Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 4796 ggr
alvasofie
0

Kolglödstetra har tappat färg...

Är ny på akvarier. Har ett litet gäng Kolglödstetror i sonens yngelakvrium. (5 st det var alla som fanns) En av dem håller sig lite avsides och har bleknat och blivit lite grummlig. Är även rund om magen och ofta stillastående. Är det något fel med den? Blir fart på den vid matning men sen ställer den sig bakom sin tunna igen!

MagArne
0

Ser det ut som om fjällen har börjat resa på sig? I så fall skulle det kunna vara bukvattensot.

m4rkus93
0

den låter pigg och så tycker jag så den är nog stressad över nått skulle vara bra om du kan få tag i fler sen när butiken får in fler :) så kanske det kan gå tillbaka till det normala :D

alvasofie
0

Bytt vatten idag. Alla andra fiskar verkar må bra. Finns ca 12-13 platyyngel och sandsnäckor i karet. 

#1 Kollar fjällen imorgon! (När sonen vaknat) Om det skulle vara bukvattensot hur smittsamt är det?

#2 Japp håller utsikt efter fler. Akvariet är ganska ny startat runt 3 veckor = stressfaktor?

m4rkus93
0

stress kan bero på mycket typ inte så stort stim men mycket mycket annat oxå

alfred.
0

Hur stort akvarium är det? Tänker att det inte brukar vara mer än 20-40 l yngelkar till levandefödande. Vet inte hur stort kolglödsteror behöver men de kanske kan vara i mindre akvarium men som sagt vet inte hur stort akvarium du har tänkte bara att det kunde vara en anledning till t.ex stress

alvasofie
0

Det är på 32 Liter.  Det är små tetror blir 2 cm, inköptes för storlekens skull. Liten mun, kan inte äta upp platyynglen! 😉 Vackert röda/kopparglänsande och lite genomskinliga… Enligt butiken skulle det räcka med fem… Men när jag började läsa trådar här så förstår jag att de behöver ett större stim.   Affären har lagts ner. Men en annan affär ska ha på ingång. 🙂

alfred.
0

Jaha visste inget om kolglödsteror så gissade bara😜

[dynamitella]
0

Får jag fråga, hur ser akvariet ut? :)

Det kan vara så att fisken vara osäker och rädd om du har för lite växter. Så ett lass med färska växter och kanske en rolig rot kan göra det säkrare för hen.

(Stress kan orsaka en rad olika sjukdomar, så detta är bara ett tips för framtiden, inte direkt ett botemedel).

alvasofie
0

# 8 Kan fixa en bild imorgon! Gott om gömställen finns. Rot, dekorationer, Cabomba, Några skott av Najas nånting, två olika gräs, Några skott som ska växa lågt, En flikig sak som jag inte vet vad det är och mossa…

Kiyona
0

Kolglödstetror bleknar när ph:t går över 7 och ju högre ph du har desstu blekare blir dem. Dem får endast sin riktiga starka färg i ph under 7 någonstans 6.4 om jag minns rätt….

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

alvasofie
0

# 10 Har ingen aning om vad PHt ligger på.

Men det är bara en av fem som har denna förändring…  De andra fyra är färsprakande och simmar  oftast i sammlad grupp. Verkar leka i strömmen från pumpen då och då.  Pigga och livliga! Haft dem i ca 2 veckor. Denna som är blek har nästan från start hållt sig mer för sig själv. Färgen har förändrats sista 2-3 dagarna.

Kiyona
0

hum aaah.< Nä då är det ju antagligen inte pht. 🤔

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

alvasofie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svårt att se på så liten fisk kanske! Men kroppen är lite mjölkig och fisken verkar svullen. Ser inte att fjällen står ut. Kom fram och åt. Tänkte håva upp den men då gömde den sig. Ska försöka igen senare.

alvasofie
1

Så här bor de!

alvasofie
0

Försökt fota friska kompisar. Svårt för de står ju inte stilla… Men de är färstarka, glänsande och genomskinliga på bakkroppen.

Kiyona
0

måste bara säga att det var ett häftigt inrett akvarium! :P

**Mvh//Andrea **

alvasofie
0

Tack! Lyckades kompromissa lite. 😃När femåringen absolut skulle hälla i 2 burkar glaskulor och ställa i en gigantisk prydnads grotta till! Den är ju hans, den kom med akvariet.

alvasofie
0

Pratade med en kille på akvarieaffären. Hans tankar var dålig vatten kvalitet pga obalans vid nystart. Men han var fundersam på den svullna magen. Ev förstoppning med hög risk för bukvattensot. Smittar om de andra fiskarna biter på den så jag fick rådet att isolera den. 😐Har nu jagat tetran i snart en timme. Lyckats fånga de 4 friska men inte denna. Lyft på all inredning. Den gömmer sig och satan vad snabba de är. 🤔Nu står de friska i en burk och jag sitter här och puttrar!😮

alvasofie
0

Undrar fortfarande? Har nu fått upp den lilla rackaren. Vilket projekt! Tog upp alla fiskar utom pytte ynglen samt alla dekor innan jag lyckades. Så slö är den inte. Äter gör den. Kollade noga, spottade inte ut. Ser inga utstående fjäll. Rund om magen och vit grummlig kropps färg. Såg att en till tetra var rund om magen men utan färgförändring.

Båda står nu i en stor glasburk med luft slang. Ska jag vänta ett tag och ser vad som händer? Om det ändå skulle vara bukvattensot, finns det något att göra? Någon som har något annat förslag om vad det kan vara?

Kiyona
1

Finns det inte något som heter sammetssjuka som också orsakas av protozoner och ger mer en vit grummling och inte utåtstående fjäll menndå är ganska likt bukvattensot? Men om den verkar pigg kanske det inte är någptstörre fel på den. Och äter den utan att spotta ut är det ju uppenbarligen inte bukvattensot. Men avvakta.

Hur ser grummlingen ut? slemmigt som en hinna, eller "matta" eller toffsigt mer likt mögelsporer eller svamp?

Kolla på jbls hemsida där har dem bilder på fiskar med diverse sjukdomar som du kan jämnföra :)

**Mvh//Andrea **

alvasofie
0

Hela fisken fick en oegenomskinlig mjölkig färg på kroppen. Båda är nu avlivade då de efter ca en och en halv vecka i isolering svullnade mer om magen, slutade röra sig och äta.😕 Så troligen bukvattensot ändå. Men såg inga utstående fjäll men de är ju väldigt små.

Så tack för alla råd och tips!👍Avvaktar nu att ingen mer fisk blir dålig innan vi ev skaffar fler.