Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1313 ggr
pluntan
0

jordbotten och kuhli?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gissar att jordbotten och kuhliål inte alls fungerar, men nu är det så att jag skulle vilja ha både och.

Så har funderat, om jag skulle göra en del i karet med jordbotten+grus och en del med sand. Tror ni att det skulle finnas någon möjlighet att kuhli själv väljer att vara i sanden och inte i jorden?

Någon som vet hur djupt ner ålen gräver sig? Tänkte mest bara för att man i så fall skulle välja att ha grövre grus men mer på jorden.

Skulle också vilja ha botia, men funderar om det blir för mycket bottenfiskar på en halv kvadratmeter eller om de inte alls gillar varandra?  Det är frågan om mindre stim av båda sorterna.

Har ritat en supersnygg bild också, bara för att det är kul :)

Kom gärna synpunkter, hjälp och ifrågasätt om ni tycker att jag är på för djupt vatten :)

pluntan
0

Någon som kan tänkas ha lite teorier, eller vet nåt? :)

[Jens]
0

Varför är jordbotten så viktig för din del?

pluntan
0

Såg stor skillnad på växterna, de växer betydligt mer. Jag har aldrig lyckats få till något liknande med växtnäring. Helt klart jordbotten som fungerar för mig.

Dessutom tycker jag det är snyggt när man kan använda olika sorters bottenmaterial, både grus och sten i olika zoner.

Men det blir ju lite trix att få en fisk man vill ha att passa in jämnt. Kan vara bra att ventilera lite då, eftersom det är djur vi pratar om.

[Jens]
0

Hehe, det var en fråga bara! Att ha jordbotten är väldigt speciellt för det kan både ha för- och nackdelar och kan påverkas av ljus och värme det också. Tycker det är jätteintressant tanke du har och följer det gärna om du utvecklar det till fullo! low-tech är häftigt men ser en nackdel och det är grumligheten för jag vill ha kristallklart vatten =)

pluntan
0

Men det kanske finns annan form av bottennäring som inte riskerar att grumla vattnet svart?

pluntan
0

Bara jag som har en förkärlek för att skriva lite omständigt och är livrädd för att någon ska tro att jag inte bryr mig om djuren. Nojjig bara  :P

Har ett kar med jordbotten under vissa plantor, stor skillnad! Men det karet är väldigt känsligt för solljus, blir grönt vatten så fort solen tittar på det mer än två timmar per dygn. Om det beror på jorden eller bara solen vet jag inte än.

[tlundegard]
0

Jag har inte världens erfarenhet av jordakvarium, men skulle nog inte våga ha det så. Räcker det inte med att bara lite jord kommer upp i vattnet för att det ska bli risk för nitrit/alginvasion/infusorier?

[Jens]
0

Ohh, då bryr det säkert om dina invånare! Absolut men att de ska gilla low-tech är ju en annan sak för jag vet inte något om dem men att få växter att må bra behöver inte low-tech vara lösningen utan det finns så mycket annat. Om målet är att få växter att må bra så finns det många andra orsaker än att köra low-tech.

pluntan
0

#7 Det har jag inte riktigt tänkt helt igenom på än :P Men det borde väl vara så att om det är mycket näring i jorden så borde det vara risk för det. De flesta som skriver om jordakvarium pratar ju bara varmt om det.

#8 Måste väl tillägga att jag ofta är lite skeptisk mot andra saker, eftersom jag inte vet exakt vad gödningar och tillsatser innehåller. Jord känns mer som jord liksom, ligger ju i varenda blomkruka.
Dessutom är jag inte helt säker på att det skulle bli ett riktigt low-tech. Innerfilter är inte så dumma saker, ger lite rörelse i vattnet samtidig som det renar en hel del. Skulle snarare bli jord under gruset där växterna är, och sen vill man ju ta bort bajset på sanden för syns skull.
Har tittat lite på CO2, men inte fått tummen ur än. Än så länge känns det bara krångligt. Rattar, mannicker, gas och många kronor.

[tlundegard]
0

#9 det jag har läst är att man ska vara väldigt försiktig och helst undvika att plantera om växter medan akvariumet är igång, just för att det absolut inte får komma upp jord. Jag tänkte mest på kuhliålarna som kanske kommer rota runt i jorden, jag skulle nog inte chansa på att de bara håller sig till sanden.. Annars så har jag också hört väldigt bra om jordakvarium, är lite sugen på att starta ett själv. Antingen det eller köra med torvbotten :)

[Jens]
0

Det finns en kille här i forumet som brukar vara aktiv och kör low-tech men han kanske inte är här just nu men jag hoppas att han ser ditt inlägg och kan hjälpa dig med information. Det dumma är att jag inte kommer på vad han har för nick utan bara ser hans Avatar framför mig 😉

[tlundegard]
1

Kallepudas?

kallepudas
0

Kuhliålar i ett akvarium med jordbotten är ingen bra ide eftersom dom gräver ner sig och får man upp minsta jord i akvariet så är det liksom kört. Jordbotten så är det icke grävande fiskar som gäller.

