axolotl
hej jag har tänkt skaffa mig en Axolotl!..
jag har tittat på djurmagazinet här vart jag bor och jag har hittat finkornig sand och frysta mygglarver och pellets nu är det bara att hitta axoloten. :)
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Åh! Vill också ha axolotlar! 😍
Men tyvärr har jag inte den plats som krävs. De behöver ju ganska stort. :(
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
jo jag har velat ha de jätte länge nu och nu har jag bestämt mig att jag ska ha en 🙂
det va ju synd att du inte hade nog med plats
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Har du en lösning på värmeproblemet som uppstår på sommaren? Tydligen ska det ju vara svårt för dem att må bra o vår sommarvärme på 25+. Tänker ifall du har en källare till dem eller en kylanordning.
Jahadu, hur stort akvarium har du till dem då?
Roligt att du har bestämt dig för att skaffa Axolotl :) Själv är jag inte så kunnig när det gäller salamandrar, men som jag har förstått det så ska de ha ganska stort. Minst 200L akvarium. De trivs bäst i kallare vatten, på somrarna kan det vara ett problem men man kan lösa det genom att köpa fläktar, lägga i petflaskor med is i vattnet eller ställa akvariumet på ett svalare ställe. Tex i källaren. Jag kan avråda dig från att köpa röda mygg. Dels så är de inte speciellt näringsrika, men framförallt så kan de framkalla allergi hos oss människor. Inte kul att bli allergisk och knappt kunna gå in i en djuraffär pga de röda mygglarverna :/ Men du kanske har köpt svarta eller vita mygg? :)

#5 kapar tråden lite.. Har läst på många ställen att röda mygglarver ska framkalla allergi. Hur kommer det sig att de rekommenderar dem i affären då? Sen vad för skillnad är det näringsmässigt mellan röda, vita och svarta larver?
Hittade en tråd.. http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-34873.html Varför de rekommenderar dessa i affären har jag ingen aning om, de vill väl sälja.. Fiskarna äter ju dem med stor aptit så folk antar väl att det är bra.. Mellan svarta och vita mygglarver vet jag inte näringsskillnaden, men jag vet att röda mygg har mindre näring. Jag vet också att levande svarta mygg rekommenderas om man vill odla på sina fiskar. De stimulerar till lek :) Man kan ju också ha i åtanke att röda mygglarver ofta kommer från förorenat vatten, bara det känns ju inte helt okej enligt mig..
ok men jag har också tänkt köpa daggmask till den!
vi har ett 250L vi köpte det förra veckan! :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
och jo vi har en källare! ;)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
#8 härligt! :) ett tips: ut i skogen och leta regniga dagar, så värt! Jag vill ha uppdateringar ;)
Liter har inget mad axolot att göra vad har du för mått på karet?
#10 vad ska hon leta efter? 🤔
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#11 nej, men utgår man från orginalmått så brukar 200L räcka, är iallafall vad jag har hört.. Vad är minsta bottenyta som en Axolotl ska ha? #12 daggmask! :D har köpt metmask en gång och blev lite chockad över det höga priset.. Aldrig mer!
Jag har använt 4 PET-flaskor som jag stoppar i frysen och alternerar mellan dag/natt får ner temperaturen ungefär en grad så det räcker inte egentligen. Jag har beställt ett svindyrt kylaggregat och en pump som jag ska installera. Ska också testa daggmask när det blir varmare, hittade i frysdisken laxtärningar som den verkar gilla, lite fetare och förmodligen mer lättuggat än torsk som den fått tidigare. Tycker att den ser ut som en bebis, extra kul när man inte har några barn!🙂
AH! :P men det måste väll ändå vara lättare att kolla efter mask på en gräsmatta än i skogen?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
en fullvuxen axolot ska ha minst 0,5 kvm absolut minst jag säger gärna mer sedan minst 20 cm högt men samma där så säger jag gärna mer typ 40 cm
#15 ordmärkning? ;) gräsmatta går väl också bra, jag vet inte vad som är tillgängligt hos just TS.
#2 vart bor du? jag har en hona som är till salu.
Brukar samlas mask om man lägger ut en bit kartong på tomten, men mask kan väl finnas lite varstans?? Min Axelot rör sej mest när den äter eller går upp till ytan för att hämta luft, inte speciellt rörlig så jag tycker inte att det käns så kritiskt med ytan på botten, jag har 120l, botten är väl 70*40.
Fattar inte heller varför de behöver så stort, en kompis har 2 st i ett 540 l, fast de ligger ju mest still å när de väl rör sig är det ju ingen mega fart direkt 🙂
Nej det här är inga nyfikna simmare, mera som lata katter om du frågar mej…
Mina rör sig nästan inget häller. Men fräcka är de!
nej men lagen säger det! bara för att det inte rör sig så mycket så betyder ju inte det att dom mår bra på liten yta -.- jag har en kungsboa på 2,2 m som nästan bara ligger still… kan jag ha han på 30x30 cm för det då eller??? nej följ lagen spelar ingen roll om djuret rör sig lite eller mycket… eller ska en mer livlig fisk ha mer vatten än en lugn fisk??? nej dom ska ha lika mycket!
#18 i norrbotten :)
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Köp bara inte en med fläckar, då denna bär på hudcancergener.. :/
- Emil
#25 De kan, men de är faktiskt en registrerad färg som då INTE har cancer.Då kallas de för Harlekin. Men ja, det KAN men måste inte.
Min har varit mörk i färgen när handlaren fick in den för fem månader sedan, sen har den gradvis förändrats till att bli vit med grå fläckar, hoppas att det inte är några cancergener, märker att jag blir fäst vid det här djuret på ett helt annat sään mina fiskar.
#27 Den föddes väl inte med fläckarna? De som föds med de bär ju på det. Fast, är inte helt hundra. :/
- Emil
Nej, den var mörk i färgen från början.
#29 Som jag sagt i din egna tråd är din (enligt mig) 80% en Harlekin med en ovanlig markering på huvudet.
Så du menar att den inte är cancerbenägen? (har ingen koll på alla färgtyper).
80% att hon inte är det.
Hyffsade odds, bra!