som kommer och går. Lite rinnande vatten och så. Filter och pump är det första vi ska skaffa, i alla fall.
Men, vilka fiskar skulle man kunna ha? Dammen är rund och inte så djup. Därför ska vi gräva ut och förmodligen ändra den där "plasten" som täcker botten. Dammen nu kan vara runt en meter djup, knappt det. Så en utgrävning är de vi ska. Kanske till och med få den rundare.
Så, vilka fiskar kan man ha? För den delen som är ganska vänliga av sig, med tanke på salamandrarna. För den delen, även grodorna som kommer och går… Något mer väldigt tänkvärt? Som övervintring, vilket jag mer än gärna vill läsa om! Dammen verkar inte frysa igen totalt, alltså att botten fryser, så det verkar ju vara på väg åt rätt håll… Har bara kollat på Guldid, de verkar ganska trevliga. Livliga. Bor i södra Skåne, om det skulle vara någon "hjälp" inga fiskmåsar, men gått om skator, duvor och rovfåglar…
(Laddar upp en bild på några vattenvarelser som tydligen levde i vår damm för något år sedan. Någon som kan tala om vad alla de där sakerna är för något? De la där bara tillfälligt.)
Vad jag kan se så är den ena salamandern den större arten o den är fridlyst.
Ett utdrag från den här broschyren. Det står mycket läsvärt här. http://miljobarometern.stockholm.se/content/docs/vp/overgripande/Storre_vattensalamander_folder_Lst.pdf
Den större vattensalamanderns skyddsstatus
I Sverige är den större vattensalamandern, liksom våra övriga groddjur, fridlyst enligt Artskyddsförordningen (2007:845). Det betyder att du aldrig får döda, fånga, skada eller flytta en större vattensalamander. Arten är också upptagen på Bernkonventionens lista över strikt skyddade arter (bilaga II och III) (SÖ 1983:30) och i EU:s Habitatdirektivs bilaga 2 och 4(direktiv 92/43/EEG). Detta innebär i korthet att alla länder inom EU är förbundna att bevara inte bara arten utan också dess livsmiljöer.
Vad jag skulle göra är att behålla den gamla dammen som den är eventuellt rengöra den till hösten när ödlorna har kravlat ur dammen. Man kan inte hålla ödlor o fiskar tillsammans för fiskarna äter upp ödleynglen.
En ide är att ha två dammar bredvid varandra en med ödlor o en med fisk.
För min del tycker jag det räcker med salamandrarna för dom ser ut som små fiskar o är jättecharmiga att titta på. Jag har ett 100tal (mindre) stycken i min lilla damm. Sen gör man en miljögärning som kan värna om dom här djuren.
Hälsningar Taggeman.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Grod och salamanderynglen kommer inte att gå bra med såna fiskar. Salamandrar brukar nog vara lite extra utsatta om det är fisk i vatten dom kläcks i.
Jag glömde skriva grattis att ni har den numera väldigt sällsynta större vattensalamandern i eran damm dom här salamandrarna ska ni va väldigt rädda om..
Aldrig vetet något om salamandrar förrän vi upptäckte dem… visste inte ens att de var sällsynta, något nytt. Ska vi fortfarande ha fisk i damm, får vi tänka om totalt med tanke på salamandrar. En till damm eller något helt annat. Som fiskar i akvarium.
Undrar verkligen hur de hamnade här från första början…
Ja det blev samma för mig när jag rengjorde dammen i våras innan dom börja lägga ägg. Jag läste här på forumet om salamandrar o börja googla om dom o såg att dom har väldigt hög skyddsstatus. Så jag avsluta den här biten med att börja ha fisk i dammen. Nu börjar jag få massor med salamandelyngel i dammen så det ska bli spännande o följa deras utveckling.
Dom här salamandrarna har jag haft i många år nu, jag trodde det skulle va en 10-15 stycken i dammen men när jag rengjorde/lagade dammen så blev det över 85st som fick gå i den här 350L dammen under tiden.
85st… det var många. De verkar föröka sig läskigt fort! Hittills har jag faktiskt inte märk någon stor förändring. Men vi får se hur många vi hittar nu när vi storstädar…
Jag skulle inte börja att storstäda nu utan ta det till hösten när ynglen vuxit upp. För ni har både ägg o yngel nu i dammen och dom är också fridlysta.
Jag skulle nog grävt en större dam bredvid och hoppas att salamandrarna kanske flyttar dit :P skulle vara kul att följa deras utveckling :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Well… då får vi se till höst vad det blir för något. Ska försöka - om jag kommer ihåg - att räkna dem… igår var en ute under dagen/skymmningen, i alla fall. En liten.
Dom vuxna salamandrarna kommer krypa ur dammen till juli men ynglen kommer krypa ur till hösten o sen dröjer det en 3-5 år innan dom här små återvänder. Vuxna salamandrar håller sig runt dammen i en radie ca 300-500m o där dom äter upp sig, dom ligger gömda under grenar kvista stenar komposter m.m. under dagen.
Salamandrarna lägger inte alla ägg på en gång utan dom gömmer varje ägg i ett blad eller liknande så äggläggningen håller på i flera veckor.
Har läst att de "viker" blader och verkar noggranna med äggen. Jag är alltid rädda tt gå ute under kvällar på sommaren, särskilt när det har duggat lite och så. Är rädd att trampa på något. Här finns det vilda djur överallt, har jag märkt…
Ja det är kul att googla om dom man lär sig jätte mycket o hur dom gör, och det är lite speciellt hur dom gör för att få äggen befruktade.😉
Fast mitt läsande kommer absolut att vänta till imorgon. Ridlektion på morgonen, och ska förmodligen till ett annat stall senare.Om jag inte stör, då… Men, det är ganska intressant att läsa om olika saker. Även om man inte blir klok på allt, menmen…
Ett fakta blad över större salamandrar i Skåne. http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2009/Vattensalamander.pdf