Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: malar
Läst 2774 ggr
farido13
0

hjälp med svår fakta

Hej jag har försökt att hitta lite fakta om Ancistrus dolichopterus.

Om ni vet om dom så har jag lite frågor

1.Hur stora blir dom?

2.Hur ser man kön på dom?

3.Är dom aggresiva mot andrafiskar?

4.Kan dom vara med andra malar som tex Ancistrus?

Nwmo
1

Det är la samma? Vanlig Ancistrus: 1: 15cm 2: Hanen får skägg 3: Nej? Inte vad jag vet :O 4: Vet inte

- Emil

farido13
0

jaha ok

Nwmo
1

Du kan bara ha en hane, annars blir det ju krig. :/ Glöm inte att de ska vara i MINST ett 100l.

- Emil

wille_wille
1

Varför var det svår fakta? 1:a resultatet på google: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

farido13
0

jaha ok men om jag har en Ancistrus hane kommer det att bli krig då.

wille_wille
0

#5 Om du har 2 finns det risk för krig, speciellt om du har dom i ett litet akvarium.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Nwmo
2

Om du har TVÅ (eller mer) Ancistrus-hanar tillsammans. :P

- Emil

MagArne
1

Är akvariet stort och det finns gått om rötter och gömställen går det oftast bra med flera hanar.

GuUuLd
0

Precis som #8 säger, finns det bara gott om gömställen är det oftast inga problem med att ha flera hanar.. Jag har aldrig upplevt några "krig" bland mina hanar.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

farido13
0

nej jag har inga ancistrusar bara 3 baby som är honor från 1,5-5cm långa och en hane på 15 cm men han är hos min mammas syster.

Anoki
4

#10 man ser inte vad de är för kön när dom är så små.

farido13
0

jaha men kan man se könen då dom är vid 6-7cm lång.

Anoki
3

#12 Fort dina växer, nyss var dom 1.2-5 cm. Man brukar säga att man ser könet runt 8, men det är ju såklart individuellt.

farido13
0

jag sa inte att mina var 6-7cm långa. mina är 1.5-5cm långa. Jag sa om dom blir 6-7cm långa blir dom könsmogen. Läs noga.

Nwmo
2

#14 Du sa ju att de var honor, och sen att man ser könen vid 6-7cm..

- Emil

farido13
0

jaha förlåt mitt fel. Jag och min korkade skalle🙂

[Evisen]
1

Nu måste jag faktiskt för ovanlighetens skull försvara Farido!

#15.. Han skrev faktiskt inlägg #12 som en fråga; jaha men kan man se könen då dom är vid 6-7cm lång.

Han glömde bara frågetecknet😉

farido13
0

tack #17🙂

[tlundegard]
1

Varför anmärka på småsaker hela tiden? För mig så är det ganska uppenbart vad farido vill få fram..

Det jag har hört (har inte haft Ancistrus tillräckligt länge för att ha egna erfarenheter) är att de, som andra här har skrivit, blir könsmogna vid 6-7 cm.

Jag har även läst att det tar ca 6-8 månader för dom att bli så stora :)

[dynamitella]
4

Nwmo 

Du som vill bli Medarbetare kanske inte borde driva häxjakt ;)

Nwmo
1

#20 Hehe 😈

- Emil

[Jens]
0

Fortsätter på denna tråd.

Jag misstänker att jag har två honor i mitt akvarium och de är ungefär 5-7 cm men det jag har märkt är att de kan råka i luven på varandra. Kan honor även bli osams med varandra och kanske är jag för tidig med bedömning av kön?

farido13
0

alltså jag har hört att dom är som Ancistrus men i ett annan färg men dom kan bli osams.

[dynamitella]
0

Båda kön kan slåss med varandra. Honor och honor, hanar och hanar och honor och hanar.

Jag själv har en riktigt jobbig hona som slår ihjäl alla andra än hennes hane (som själv fick sig ett par smällar i början).

Så det är inget att oroa sig över så länge det inte yr fjäll och fenor.

[Jens]
0

Hehehe, okej… Det är ganska så stort akvarium så de ska förhoppningsvis kunna komma överens 😉

[dynamitella]
1

Jadå. Det är oftast bara hormoner och revir som ska jämnas ut :)