Okej. Gör en tråd sen, när du får lek på dem! ;)
- Emil
det ska jag, och tack för tipset. =)
Bra! :) Fast, du ver väl att Röda brukar vara dyra? :(
- Emil
Ja. De kallas "rot" eller "super rot" också.
Men du får nog betala i alla fall 600 kronor för ett lekpar eller lekgrupp om du har tur. Det är inte ovanligt att folk begär 900 kronor. Jag har köpt ungar som jag låter växa upp istället då jag är snål.
Ja, det är samma fisk som den vanliga bara färgen skiljer (tror jag), dock så är den mycket dyrare.
Ett lekpar ligger på runt 600-1000kr…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#7 Säger ungefär samma sak som du jag är också lite för snål för att köpa lekpar utan köper hellre små och hoppas på det bästa:)
i akvarielagret så kostar en röd Ancistrus 195 kr st och dom är typ runt 6-4 cm långa. jag hade tänkt att köpa där ifrån. Men Min kompis hade köpt två Ancistrus men inte samtidigt och dom fick en kull men sen efter nån månad så dog hanen men honan lever. Men hanen var albino och honan var brun och det tog ungefär nån vecka innan vi hittade ett yngel på glas rutan.
Jag har en röd ancisturs på ca 2cm, köpte den på aquarium malawi för 50kr, vilket jag tyckte var ett bra pris.
Då var den dessutom odlad där🙂
hade dom i större storlek och ligger den långt ifrån Ekerö
Ligger i Örebro, så ja. Långt från Ekerö.
Han hade tre lekpar men dom var inte till salu.
Dom han sålde var mellan 2 och 3 cm.
#11 Det ligger i Örebro
jaha ok
jag har läst att ancistrusar och pakistanbotia gillar gurkor men jag la 2 st men ingen vill äta gurkorna. Vad har jag gjort för fel?
Det är lättast för dom att äta om man skalar gurkan först (dom verkar inte vilja äta skalet) och sen får man sätta i en gaffel eller något i gurkan så den inte flyter upp till ytan.
jaha ok
Mina ancistrusar är inte heller särskilt förtjusta i gurka.
men när börjar dom äta gurkan?
Kokar du dina gurkor? Alla djur gillar inte gurka!
Jag hinner knappt lägga i den i akvariet innan mina är på den😃
jag kokar inte dom hurså
Gurka är väl en av de få grönsaker som inte behöver kokas innan (vad jag har förstått)?
Jag har aldrig gjort det allafall och dom äter den.
Mangroverot äter de, men gurka behöver man koka?
Gurka behöver man inte koka den är mjuk nog ändå :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Hörni det har hänt ett hemsk grej. Jag har 3 mal baby och två av dom är albino och den andra bruna. Den bruna är minst och den har inga ögon. För några dagar sen hade den ett öga men nu har den inga Fast det verkar som att den klarar sig bra. Men vet inte vad som kan ha hänt. Har aldrig sett nån av mina fiskar gått på den bruna malen. Är lite ledsen över den. Vad tror ni kan ha hänt med den?
Jag har en killifisk som snor ögonen på små malar. När jag kom på det, så fick den inte längre gå malarna och ungarna om utsatts avlivades.
Har du någon fisk som kan vara ögontjuv?
Svärdbärare är ibland ögon-nypare.
They told me I could be anything, so I became an ögontjuv.
- Emil
jaha för alla mina Svärdbärare är yngel och en av dom är typ runt 6-4 cm. Fast jag skyllde på mina neontetror. Men jag har aldrig sett nån göra så mot mal ynglet. Den var den yngsta och minsta av syskonen. Min kompis visste inte ens då att han hade fått yngel men han har sålt resten av mal yngeln fast han kommer att behålla två st.
Mina Svärdbärare har aldrig snattat ögon, fast mina scalarer är ju inte så snälla mot dem.. :p (Ja, jag har mina i mitt SA, de trivs ändå :)
- Emil
#34 Nähä :) Medarbetare kan ta bort en.
