Byta filter?
Hej köpte i april ett begangnat akvarium på ca 120L. Det var igång när jag hämtade det. Då det kom med "begangnade" fiskar så tog jag med en dunk vatten och gjorde inte rent filtret för att få igång det snabbt. Det är ett Aquael fan 2 inner filter ca 7 år gammalt. Jag har ännu inte gjort rent det eller bytt skumpatron. Så här är frågan, hur ofta ska man rengöra och hur ofta byta patron. Nån som vet om det är ett bra filter eller bör jag byta till ett bättre?
Med risk för att låta urbota dum, men vad är en patron? :p
1# "Patron" det kallas så, det man stoppar in i filterhållaren ex kolfilterpatron, skumpatron m.m.
1# Det ska räcka med att krama ur filtermassan i en hink med akvarievatten o ha tillbaka filtret efter det. Krama flera gånger så åker den mesta skiten ut ur filtret.
Krama ur filtret mitt i mellan vatten bytena.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#2 Jaså okej :)
När filtret/patronen börjar gå sönder är det dags att byta. Oftast håller det i flera år.
När det är dags att göra rent filtret är svårt att säga men det lär du dig med tiden. Byter du vatten en gång i veckan kanske du behöver göra rent filtret 1 gång i månaden. När det är så skitigt att du misstänker att det är svårt att suga vatten genom det är det dags att göra rent filtret. Det ska vara riktigt grisigt 😉
Och som nämnts tidigare så ska det göras rent i svalt vatten och det ska inte bli kliniskt rent. Bara få bort den värsta skiten så inte alla vänliga filterbakterier tvättas bort.