Vill man ha trevliga växtakvarium så finns det ju andra sätt som flera är inne på…..ett bra bottensubtrat & gödning som pmdd eller liknande fungerar ju lika bra & blir inte så begränsat på fiskar som ett akvarie med jordbotten.

#pluntan…du skrev att du hade ett akvarie med jordbotten men det var känsligt när solen lyser mer en på det..min fråga till dig blir vad har du för växter & hur mycket,en bild vore bra & har du mycket snabbväxande växter?

[Jens]
0

😉 Där var han ju!

kallepudas
0

#14 Misstänkte att det kanske var mig du menade🙂

För att vara tydlig angående akvarie med jordbotten är ju själva poängen att jord med överliggande bottesubstrat gör det som ett normalt filter gör…..om man städar ett akvarium med jordbotten så kommer näringen i jorden att ta slut….viulket kommer göra jorden helt värdelös på sikt.

#10 precis som du är inne på så är inte någon omplantering av växter en bra ide heller om man har jordbotten….växternas rötter kommer dra med sig en massa jord upp om man tar upp dom. Jordbotten så är det liksom gjort är gjort……mitt första "low Tech" på 50L gjorde jag misstaget att plantera lite hur som helst vilket känns mindre lyckat så här 7 månader senare.

[tlundegard]
0

Bara en liten inhopparfråga.. Vad använder du för jord? Näringsrik eller urlakad?

Mantissa
0

Vad händer om det kommer upp lite jord i själva vattnet? I naturen så är det ju vanligt med diverse sedement som rörs upp nu och då av fiskar och andra djur.

kallepudas
0

#16 Om frågan var till mig eller TS vet jag ej men jag använder mig utav näringsrik jord.

#17 Det som händer är ju att akvariet ser bedrövligt ut….jordbotten & grävande fiskar & man hade haft ett konstant "brunt" akvarie vilket inte är trevligt att se på.

Mantissa
0

okej, men fiskarna når inte dåligt? Går det att filtrera bort flytande jordpartiklar?

pluntan
0

Kallepudas är det ju! :)

Ni kommer ju alla med så bra synpunkter så jag kämpar hårt med mig själv, talar om för mig att jag måste välja. Kuhlii eller jordbotten! Men då får man börja leta alternativ :)

Bottensubstrat kanske vore något. Hittade något som hette Fluval Plant Stratum. Låter ju ganska bra när man läser om det på försäljningssidan (jag är grym på ord, alltså!). 

#13 Här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5141a2c3ce12c434a00002f3-projekt-260-liter-sa?participating-1

Men har inte uppdaterat på ett tag, växterna har tagit sig betydligt mer. Svårt att ta bilder dagtid när det speglar sig. Jag slamsuger aldrig gruset, utan bara skiten som ligger på sanden. 

En till sak som kan vara trevligt att veta är att jorden som vi använder till våra krukväxter, näringen i den är efter tre månader i krukväxterna borta. Så tar väl lika lång tid i ett akvarie, iaf inte längre.

kallepudas
0

Det ser ut att vara lite för lite växter,alltså för lite av snabbväxare. 

I så fall skulle jag plantera i vattenpest eller hornsärv eller liknande snabbväxande så konkurerar dessa ut alger sedan när du får en bra balans så kan du ju minska dessa snabbväxare & byta ut dom mot andra växter som är lite mer långsamma eller finare…smaken är ju lite olika vad man vill ha.

pluntan
0

Hade flytväxter i ett tag, de växte som ogräs, musselblomma.  Men fick en massa hoppstjärtar på vattenytan så har tagit bort de tillfällgt.

Det är värre när solen legat på, var inge bekymmer förut medans det var vinter ute. Då nådde inte solen dit. Har inge foder runt fönstret än, så gardinerna har inte kommit upp. Har funderingar på att mörklägga det de första timmarna på morgon för att slippa täta vattenbyten.
En liten rolig grej var ju att brorsan tyckte det var det snyggast akvarievattnet han sett, han tyckte det såg naturligt ut jämfört med kristalklart vatten. Kanske ska tilläggas att han dykt i svenska grumliga sjöar.

Har du testat något bottensubstrat förut? Tänkte ifall det skulle passa bättre med kuhlii. Är så kluven vilket jag ska välja.
Finns alltid alternativet att göra om 90 litern till low-tech och köra ett vanligt kar med sand och kuhlii i det inte än köpta karet.

Föressten är det inte dags för en uppdatering med bild på ditt low-tech snart? :)

kallepudas
0

Jag skulle nog köra två olika kar……så behöver du inte oroa dig för att ålarna gräver ner sig.

Så kan du låta ditt 90L producera växter till ditt stora kar…..