Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 4079 ggr
annaelfie
0

delfinciklid yngel!!!

Hejhej min delfinciklidhonas ägg har kläckts nu, ser en massa små ögon som tittar tillbaka på mig från hennes mun när jag kollar nära. Så spännande! och sött! Hon äter dock inte och jag har ännu inte sett henne spotta ut dem en enda gång. Hon magrar ju eftersom att hon inte kan äta och spotta ur dem. undrar nu om någon ha erfarenhet? När kommer hon spotta? har inget extra akvarium, bara en stor platslåda. kan de gå där tills de blir större? 

annars, hon spottar väl ut dem innan hon svälter ihjäl? om ynglena överlever eller ej är e min prioritet, vill barahon ska må bra och inte vara stressad.

idaaforsling
0

Vet inte exakt hur länge en delfinciklid men dom flesta malaws går omkring 3 veckor. Har läst att dom kan gå längre om dom går i samma kar som de andra fiskarna.

Är plastlådan någorlunda stor och om det finns en pump att sätta däri så bör det funka utmärkt. :) (tänk på att yngelsäkra pumpen)

annaelfie
0

plastlådan är stor nog för att ha en pump i men det blir lätt kallt och där är väldigt mörkt för den är brun… hon har bara gått i en vecka kanske så jag avaknar och ser. hon är superpigg iallafall o jagar bort hanen såfort han kommer nära.

Eliinn
0

Är det första gången hon har yngel? Av egna erfarenheter så brukar "första gångs" honor behålla ynglen över tiden…

Hade en hona som gick på tok för långt över tiden och magrade av rejält så fick tillslut trycka ut ynglena. (Går att "trycka ut" dem om man är försiktig och vet hur man ska göra)

Men det är mest nödlösning, avvakta så ska du nog se att hon sköter det där fin fint :)

Skönt att hon inte verkar stressad iallafall.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

annaelfie
0

hon spottade ut dem i söndags! känns skönt för nu äter hon igen men inga yngel syns i karet :/

Eliinn
0

Bättre lycka nästa gång! :)
Man har tur om nån eller ett fåtal överlever när man har andra fiskar i akvariet, trots att man har gömställen.
Vill du verkligen ha garanterade överlevare så kan du flytta honan till ett eget akvarium i slutet så hon får spotta i de egna akvariet utan andra fiskar. Viktigt då är att man har samma vatten i de akvariet som honan är i vanliga fall. Tyvärr så kan vissa honor i värsta fall bli stressade av en flytt och svälja ynglena. I bästa fall spottar hon ut dem redan i håven! Jag brukar "trycka" ut ynglen för att minska den stressen. Vet man hur man ska göra och är väldigt försiktig så ser inte jag nå fel med att göra så :)

Jag brukar dock låta "naturen" ha sin gång oftast, överlever nån så är det en bonus :) Låter bara de honor jag verkligen vill ha yngel efter spotta i annat akvarium.

Byte bakgrund i akvariet där det finns ett ganska stort mellanrum bakom bakgrunden där yngel faktiskt har lyckats simma in! Så har några yngel där bakom faktiskt! Så oddsen för överlevare har ju ökat ;)

/Elin

idaaforsling
1

Jag vet inte vad #5 menar med att trycka ut yngel, men här är ett bra sätt för att snabbt tömma honan. http://www.youtube.com/watch?v=deJJNyxaFyY :)

Eliinn
0

#6 Var precis så jag menade, kom inte på ett lämpligt ord bara, man trycker ju knappt (därav mina citationstecken) utan håller mest honan så spottar hon nästan automatiskt ut.
Ordet "tömma" är ju väldigt diffust  därför tyckte jag att "trycka" ut ynglen förklarade lite mer. Hade svårt att finna ett vettig ord då trycka låter så brutalt.
Men Videon du länkade förklarar ju väldigt enkelt vad som menas :)

/Elin

idaaforsling
0

Hehe, okej :) Funderade va du menade faktiskt :p

Eliinn
0

#8 Tur att du kom in med en video så eventuellt fler inte behöver sitta som frågetecken och undra va jag egentligen menade ;)

/Elin

annaelfie
0

jag ska försöka skaffa fler stenar till gömställen i karet, mitt problem är dock att det blir för tungt för glaset, där finns ingen frigolitskiva eller underlag alls utan stenarna står direkt på gruset på glaset. vill ha lite ''lätta'' stenar som inte kostar en förmögnhet. menmen! tack för tipen hörrni

Eliinn
0

#10 Finns ju så kallade "stone modul" i frigolit (?) som knappt väger nånting men ser väldigt naturliga ut. Rockzolid har bland annat dessa :)

Men jaa kanske kostar lite mer än du tänkte.

Här säljs de bland annat http://www.akvariumkungen.se/617/--RockZolid.html

Annars är kolstenar ganska lätta och kostar inte heller en förmögenhet och de flesta djur- och akvariebutiker har dessa.

Jag använder mig själv av dessa i vissa av akvarierna.

/Elin

annaelfie
0

får bli att köpa fler kolstenar!