Vad göra av alla yngel?
Det här måste vara ett "problem" som många akvarieägare brottas med. Mina levandefödare (korallplatys) producerar mängder av yngel. Till en början försvann de, troligen som föda till de andra större fiskarna. Nu har jag plötsligt ett tjugotal yngel som växer till sig och verkar trivas som - fisken 😉
Eftersom det inte finns plats för alla vill jag ju helst att de tas om hand av någon som (förhoppningsvis) kan ge dem ett bra hem. Men platys är ju inte de mest ovanliga och efterfrågade av fiskar. Så vad göra, om man inte vill avliva dem? Finns det skolor, äldreboenden etc. som tar emot fiskar från privatpersoner?
Vissa djuraffärer tar även gärna emot fiskar.
Antingen får man ge bort dom eller har man tur kan man få något i utbyte, t.ex. andra fiskar, mat eller växter🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Jag kan vara intresserad om du ska sälja dom men det beror på var du bor också.😃
Men vad gör djuraffärerna med fiskarna? Jag inbillar mig att de bara säljer akvariefiskar från certifierade odlare. Och att inbytesfiskar snarare blir välkommen levandeföda till större rovfiskar. Fast det vet jag ju i.o.f. inget om…. Jag bor i Stockholm, så jag vill ju helst få tag i någon adoptivfamilj någorlunda lokalt.
Affären där jag bor säljer fiskarna man lämnar in allafall🙂
Tror han tar in fiskar från både höger och vänster och får lite egna yngel (försöker iallfall).
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Jag skulle eventuellt vara intresserad av ynglen. Bor även i Stockholm
#0 Det finns akvarieklubbar här i Stockholm som ordnar fiskauktioner två gånger om året. Haninge och Spånga brukar ha, men då måste du vara medlem i klubben för kunna lämna in fiskar för försäljning.
Annars så kan du annonsera här eller på zoonen.se
jag brukar ta emot fisk som folk inte vill ha eller inte har plats med… så då är bara frågan vart du bor? och om du ser det som en möjlighet?
Vad gör du med alla fiskar du tar emot? Eller det kanske inte blir så många och ofta?
nej tyvärr blir det sällan :/ men när det händer så kommer dom få bo i något av mina kar det brukar inte vara så svårt att hitta nån plats ^^ skulle det vara nått som skulle behöva större plats så kan jag ta emot det då min gamla skola har mer plats isf men det är ju bara om någon behöver bli av med nått akut annars brukar jag bara ta såna fiskar jag får plats med… men jag har ett Platy kar som är för uppfödning till en av djuraffärerna jag jobbar i ;) och sedan tycker jag bara det är roligt att få hjälpa till :D
#8 Står i inlägg #4 Stockholm
#11 oj missa ;) ja då kan jag tyvärr inte hjälpa till om ts inte har vägarna förbi västkusten…
Jag kommer troligtvis också ge bort yngel snart men det är ju inget kul att ge bort till någon som vill göra pengar på dem och sälja vidare.
#13 Håller fullständigt med dig!
#13nej nej jag säljer dom självklart inte vidare och dom som jag skickar vidare till skolan jag gick på tar jag inte häller pengar för dom ända jag skickar dit är som sagt såna jag inte själv kan ta hand om men jag vill ska få leva vidare innan jag fick upp ett av mina stora kar tog jag emot en vuxen skalar hane han skickade jag vidare till skolan där han fick sig en liten familj med några tjejer
eller va det mig du mena?
Tack för tipsen! Ska kolla upp närliggande zooaffärer. Jag har inget emot om de tjänar en slant på att sälja dem vidare. Lite fånigt är det, men har man sett dem som nyfödda kika ut bland växterna så vill man ju att de ska få ett bra akvarieliv.
P.s Igår kväll upptäckte jag några nyfödingar till som måste ha fötts helt nyligen. Pust! 🙂
#15 Nej det var inte dig jag menade men jag känner några lokala förmågor som inte skulle tveka att komma och hämta rubbet för att sedan sälja dem om jag gjorde en skänkesannons på ett annat ställe.
Jag vill ju bara glädja några med lite schyst fisk eller kanske något enklare byte.
Även om jag skulle kunna sälja dem så är vinsten så liten så jag kan lika gärna skänka bort dem. Men det skulle verkligen störa mig om någon ville tjäna pengar på dem bakom min rygg.