Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1753 ggr
farido13
0

Tama fiskar

Hej jag gjorde en tråd om att om ni har nån fisk som vågar bli klappad eller äta ur ens hand eller så och man ska berätta hur man gjorde den tam.

Jag har en svärdbärare som vågar komma till ens hand men då ska man inte ta den till den alltså den kommer till handen. Det äter också mat som jag har i handen och den vågar då för att jag har tagit hand om den sen den föddes.

Susanna_w
4

Jag förstår väll kanske inte vitsen med att klappa fiska, dom har ju sitt "slem" på kroppen, vill man klappa djur kanske man ska skaffa sällskapsdjur.

Har dock en Ancistrus som inte är rädd, han har kommit till handen när man har var nere i karet och fixat lite och då alltså satt sig på handen, räkorna lika så, dom är nästan värst.
Mina mollysar är riktigt tuffa och gör lika så, och kommer och picka på händerna, dock rör jag dom inte.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

xanna
0

På Berlin zoo har de en långbassäng med bänkar längs med. Sätter man sig där så kommer det snabbt stora, keliga koi-fiskar som nästan klättrar ur vattnet för en kel-stund. 😃

Mina koi är inte keliga alls. Hoppas de blir det när de blir större. 🙂

farido13
0

hoppas det.

Jessicahagstrom94
0

Förr när vi gjorde rent brukade jag stoppa ner ett finger eller två och låta fiskarna "picka" på mig, tyckte det kändes så kul! :) och så brukade jag "hålla i" maten när jag matade, så att de som vågade fick ta ur min hand och de som inte vågade fick mat "normalt" :)

[dynamitella]
0

Våra slöjstjärtar var handtama, precis som de flesta sådana brukar vara :) När jag pillade med akvarieväxterna osv så hade jag alltid en eller två fiskar i handen.

farido13
0

aww vad gulligt

Jessicahagstrom94
0

Sen tycker jag det är lite kul, Spot som han heter, föddes hos oss och har blivit otroligt social, han är alltid framme vid rutan när man kommer dit och tittar i akvariet :) mina nyaste Platy bebisar verkar också bli såna nyfikna fiskar.

farido13
0

aww

Gurky
2

Tycker att det är lite jobbigt med "tama" fiskar när man ska städa. Enda gångerna jag brukar handmata är med svåra/matvägrande fiskar. Sen finns det fiskar som man absolut inte vill handmata, tex drakfiskar :p