Low Tech
Eftersom jag den 17 november 2012 startade ett Low tech test-akvarie som gick så bra så nu när jag hade ett 105L ståendes till ingen nytta så startade jag ett till.
I korthet så är det ett akvarium som vilket som helst men man driver det med ytterst lite teknik…den teknik jag använder mig av är naturligtvis ljusrampen för jag vill se fiskarna & växterna på kvällstid.
Recept:
Akvarie 105 L
Blomjord köpt på hornbach
Engelsk sjösten 3-5mm
Började med att packa blomjorden hårt..så hårt så jag nästan var rädd att trycka sönder botten på akvariet,sedan sedan sjöstenen rakt över jorden.Sedan är det bara att fylla med vatten dock väldigt försiktigt….jag använder mig av ett plastlock där jag börjar med att hälla vattnet väldigt försikigt….vattnet får ABSOLUT inte röra upp gruset så jorden kommer upp i akvariet för då är det bara tack & adjö så får man börja om ifrån början.
När man startar ett sådant här kar så måste man ha massor med växter…..jag startar med vad jag tror ligger på närmast minimum.
En del flytväxter är bra så som frogbit & andmat och snabbväxande växter som vattenpest är mycket användbara.
Men så här ser det ut när alla växter som jag väljer att starta med är i karet.
snyggt, men hur ska du städa det sen, du kan ju inte slamsuga det då all jord virrar upp?
Invånarna är två halv-vuxna Guppy & cirka 15st guppy-yngel.
Skötsel: Detta är den roliga biten om man är lite lat….inga som helst vattenbyten utan endast påfyllning av det vatten som dunstar bort…..efter 6 månader gör ma ett litet vattenbyte om det finns behov av det,detta ser man ju tydligt & samma sak om någonfisk börjar må dåligt osv.
Man ska ta bort växtdelar så blad & andra växtdelar inte ligger & ruttnar på botten men ingen städning av botten…….jordbotten & gruset gör det som ett normalt filter gör….
Det man däremot måste göra rätt ofta är att gallra växter så akvariet inte växer igen för det kommer växa nått otroligt kan jag säga…..flytväxterna tar över ytan helt…vattenpesten ringlar iväg….
#3 Ingen slamsugning av botten ska ske….fiskbajset om vi nu ska kalla det så ska sjunka ner genom sjöstenen & ge jorden ny näring som sedan växterna använder.Jag själv skulle vilja likna processen som sker i en sjö…..man får igång ett kretslopp som sedan sköter sig ganska självt.
Lämpliga fiskar är levandefödare som Guppy & platy men man måste ju gallra dom med eftersom ett sådant här kar inte kan husera nån fisksoppa….det enda problem jag fått är att jag har så kallade skräpsnäckor visserligen städar dom men det ser ju som alla vet lite tråkigt ut så jag funderar på att skaffa nån som äter skräpsnäckor men Praktbotia behöver större kar en mina 105 & 50L som dessa low tech kar är………ska ju finnas nån mindre botia så får leta upp lite info om dom men dom får ju inte gräva för då finns det ju risk för att jorden virvlar upp.
Så tips på mindre snäck-ätare är jag tacksam för🙂

snäckätande snäckor? :)
#7 Har du några namn på sådana?
Vet du nån som säljer sådana?
Dvärgkulfisk
Carinotetraodon travancoricus
Helenasnäckor brukar dom kallas (http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40)
Många djuraffärer brukar ha sådana inne, annars brukar det gå att beställa.
Här kostar dom 25kr/st.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
#10 Den verkar rätt intressant 🙂
Helena snäcka
http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jag är i startgroparna och tänker starta ett liknande akvarium med Guppy. Har varit sugen på det i åratal. Undrar en sak bara måste man ha grovt grus? Är lite lätt allergiskt mot sjösten tycker det är gruvligt fult nämligen. Kan man ha fin sand ovanpå jorden eller blir det för tätt? Kan man kanske ha jord sen grovt grus och täcka det med sand som tilltalar ögat?
Man måste inte ha grovt grus, men har man sand så blir det för kompakt för att fiskbajset ska kunna brytas ner och ge näring till jorden. Akvariumet blir inte lika självgående.
#13 Fin sand är helt uteslutet eftersom det det gör så att det blir för tätt.
Samma sak är att man kan inte använda så mycket grövre grus/sten heller för då kan jorden åka upp i vattnet=kaos
Skulle man vilj ha grövre grus så kan man ha mindre som det jag använder under det grövre.
