Hjälp sjukdom?
Snälla hjälp mej med vad jag ska göra. Två av mina Guppy simmar jätte konstigt precis som om dom inte kan kontrolera sig själva. Så fort dom ska ta ett simtag så svajar dom liksom till reält och svänger hit och dit. När dom är stilla lutar dom lite åt ena sidan, och dom håller sig mest vid ytan. Jag förstår inte vad det är med dom helt plötsligt bara blev dom såhär. Finns det någon sjukdom som stämmer in på min kassa beskrivning? Vad ska jag göra, finns det ens någon medicin till vad det nu är eller måste jag avliva dom:(
Låter som om något är galet med simblåsan.
Vad har du mer för fiskar/djur i ditt akvarium?
En del djur tål inte medicinen och därför kan ett karantänakvarim behövas.
Är det dyra fina guppys du odlar på är det säkert värt att medicinera men annars jag tveksam.
Har du gjort något med akvariet precis före det här hände. Vattenbyte, ny rot, medel i akvariet, är det olika morgon o kväll, stora temp skillnader?? Jag vet att du har lågt ph kolla om det är lägre än normalt.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Min erfarenhet av guppys är att de oftare än andra fiskar blir sjuka och gärna går bort bara det är minsta lilla fel på akvariet. Antar att de beror på dåliga gener pga sönderavel :/
den har fått torpedsjukan bara salta eller ta bort. ja just slöjguppy e värdelöst att ha.
Okej tack så jätte mycket för svar, ne kan inte komma på att jag gjort någon annorlunda nyligen bytte vatten förra veckan men inget konstigt med det då jag alltid gör det regelbundet! Jag ska kolla ph och testa salta lite. Hoppas det hjälper!
Lägg över dom i en eget kar/hink fyll hälften av vattnet från akvariet i hinken o resten nytt vatten lägg med några växter salta lite, avvakta o se om det blir bättre.
Ok för nu har typ några fått något vitt på huvudet också serr ut nästan som svamp elr nått. Och nån har något annat vitt, fattar inte vad som händer. Helt plötsligt blir alla sjuka:(
Låter som fenröta efter din beskrivning. Kan du ta bild på fiskarna som är sjuka?
Tyvärr lyckas jag inte ta några bilder på dom:/
Titta gärna på denna tråd från google och se om du tycker det handlar om fenröta: fentröta medicin.
Det är svårt med bedöma sjukdomar, man ser det oftast försent när fiskarna börjar simma konstigt. Ta en titt på den här tråden om sammets sjuka. http://www.akvariefisk.com/sot/sammetssjuka.php
Jag tror inte att det är något av det n anger för fiskarna har som ett litet större parti av som en vit prick inte massa små, så vet inte vad det kan va eller vad jag ska göra
Men vad ska jag göra om dom har fel på simblåsan??
Är det simblåsan brukar det lösa sig, den blir normal igen efter ett tag. Jag tror det inte är simblåsan.
Här en länk om fisksjukdomar.
http://www.akvariefisk.com/sot/sjukdomar.php
Okej, ja det var väldigt svårt att lista ut vilken sjukdom dom har. Ingen stämmer helt ut men har hällt i lite salt o svamp, fenröte och bakterie medicin så får avvakta och se…