Små vita prickar?
Min Platy har fått små, små vita prickar på kroppen. De syns knappt, men tittar man i ljuset ser man dem. De finns på i princip hela kroppen. Hon äter och så men är lite mer tillbakadragen än vanligt. Kan det vara vita pricksjukan? Eller nåt annat? Vad är bäst att göra nu? Ingen annan fisk har dessa prickar. Nitratvärdena i vattnet är bra.
En bild brukar hjälpa :)
Vad har hon för färg? är prickarna luddiga?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ja, prickarna är lite luddiga. Är ganska säker på att det är vita prick nu, har gjort lite research. Blir nog svårt att ta en bild, har ingen bra kamera och prickarna är så små!
Ska köpa medicinering på djuraffären imorgon. Vet du något särskild medel som är bra? :) Har också hört att man ska höja temperaturen till minst 26 grader och så kan man ha i salt, stämmer det? Och hur mycket salt ska man ha isåfall (och kan man bara hälla i vanligt bordsalt liksom? xD)
Om dom är luddiga är det nog vita prick, Jag kan tyvärr inte hjälpa dej med medicinering och sånt jag är otroligt dålig på det
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Okej, tack ändå! :)
Saltet ska vara utan jod annars är det inte bra för fiskarna!:)
#5 Okej! Men är det bara att hälla i liksom? :) Läste att det skulle vara 1 dl per 100 liter, och eftersom mitt akvarium är 40 liter borde det väl bli lite mindre än en halv dl.
Är det vita prick så är det bäst att köpa något bra medel mot det ex. punktol i zooaffären.
En länk om vita prick.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=37039
En länk om mediering. http://www.bldiscus.com/sotvatten/mediciner/diagnoser/
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Ja det blir nog lagom, men rekommenderar precis som ovan att medicinera med en medicin mot vita prick. Jag gör det själv nu och det funkar bra, mina fiskar börjar bli friska, *puust*!
#7 Tack så mycket! :) Ska absolut medicinera, men tänkte bara om man kunde komplettera med salt.
#8 Vad skönt att det går åt rätt håll för dig i alla fall! Kanske det finns hopp för mina firrar också!
Salt tar ytreparasiter funkar inte så bra på prickar tänk på att snäckor och malar e känsliga
#10 Ja, jag struntar nog i saltet eftersom jag har en mal. Tack för tipset!
Nu har jag iaf köpt Exit som ska hjälpa mot vita prick. Bara att hoppas att det hjälper nu då! Btw, tempen i mitt akvarium är just nu 23-24. Är det ett måste att höja till över 26? Stod inget om det i instruktionerna till Exit.
Parsitens livscykel går fortare med höjd värme så behandlingen går snabbare då.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#12 Okej, tack! Får kanske lov att göra det då.