#14 Du har nog rätt det var mina funderingar också. Jag tror också att mellanrummet mellan gruskornen bildar ett litet paradfis för nyttiga bakterier sim håller ordning på hela akvaret det tappar man ju helt med en kompakt sdaddyta. Nej då är det inte värt att fösöka med fin sand faktiskt. Jag har lite grovt grus men det räcker inte… då gäller det att hitta grus då som inte är sjösten eller något annat som ser tillgjort och onaturligt eller stökigt ut.
Var tror ni kan man ha en liten pump i? Eller förstör det mer än det hjälper?
Vad jag läst så använder en del någon sorts litet innerfilter fast UTAN filtermaterial……enda syftet är att få en jämnare temperatur i karet.
Googla gärna på low tech akvarium så kommer en hel del nyttiga tips & vad man inte bör göra samt mer om skötseln……har nog läst varenda länk jag hittat i ämnet..hehe
#16 Precis :) Däremot så använder vissa jord med sand ovanpå, men då får man räkna med att näringen från jorden tar slut efter ett tag. Man kan också lägga ett lager med sand mellan jord och sten/bränd lera för att minska risken för att jorden åker upp, men ändå ha som ett biologiskt filter i akvariumet. Men även då tar näringen i jorden slut efter ett tag. Jag rekommenderar att man gör så som TS gör, eller att man lägger ett lager med bränd lera på toppen över gruset för att öka utrymmet för bakterierna att bosätta sig i :) Jag har själv inte testat det här, men funderade ett tag på det. Bestämde mig för att köra med enbart bränd lera till slut och det fungerar nästan lika bra. Bajset bryts ner bland bakterierna som bosätter sig där och det blir ett suveränt filter. Däremot så förlorar man bottennäringen, men jag tyckte inte att det gjorde så mycket, ville kunna plantera om växterna ;) Man kan nog ha en liten pump i, men gör man korrekt med mycket växter i akvariumet så tror jag inte att det är nödvändigt :)
Har också funderat på low tech, men fastnade vid att det inte blir någon rörelse i vattnet. Har fått för mig att vattnet blir bättre med det, eller har jag fått för mig fel? Har ni nå bra ideer om det?
#19 Då har jag läst om dom som tagit ett litet innerfilter men tagit ut själva filtret….allltså kör det tomt för att få rörelse.
MeN vad jag förstått så ska man absolut inte köra med ett filter för då hamnar ju inte skiten i botten så då förstörs det hela.
#21 Ångrar man sig är det ju lika bra att slänga skiten…aldrig att jag skulle stå & tvätta grus en hel dag för att få bort jord.Roligare kan man nog ha
#20 Kanske mer av en smaksak om man vill ha rörelse eller inte på vattnet.
Vem vet man kanske skulle gå o köpa ett till kar och gömma det någonstans där gubben inte ser :P
Hur gjorde de med jorde? En del säger att den ska sköljas och grejas med innan, eller tog du den direkt ut påsen?
Tass :3
- Emil
#24 Jag har läst samma sak….att man kan skölja jorden eller nått liknande men jag gjorde inget med den….bara öste ner & packade den väl…..
Det viktigaste är att du har en massa växter att starta, du kan se mina antal växter….det är ett minimum med det antalet.
Jag hade tänkt lägga upp veckobilder på karet så man kan se hur det förändrar sig.
& apropå jordakvarium & växtakvarium så har jag hört att detta ställe ska vara bra att handla växter från.
Växtpaket med mera & hyffsat utbud så denna ska jag prova att handla ifrån i framtiden,lite dyr frakt men det gäller nog att gå ihop med kompisar eller köpa redigt mycket så är det nog inte så farligt ändå.
Jaa veckobilder vill vi se. För när det väl sätter igång och växer så ska det växa så det knakar i fogarna :)
Jag satte en ugnsform i karet med jord i botten och planterade växter där. Nu tror jag att rötterna har jobbat sig ner till jorden för det börjar ta sig nu! Ville bara testa och se i fall jordbotten gjorde någon större skillnad :P
#28 Det gör skillnad…mitt lilla kar med jordbotten som är på 50L växer igen på en vecka….flytväxterna från att vara några få täcker hela ytan på en vecka så ljuset inte når resterande växter….
Mitt nystartade 105L tycker jag mig se skillnad på redan nu & det har bara varit igång några dagar.
vilken storlek på gruset kan man som minst ha?
