Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2520 ggr
linneakaangas
0

Luftpump?

Vad gör luftpumpen? Är den nödvändig att ha i ett akvarium? :)

Nwmo
0

Ej nödvändig, fast i Malawi akvarium så måste man ha det :P

- Emil

IamNeon
0

Att ha luftpump är ganska så omdiskuterat men jag kör helt utan i mitt 100L kar då jag tycker att innefiltret cirkulerar vattnet bäst. Det är ju det som är tanken med luftpumpar; att vattnet ska cirkulera så att det syresätts på det sättet - inte att den tvingar in luft i vattnet. Det är cirkulationen som är viktigast för att vattnet ska hållas syrerikt.

Om du ska ha ett 54L med ett vanligt innefilter så behöver du inte oroa dig för en luftpump. Innefiltret klarar nog utan problem av att cirkulera vattnet.

En luftpump kan vara bra i mindre akvarium som räkkar eller yngelkar och annat om man bygger om den till ett filter som här: http://www.youtube.com/watch?v=KrLYm-ZDGLw

Annars om man har ett innefilter så är luftpumpen helt överflödig i vanligaste akvariestorlekarna i min mening.

linneakaangas
0

Okej då vet jag! tack för era svar! :)

MagArne
0

#1 utveckla gärna varför den är ett måste i ett malawiakvarium

Luddeg
0

Det kan vara rätt dekorativt med en luftpump men som sagt inget måste (enligt min erfarenhet).

www.shrimpshop.se/forum

[Jens]
0

#4 #1

Kanske Nwmo menar att det är snyggt i akvariet? Vet ej men det är inget måste i alla fall.

kallepudas
0

en luftpump påverkar växterna väldigt negativt så vill man ha fina växter så ska man absolut inte använda sig utav en sådan.

Nwmo: Absolut inget måste att använda sig utav en luftpump i ett Malawikar….men du menade kanske "cirkulationspump" ?      I så fall kan jag hålla med dig att det är "nästan" ett måste för malawicikliderna vill ju ha närmare halv storm i karet…

MagArne
0

Varför påverkar luftpumpen växterna negativt?

IamNeon
1

#8: Det tränger undan CO2 som växterna behöver med syret. :)

linneakaangas
0

Då behövs ingen sån. :)

Nwmo
0

#4 Man kan ju inte ha så mycket växter i Malawi akvarium, algerna går ju bort också. :P

- Emil

[Jens]
0

Då är det som jag misstänkte att det enbart är för att dekorera lite mer eftersom växter inte är det bästa i ett malawiakvarium.

mio_AH
0

Är luftpump dåligt för växterna??? Har alltid trott det var bra för fiskarna och inte hade någon större betydelse för växterna…

Taggeman
0

Jag tror att Nwmo menar att om man tillför luftbubblor så får man bort CO2 i o med det så växer algerna mindre i malawiakvariumet. Om man nu vill ha mindre alger.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

kallepudas
0

#13 Luftpump är dåligt för växterna för att den tar bort koldioxid=co2 från vattnet….co2 är alltså det fiskarna andas ut & det som du andas ut som växterna behöver. Detta var den korta versionen.

Fiskarna behöver ingen luftpump för dessa luftbubblor är i kontakt med vattnet för liten stund för att syresätta det på ett bra sätt ett vanligt innerfilter är mycket bättre på att skapa den ytrörelse som behövs för att få en bra syrenivå i vattnet.