Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 2319 ggr
CaptainBunchie
1

Rom!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina fiskar är galna! Nu har skalarerna lagt rom!

Hur tidigt blir de könsmogna egentligen? Den ena är fullvuxen och den andra är bara kanske 6-7x12cm (med fenor).

Rommen ligger på ytterfiltrets "insug" (av alla ställen och fina växter, suck) och den lilla av fiskarna försöker gnida sig mot rommen typ. 🤔
Båda "föräldrarna" vaktar rommen väldigt noggrant mot de andra skalarerna jag har.

Nu räknar jag ju inte med att jag lyckas få yngel denna gång, då detta kom helt oväntat. Men jag har ingen aning om hur man ska göra, så tips vore ju bra. 😛

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

CaptainBunchie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

_

Jaguar_
0

Enkelt!

Mina har lagt 8 kullar just nu. Har skrivit i min tråd babyboom här på forumet. Mina har lagt på pumpen, på den man putsa rutan med och en gång på roten. 2 på konen. Sista nu när de har eget kar i sitt eget rum har de lagt på konen i brist på pump då detta kar har bottenfilter istället som jag fick med på köpet av karet. Jag går in där så lite som möjligt för att de ska få vara ifred och sköta detta själva. Så enbart snabb matning som gäller. Dämpad belysning och nattbelysning. Inte några lysrör då de är så starka. Nattbelysning för att de ska se rommen. Det är väl de du kan göra för dem för att lyckas. Resten är upp till paret förutom när de blir simmare, då måste du mata dem! 😉

Alla skalare agera olika. De kan bli stressade och äta upp rommen för dig när de inte är själva i ett eget kar eller kan någon annan brave fisk hinna fram och ta en tugga innan de hinner skydda. Så jag finner lösningen hur jag har gjort. Vissa fiskar klarar det på först försöket och vissa kan ta upp till 10 gånger innan de fattar hur de ska göra med rommen och hur de ska ta hand om den. Låt dem ta sin tid och låt dem utvecklas.

Lär av dina fiskar 🙂

Om de nu överlever och blir småttingar kan jag ge mer tips då jag ligger före dig med en vecka👍 Lycka till och tveka inte att höra av dig!

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

CaptainBunchie
0

Eget kar kan jag tyvärr inte göra så att de får. Dämpad belysning och nattbelysning kan jag nog inte fixa heller, kan de överleva endå tro?

Hur sköter de dem när de blir frisimmande? Har svärdbäraryngel som blivit mat efter två sekunder. :P

_

Jaguar_
0

Hm well, man kan även begränsa karet med att sätta in en skiva som skiljer av blivande föräldrar från resten av fiskarna. Helst ska det inte gå se igenom. Man kan köpa plexiglas på biltema. Kostar inte mycket. Jag använde mig av en del av en spegelvägg så de inte kunde se de andra. Bara vara själva med sin rom och det gick bra, men de lade rommen på pumpen som vette mot trappen så vi sprang ju där hela tiden vilket stressade dem en del och det slutade med att de åt upp rommen. Men jag kom på det att man kan hänga en handduk så man begränsa synen av stressande objekt runt om. Hann aldrig riktigt testa detta för jag fann att ett nytt kar var bättre för dem och de andra fiskarna.

Köpte ett begagnat kar för 150kr som är lite över 100 liter och de trivs som tusan. Som synes haha. Ja, annars det där med belysningen. Ha inte tänt för länge på dagarna kanske hjälper och man kan ju köpa plastväxter eller växter som kan dämpa belysning. Flytväxter då. Effectivt. Tror att nattbelysningen inte nödvändigt behövs om du delar av akvariet som jag skrev innan. Du får se hur de hanterar det med andra ord. Gör inget för stökigt heller. Snabbt och smidigt så du inte stör för mycket för då blir de stressade av det och äter rommen.

Ang hur de sköter sina bebisar. De håller dem på plats om de trillar av sin plats när de är kläckta. De flyttar runt dem i akvariet så få inte panik när du inte ser dem länge på sin vanliga plats. Om föräldrarna fortfarande är aggressiva mot dig när du är nära betyder de att de har lagt dem någon annanstans. När de blir frisimmare så är det mer hämta och sätta tillbaka dem där de är födda eller hålla dem i grup. Vilket inte är de enklaste haha. De är med sina föräldrar till, ja, 6 veckor eller när du märker de klarar sig själva. Föräldrarna bildar även nått slem på sin hud som bebisarna äter av under en viss tid. Detta är både positivt och negativt. Positivt är att bebisarna få i sim massa näring och växer osv (men de kan de få med vanlig mat med artemia eller i början nykläckt artemia eller cyklops). Negativa är att föräldrarna blir försvagade och kan även dö på grund av detta. Det vill man ju inte så de flesta tar bort föräldrarna innan detta sker typ 6 veckors ålder.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
0

Får väl tillägga att även när de är frisimmare så kan de ätas upp av sina föräldrar vid stress osv. Vissa föder upp dem från kläckning utan föräldrar för att hindra detta. Men jag tycker det är mysigare när föräldrarna få klara det själva :)

Om man föder upp dem själv så gäller luftpump, syresten och borttagning av de mögelattackerade äggen (då se till att man inte vidrör de friska äggen så det får ju ske med pincett eller en tandpetare eller något). Graden i akvariet ska vara mellan 26-30..Ju högre grad, ju snabbare kläckning. Mina kläcker på 2 dagar och de har 27grader i karet. Snabbare kläckning ger även större chans för fler ägg att klara sig innan föräldrarna får för sig att äta upp dem.🙂

Ber om ursäkt för felstavningar haha

CaptainBunchie
0

Hm, är det riskabelt för föräldrarna att bara "låta det vara" då?

Nä, inget låter som något möjligt alternativ, även om det vore roligt. För mig gör det inget om de äter upp dem eller liknande, då jag inte tänkt odla.

_

Jaguar_
0

Nej, men om du inte tänkt odla så är det bara att låta det vara. Om de lyckas få simmare vilket jag inte tror när de är i samma kar som andra så kommer de nog bli fishfood. Är de inte för aggressiva mot sina kamrater i karet så är det lugnt. Mina var ju riktiga terrorister mot de andra. Jag hade ju 3 platy som dog på grund av dem och även halva ryggfenan blev avbiten på mitt skalara pensionärspar :P Så jag kände att jag måste fixa ett nytt kar haha

Men lycka till iaf!🙂

farido13
0

gratis

CaptainBunchie
0

Haha, sista frågan innan jag låter det ligga på vänt.

Om de nu skulle bli frisimmande, kan man lägga dem i typ ett yngelkar eller liknande?

_

MagArne
0

#9 Jadå, inga problem. Du kan ha de frisimmande ynglen i ett yngelkar/nanoakvarium

CaptainBunchie
0

Kikade nu på morgonen och då var rommen borta, inte helt oväntat. :)
Det är lite tråkigt kanske, men de hade dåliga möjligheter. 😛

_

CaptainBunchie
0

Nu har de lagt rom igen, fast nu verkar de äntligen uppskatta mina växter som var planerade till det! :)
Två dygn har jag sett att de haft den, och två nätter. :)

_