#30 2-3mm har ju folk använt….det får ju inte bli tätt som det blir med vanlig "sand" men annars är det nog bara att prova sig fram så ser man vad som fungerar eller inte fungerar.
Okej tack så mycket :) blev sugen att köra low-tech i mitt ena :)
#32 Ok ja det skadar absolut inte att prova.
Om detta 105L fungerar bra så kommer jag starta ett likadant för har ett kar till ståendes fast i det ska några platy få gå i så fall.
#34 Det tycker jag du ska göra.
Kom ihåg…mycket snabbväxande växter…skicket kan till & med vara i sämre skick för dom kommer bättra på sig.
I mitt första kar som jag startade var jag lite slarvig i själva planteringen så nu växer det vattenpest både bak & fram & på sidorna i det karet så som synes har jag planterat vattenpesten i ena kanten & mest framtill i detta 105L…Man lär sig utav sina misstag vilket är tur..hehe
#36 Jättefint! 🙂
Riktigt intressant tråd då jag har blivit jätte intresserad av low tech och läser en hel del så att du gjorde denna tråd är ju hur bra som helst! Riktigt tjusigt dessutom :)
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
#38 Tack så mycket🙂
Kul att fler verkar intresserade som synes om man jämför bild i inlägg #36 mot inlägg #2 & #4 så sticker växterna iväg ordentligt.
Sen undrar man ju lite hur flytväxterna kommer åt näringen som är nere i bottenlagret…☝️?
Kul med respons & hoppas fler vågar prova på detta.
Roligt med bilder! Syns att växterna tar sig fort:)
Funderar över det där med nitrit, finns det risk att det blir någon nitrittopp i karet? Eller är det växterna som tar hand om det? Har du mätt det?
Bara nyfiken :)
#40 Det var en intressant fråga du kom med….gör aldrig några tester tester på vattnet….i dom andra karen gör jag ju vattenbyten så där testar jag aldrig.
Men har precis gjort ett test på detta kar & då hamnade nitrittesten på 0,1.
Testet är ett som heter JBL Nitrit No2.
Men det låter väl inte så farlig, jag skulle väl gissa på att ju mer växterna växer desto mindre risk för nitrit. Antar att det är på grund av vattenvärderna som man väljer att starta med mycket växter. Intressant ändå att det visade något litet.
Jag har aldrig heller gjort vattentester förens jag lästa om sånt här. Men det visade sig att det var lite kul med tester, och det gav lite mer förståelse för hela alltihopa.
#42 Gjorde samma test förut idag på det mindre "low Tech" karet som jag startade 17november-12 & där var det en nivå under alltså 0,05
Ska göra samma test igen om en vecka & se vad det visar då.
Men rent generellt så ska ju bakteriekulturen som finns i bottenlagret bryta ner "fiskbajset" sen tar växterna hand om det hela.
Ja det går inte att starta ett sådant här kar med mindre växter än det jag hade i från start,helst ska det vara ännu mer växter.
Då var det dags för lite bilduppdatering. Det växer bra & flytväxterna får jag rensa varje vecka för dom täcker ytan ganska snart & min vattenpest ser inget vidare ut & läste att den kan bli lite tanig & ful vid sämre ljus så det ska inhandlas ett nytt lysrör. Dom små guppys växer på & verkar trivas riktigt bra vilket även skräpsniglarna gör men dom städar ju samtidigt så helt värdelösa är dom ju inte.
Hur kan jag ha missat den här tråden? :P
Blev lite sugen på att starta ett sånt kar nu :) hur många cm jord har di i botten ? och hur mycket grus ovan på?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag har cirka 1½-2cm hårt packad jord…ungefär 2-3cm grus.
Tack :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Skräpsnäckor kan ju vara bra också, fast det är ju fult med 1000000 Physor. :)
- Emil
#51 Ja en liten städpatrull är ju bara nyttigt men har gott om sådana i ett annat kar & helenasnäckorna tar nog inte dom största skräpsnäckorna ändå.
Bytte ett av lysrören idag med & lustigt nog så bubblar det om växterna vilket bådar gott🙂
tass
Det är svårt att ha roligt om man inte mår bra. - Men å andra sidan mår man inte bra om man inte har roligt. 
du bli inte iriterad på mina stavfel för det hjälper ingen :)
absolut inte mig som snurrig dyslektiker