- Emil
:) Min kommentar kan även tas bort!
men kan en blind mal klara sig. För jag är orolig för den
#37 jag tror inte att det ska vara nått problem om den har fungerande "näsa" och kan hitta mat
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Är det inte bättre om du köper en ny? :/
- Emil
jag tror att den kan hitta maten. Men om den inte kan det och den lever fortfarande ska jag då döda den fort eller låta bli
Låt den vara och låta naturen ha sin gång!
ok.
men jag har en Pakistanbotia och jag undrar är dom lätta att odla, om inte finns det nån botia som är lätt lekta.
Nej. Botior odlas inte av hobbyister med framgång.
jaha ok, men finns det nån l-mal som är lätta att odla
Lätta - nej. Svårare/enklare - ja.
Men då får du också lägga ner pengar på det. Som vi tidigare sagt otaliga gånger :)
Vill du odla något billigt och enkelt så välj helt vanliga ancistrusar, zebrafiskar eller levandefödare. Det är i stort sett vad man har att välja på i dagens läge :)
#43 Bara en nyfiken fråga.. Varför måste du odla på allt som simmar? (Inget elakt menat, bara jättenyfiken)
jag vill det för att få pengar och att jag utvecklar då min kunskap mycket bvättre
Oftast får man inte in så mycket pengar på att odla fisk.
Privatpersoner ger inte särskilt mycket. Butiker har redan kontaktnätverk som de köper mycket av och därför får bra priser från.
Akvaristik är en dyr hobby, som du säkert redan har börjat märka, men har man tur så kan man få tillbaka några kronor av vad man lagt ut.
Att få ungar är faktiskt mer ett problem, än en inkomstkälla.
Amen to that. Om man räknar in så mycket pengar jag slösat på inköp av avelsdjur och själva uppfödningen så är inkomsten från ungarna minimal, om inte obefintlig.
Odla lär man inte göra för vinst. Däremot är det bra ett lära sig på det sättet.
Men det är google också bra för. Och det är gratis :D
#48 Önskar dig all lycka till då.
När jag och pojkvännen fick "peruscalaryngel" och discusyngel var det extremt svårt att sälja dem. Vinst på dem var inte ens att prata om.
Butiker köper ifrån stora grossister där de får många fiskar för samma pris de betalar en privatuppfödare.
Ska du satsa på fiskar så ska du som Dynamitella skrev, satsa på ancistrus(även den marknanden börjar bli överfull) och levande födare(typ guppy's som behöver byta "stam/gener" ibland).
#52 Nu missförstod du mig nog.
Jag menade att med tanke på hur lätt det är att få Ancistrus att föröka sig och mängden yngel de får, blir det många ancistrusyngel som ska säljas och merparten säljs för 20kr styck. Dvs, marknaden börjar bli överfull av ancistrusyngel som ska hitta nya ägare.
Om du kollar zoonen, så är det en som skänker guppys(lättare att ge bort än sälja) och en som säljer Ancistrus för just 20 kr.
Ska du odla på någon fisk så ska det vara en som ger dig en inkomst och inte bara utgifter.
Som sagt Farido13 så lär man inte tjäna på att odla fiskar/malar/snäckor själv utan det är endast av snällhet man säljer sina yngel till en minimal pris. Ska man tjäna på att sälja så måste man ha odlingsakvarium i mängder hemmavid för att det ska löna sig.
Hur har det gått med akvariet? Ska ni köpa det nu? För vad jag förstår så har du mer än tillräckligt med fiskar redan för att fylla det stora akvariet sedan.
För min egen del så får jag en massa yngel och snäckbäbisar men jag är inte alls ute efter att sälja dem utan de mesta blir uppätna. Det som gläder mig är att när de får yngel och snäckbäbisar visar att de mår bra i akvariet. Jag plockar bort klasar från snäckor varje dag för jag vill inte ha för många och yngel blir uppätna av mina rovfiskar för jag vill inte ha dem för risk för inavel. Det är det viktigaste för mig!
Är det någon som vill köpa utav mig så okej men då oftast till löjligt lågt pris för jag vill bli av med dem. Det har hänt att nån och annan har överlevt och då ger jag bort dem till akvariebutikerna i min närhet.
men jag tror bara att det kanske får plats med fler eftersom det är ett 150l akvarium och det är rätt stor då. Men jag vet vad du menar med odlingen
Beror på vad du har i ditt akvarium men vi får se sedan när du har det stora akvariet så kan du berätta vad du har för fiskar i det. Efter det så kommer vi alla med våra tips. 😉
ok tack.